ستاره صبح-
حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزشوپرورش با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه مهم گفتند: سند تحول آموزشوپرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان نسبت به موضعگیری امارات متحده عربی گفتند: امارات متحده عربی هم به دنیای اسلام هم به ملتهای عرب و کشورهای منطقه و هم به فلسطین خیانت کرد، البته این خیانت دیر نخواهد پایید اما این لکه ننگ بر آنها خواهد ماند.
رهبر انقلاب، سوگواری ملت در دهه اول محرم امسال را پدیدهای در تاریخ کشور دانستند و افزودند: باوجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیهخوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعملها را رعایت کردند که بهعنوان یک مُرید اهلبیت، صمیمانه از همه عزیزان تشکر میکنم.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تشکر از زحمات چند ماه اخیر مجموعه آموزشوپرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامهریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بیسابقه بود چون تجربهای در این زمینه نداشتیم که از همه قدردانی میکنم.
ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزشوپرورش در همه دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها متفاوت میشود. در نظام اسلامی برونداد و حاصل ۱۲ سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، بانظم، باانصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.
آموزشوپرورش نیازمند تحول بنیادی
حضرت آیتالله خامنهای با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزشوپرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسانسازی، آموزشوپرورش بهعنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است. رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزشوپرورش افزودند: در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخصشده است که باید بر اساس سیاستها، برنامه اجرایی تنظیم شود. ایشان افزودند: برنامه اجرایی سند تحول باوجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز بهطور کامل تنظیمنشده است که شورای عالی آموزشوپرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند. رهبر انقلاب ترمیم دورهای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزشوپرورش، این موضوع را پیگیری کنند. ایشان «زمانبندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: برنامه جامع باید متقن و دربردارنده همه اهداف سند تحول باشد. حضرت آیتالله خامنهای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همه سطوح آموزشوپرورش، بهروشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.
لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان
رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیینکننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزشوپرورش خواندند و با تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان گفتند: معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آیندهساز است. آموزشوپرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامهوبودجه محقق شود. نگاه به آموزشوپرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزشوپرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود. رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاههای فرهنگی بهویژه صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را بهصورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.
اهمیت تربیتمعلم
حضرت آیتالله خامنهای موضوع جذب و تربیتمعلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان کردند: باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزشوپرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بهگونهای عمل کند که خارجازمسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزشوپرورش وجود نداشته باشد. ایشان، در نظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تأکید قراردادند و گفتند: باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بیکیفیت به آموزشوپرورش داده نشود.
اهمیت عدالت آموزشی
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره کردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بهویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنونکه مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است. ایشان با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل موردنیاز بهمنظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.
افزایش کیفیت آموزشوپرورش
در مدارس دولتی
ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی ازلحاظ آموزشی و تربیتی بهگونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند. رهبر انقلاب اسلامی در خصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راهاندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانشآموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد. ایشان به بُعد پرورشی در آموزشوپرورش اشاره کردند و با گلایه از کمتوجهی به فعالیتهای پرورشی و عقبماندگی در این زمینه بهرغم تأکیدهای مکرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
لزوم ارتقا جایگاه کشور در المپیادها
رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزشوپرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد که با تأخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأکید کردند و افزودند: جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقاء یابد زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.
وضیعت مهدکودکها
بههیچوجه خوب نیست
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به وضعیت مهدکودکها و پیشدبستانیها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودکها به دلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی، گفتند: بر اساس گزارشهای رسیده وضیعت مهدکودکها بههیچوجه خوب نیست و نباید به مهدکودکها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.
مظاهر فساد انگیز هالیوود
تا پنتاگون
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به اصرار غربیها برای نفوذ در آموزشوپرورش کشورها باانگیزه تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزشوپرورش برخی کشورهای منطقه بهعنوان نمونه یادکردند و گفتند: امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شکستخورده و مظاهر فساد انگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که بهوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
خیانت امارات متحده عربی
به دنیای اسلام
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیستها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند. ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوت آمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیئت حاکمه آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتیها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.
گزارش وزیر آموزشوپرورش
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای حاجیمیرزایی وزیر آموزشوپرورش بابیان گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرایند جذب و بهکارگیری معلم، طرح هر دانشآموز یک مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان جزو برنامهها و اقدامات آموزشوپرورش است.
حاجیمیرزایی سرعت آموزشوپرورش در واکنش به کرونا را مناسب دانست و گفت: کمتر از یک هفته پس از کرونا، برنامه تلویزیونی آموزشی و حدود یک ماه بعدازآن، شبکه شاد را راهاندازی کردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین میدهیم که همه دانش آموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.