نمایندگان در نشست علنی روز شنبه ۱۴ اسفندماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با اصلاح بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛
به منظور تأمین مالی شبکه راهآهن کشور و ایجاد خطوط ریلی موردنیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرحهای نیمهتمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثهخیز در جادهها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل به دولت اجازه داده میشود در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیر صادراتی و با رعایت سیاستهای کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات بر اساس مقررات توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با حقوق ورودی که به تصویب هیئتوزیران میرسد اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه بهحساب ردیف شماره پنجاه این قانون واریز نماید.
اقلام وارداتی نیز شامل تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانهسوز هیبریدی و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون،تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برونشهری و درونشهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد ۵ هزار دستگاه ماشینآلات سنگین راهسازی اعم از نوع ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت میشود.
خودروهای وارداتی بازار با دلار ۶۰ هزار تومان قیمتگذاری میشوند
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفتوگو با خبر آنلاین گفت: اگر واردات خودرو در لایحه بودجه به تصویب برسد احتمال اینکه این واردات صورت بگیرد بالا است اما اگر در لایحه بودجه به تصویب نرسد و مجدداً حذف شود احتمال اینکه این اتفاق رخ دهد خیلی پایین خواهد بود و بنده گمان نمیکنم که واردات خودرو صورت گیرد.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که از سرگیری واردات چه تأثیری بر قیمتها در بازار خودرو خواهد گذاشت؛ گفت: بهطور قطع اگر واردات خودرو از سر گرفته شود قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش پیدا خواهد کرد اما فکر نکنیم که قیمتها نصف خواهد شد.
دادفر در ادامه افزود: خودرو با ارز ۲۳ هزارتومانی وارد خواهد شد و تعرفه واردات نیز ۸۶ درصدی است و مالیات بر عملکرد نیز اضافهشده است و اگر عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر بگیریم درنتیجه کاهش قیمت خودروهای وارداتی بهگونهای نخواهد بود که مردم از آن لذت ببرند یا منجر به تنظیم بازار شود اما اثرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت خودروهای وارداتی در بازار را کاهش خواهد داد.
وی در ادامه افزود: از سرگیری واردات خودرو علاوه بر اینکه منجر به تعدیل شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار میشود منجر به کاهش قیمت خودروهای چینی و خودروهای تولیدشده در داخل نیز خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که موانع واردات خودرو چه بوده است افزود: نکته اصلی این است که همه مسئولین در حال حاضر به اهمیت واردات به عنوان یک بخش و بازو تنظیمگر بازار پی بردهاند اما اینکه چگونه میخواهند این اهمیت را اجرا کنند مهم است. عدهای تمایل ندارند واردات خودرو صورت گیرد. این افراد در جایگاههای مختلف حضور دارند، در مجلس، مجمع و صنایع خودروسازی حضور دارند.
دادفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از واردات خودرو بیشترین سود را بردند؛ گفت: دلالان بیشترین منفعت را از قفل بودن واردات خودرو بردند چراکه خودروهای خارجی ما با دلار ۶۰ هزار تومان به بازار عرضه میشود و پس از آنها بازار اینچنینی برای چینیسازها خیلی بازار مناسبی است چراکه بازار انحصاری و بیرقیب است و سوم صنایع تولیدی داخلی با کمبود عرضه و تقاضای بالا بازار مهندسی شدهای را در اختیاردارند و اینطور میتوانند به خواسته خود که افزایش مستمر قیمتها است ادامه دهند درحالیکه بارها گفتهاند که ما مخالف واردات خودرو نیستیم اما عملیات چیز دیگری را نشان میدهند.
مهدی دادفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که خودروهای خارجی موجود در بازار به چه شکل با دلار ۶۰ هزارتومانی قیمتگذاری میشوند؛ گفت: با یک بررسی ساده و تقسیم قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار بر قیمت ارزی آنها در خارج از کشور میتوان به این موضوع پی برد. در حال حاضر خودرو سانتافه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار تهران قیمت خورده و اگر قیمت این خودرو را تقسیم بر قیمت ارزی مدل ۲۰۲۲ آن در خارج از کشور کنید متوجه خواهید شد که با دلار چند هزارتومانی خودروی مدل پایین را به مردم میفروشند.