فیلم «طرح 75» یک برنامه یوتانازی دولتی برای سالمندان در ژاپن را به تصویر میکشد، جایی که جمعیت در حال پیر شدن و کاهش یافتن است. کارگردان فیلم، چی هایاکاوا، توضیح می دهد که این فیلم یک درام انسانی است و نه فقط یک علمی تخیلی تلخ، زیرا مفهوم مسئولیت پذیری شخصی، نسبت به سالمندان و افراد ضعیف، نفرتی را در ژاپن ایجاد کرده است. فشار از دولت و رسانه ها ایجاد میشود، ایجاد شرم برای کسانی که به کمک رفاهی نیاز دارند، به معنای آن است که کسانی که به آن نیاز دارند، درخواست آن را نمی کنند و زندگی آنها را بیشتر دلزده می کند. این اتفاق نیز بر نسل جوانان تاثیر می گذارد، نسبت به همه سالمندان، نفرت و حسرتی را ایجاد می کند. فیلم، اعتراضی به این پیشروی آرام آرام برنامه های مشابه و بی شرمانه است که برای پذیرفتن مرگ به جای یافتن راهی برای کمک به افراد آسیب پذیر، سوالی مطرح می کند. فیلم از مرکز به لبه های جامعه که این نوع برنامه را قبول می کنند، گسترش می یابد. هایاکاوا هشدار می دهد که برنامه هایی از این قبیل قابلیت گسترش دارند و برنامه 75 به دلیل ایجاد سود بسیار بالا برای طرفین، به آرامی گسترش می یابد.
فیلم «طرح 75» به چالشهایی که جمعیت پیر و تنها در ژاپن با آن روبرو است، اشاره میکند و توضیح میدهد که چرا ژاپن به دنبال راه حلهایی برای این چالشها است. کارگردان فیلم نیز در مورد اینکه چگونه فیلم به جامعه ژاپن نگاه میکند و به چه مسائلی اشاره میکند، صحبت میکند. فیلم «طرح 75» اعتراضی به برنامههای ایوتانازی دولتی است و میگوید برنامههایی از این قبیل باید متوقف شوند.
هایاکاوا دنیایی را با دقت ساخته است که در آن طرح 75 به نظر یک راه حل منطقی میآید. اما خطا و گناه همه کسانی که به اجرای آن اجازه میدهند، و جوانانی که در ماشین «طرح 75» مشغول به کار هستند، را به خودشان نشان میدهد. ما آنها را مانند مردگان زنده میبینیم: اشباحی که چشمانشان به وضوح در حال تلاش هستند تا جسدهای پشت سرشان را نبینند.
این جوانان نسبت به سالمندان خود نفرتی ندارند. آنها با سالمندانی که راهی به مرگ زودرس هستند، مهربان و مهربان هستند. به معنای واقعی، این چیزی است که تاریخدان و فیلسوف هانا آرنت "بینیتی بد" نامید.
هایاکاوا میگوید: "بله، این نقل قول بسیار به من الهام بخشید. بوروکراسی آن را به دست میگیرد. آنها فقط کار خود را انجام میدهند، اما از فکر کردن به نوعی سیستمی که برای آن کار میکنند، دست کشیدهاند. این واقعیت در ژاپن است. به همین دلیل این فیلم را ساختم."