رئیسجمهور در دومین گفتوگوی تلویزیونی با مردم در مورد قانون حجاب گفت: «میخواهند راننده اسنپ را به خاطر بیحجابی مسافر جریمه کنند، این کار نارضایتی ایجاد میکند. آیا جامعه این را خواهد پذیرفت؟ کاری نکنیم که بقیه را هم ناراضی کنیم.» این در حالی است که بیش از 50 درصد مردم به دلیل نارضایتی انتخاب کردند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند. در همین حال علما، حقوقدانان و صاحبنظران نسبت به اجرای این قانون واکنش نشان دادند و اعتراض کردند. در ادامه نظر مخالفان و موافقان این قانون را میخوانید.
مشکلات قانون حجاب
محسن غرویان، استاد حوزه علمیه و دانشگاه قم گفت: «احتمال میدهم که رئیسجمهور بگوید که من نمیتوانم قانون حجاب را اجرا کنم. قابلیت اجرا در جامعه با رصد علمی که کردهام وجود ندارد. آنوقت باید قانون به مجلس و شورای نگهبان برگردد و اینها مجدداً بررسی کنند. نکتهای که حقوقدانها گفتند اینکه در جریمههای مالی آمده که بدون اجازه از صاحب سپرده بانکی – صاحبمال- از حسابهای او این جریمهها برداشت میشود و این ممکن است که نارضایتی ایجاد کند. این مسئله ایجاد بحران در جامعه در پی خواهد کرد. آیا بدون رضایت کسی که مرتکب گناه شده، میشود ازنظر شرعی و فقهی پول از حساب او و بدون رضایت او برداشت شود یا نه؟ نکته دیگر اینکه گفتهاند کسی که این قوانین را رعایت نکند، برای خروج از کشور مانع ایجاد میکنند. معنایش این است که این افراد بهاصطلاح بد پوشش یا بدحجاب همه در کشور خود زندانی خواهند شد. درحالیکه حکومت باید به اینها اجازه دهند که از کشور خارج شوند. حکومت بیحجابان را نمیخواهد و اینها مخالف حکمرانی اینچنینی هستند و میخواهند از کشور بروند؛ حکومت جلوی اینها را میگیرد و میگوید همه باید داخل کشور محبوس شوید و آزادی خروج از کشور را ندارید! این برخلاف غرض قانونگذار میشود. نکته دیگر اینکه قانونگذار وقتی میخواهد قانون را تقنین کند، اگر تشخیص داد که مردم ظرفیت پذیرش این قانون را ندارند، باید این قانون لغو شود. نکته دیگر اینکه این جریمههایی که قانونگذار میخواهد در اثر رعایت نکردن حجاب و عفاف و مسائل دینی از ما بگیرد، معنیاش این است که میخواهد از ما پول بگیرد تا ما را از گناه و داخل شدن در جهنم حفظ کند. یعنی میخواهد از ما پول بگیرد و به ما بهشت بفروشد. این چه تفاوتی با آموزههای مسیحیت دارد؟ چون ما به مسیحیان اشکال میگیریم که به کشیش و کاردینال پول میدهید و او به شما بهشت میفروشد. شما هم پول میگیرید و آنهم بدون رضایت تا به ما بهشت بفروشید؟ تازه مسیحیان با رضایت خودشان پول میدهند. ولی شما بهزور از ما پول میگیرید تا ما را به بهشت ببرید. شاید ما نخواستیم به بهشت برویم. چهکار کنیم؟ شما بابت به بهشت بردن ما از حساب ما برداشت میکنید! از سوی دیگر برخی هم میخواهند فرارهایی در اعمال قانون به قوه مجریه وارد کنند. آقای پزشکیان هم اظهارنظر کنند و موضع اتخاذ کنند که آیا قانون را اجرا میکنند یا نمیکنند؟ مسئله حجاب احتیاج به مجمعی از روانشناسان اجتماعی، اقتصاددانها و حقوقدانها و روحانیون و اساتید دانشگاه و جامعه شناسان دارد که از چندین بعد باید کار کارشناسی و تخصصی روی آن شود و قانون بر اساس دادههای علمی تصویب شود.
محمد مهاجری: با چماق کسی باحجاب نخواهد شد
محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا، در واکنش به قانون عفاف و حجاب نوشت: قانون حجاب و عفاف را خواندم به تنها چیزی که نرسیدم این بود که این قانون به دنبال ایجاد فرهنگ حجاب و عفاف باشد. اینکه فقط به غلام و شداد حکم دهیم که این را بگیریم زندان کنیم و جریمه نقدی بگیریم درست نیست و با چنین قانونی کسی باحجاب نمیشود. اگر قانون را نوشتهاند که اجرا نکنند، دستشان درد نکند. یک قانونی نوشتهایم که این قانون یک سنگ بزرگی است که علامت نزدن است. برای یک موضوع فرهنگی باید کار فرهنگی کرد و با چماق کسی باحجاب نخواهد شد. این قانون بهکلی از زمان حضرت آدم تا روز قیامت قابل اجرا نیست چه رسد که الان قابلیت اجرا داشته باشد.
حمله بانکی پور به منتقدان قانون حجاب
بانکی پور، نماینده مجلس با اشاره به سخنان رئیسجمهور در مخالفت با قانون حجاب گفت: قانون جوانی جمعیت و قانون عفاف و حجاب را نوشتیم برای حمایت از خانواده بوده است. باید با برهنگی و جنگ علیه خانواده مواجهه هوشمندانه داشته باشیم، تا الزامی وجود نداشته باشد کار فرهنگی انجام نمیشود. نکات رئیسجمهور اتفاقا در متن قانون حجاب هست. در قانون حمایت از خانواده برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پیشبینیشده که تولید پارچه مشکی، مانتو، مقنعه، مالیات نداشته باشد. کسانی که دارند مخالفت میکنند علتش این است که اطلاعی از قانون ندارند، آن چیزهایی که مطرح میکنند، ذهنیتهایشان است. این قانون یک قانون فرهنگی اقتصادی است. یعنی ما معتقدیم برای اینکه مسئله عفاف حجاب حل شود بیشتر باید به مسائل فرهنگی و اقتصادی و وظایف دستگاهها رسیدگی شود. این قانون متمرکز بوده و شامل اغلب وزارت خانههایی مثل صنعت و معدن تجارت، اقتصاد، شهرداریها، آموزشوپرورش، وزارت ورزش جوانان میشود. سنگینترین مجازات قانون عفاف و حجاب شامل مدیرانی میشود که ترک فعل میکنند. در قسمت مجازات هم اساساً با دانهدرشتها مثل سلبریتیها برخورد میشود، عدالت حکم میکند کسی که شهرت دارد حکمش با افراد عادی فرق داشته باشد. چون آنها هستند که مسیر جامعه را تغییر میدهند. ما هم مخالف وضع موجود هستیم، ما مخالف این موضوع هستیم که اگر فرد بیحجابی وارد رستوران شود شما مسئول رستوران را مواخذه کنید. آقای رئیسجمهور گفتند که اگر فرد بیحجابی وارد اسنپ شود نباید راننده مواخذه شود، ما این مورد را اصلاح کردیم. تاکسیهای اینترنتی را موظف کردیم که اگر راننده به مسافر تذکر داد و مسافر قبول نکرد تذکر خود را صرفاً ثبت کند. رئیس قوه قضائیه فرمودند که ۶ ماه این قانون را اجرا کنیم و اگر نواقصی داشت دوباره به مجلس برگردد و اصلاحاتی انجام شود. باید مواظب باشیم که در این مسئله دوقطبی ایجاد نکنیم، همه ما وضعیت دوساله اخیر را مناسب نمیدانیم و البته هرجومرج اجتماعی را هم نمیپذیریم. در این قانون در مورد کمحجابی صحبت نشده ولی بیحجابی و بدن نمایی موردپذیرش نیست. نه در فرهنگ ایرانی و نه دینی قابلپذیرش نیست. در این قانون قید کردیم بهصورت هوشمند در مرحله اول فقط به آنها اخطار میدهیم. پیامک مرحله اول جریمه است ولی مبلغ آن دریافت نمیشود و فقط برای اخطار دادن است. پیامک دوم جریمه دریافت میشود و پیامک سوم از دست پلیس خارج میشود و وارد فضای قوه قضائیه میشود.
موافق اجرای قانون حجاب
ابوالقاسم جراره، دبیر کل شریان با دفاع از قانون عفاف و حجاب میگوید: جامعه که نمیتواند با لجبازی افراد کنار بیاید. وقتی فردی لجبازی کند حتماً قانون مقابل او میایستد، تعارف که نداریم. حجاب حکم خدا است و در قرآن هم آمده است. واضعان قانون قصد لج و لجبازی با شهروندان را ندارند اما با شهروندی که بخواهد لجبازی کند، کنار نمیآیند. کدام مردم نگران جریمه هستند؟ اگر بنا بود که جریمه و مجازاتی نبود که قانون معنا نداشت. باید قانون را رعایت کنیم که جریمه نشویم. عفاف و حجاب هم برای زن و هم برای مرد است، فرقی نمیکند. اگر ما مسلمان هستیم باید آداب اسلام را رعایت کنیم، موضوع حجاب چادر نیست بلکه رعایت اصول است، وقتی اسلام اصولی را گذاشته باید رعایت کنیم. بهعبارتدیگر باید چهارچوب اسلام را بپذیریم. باید قانون را رعایت کنیم اینکه مبلغ جریمه چه اندازه باشد، چه اهمیتی دارد؟ وقتی قانون رعایت شود، جریمه هم صورت نمیگیرد حالا مبلغ جریمه هزار تومان باشد یا 100 میلیارد تومان! در ایران باید به قوانین اسلام عمل کنیم، چرا اینقدر حساس هستیم که قوانین اسلام را رعایت نکنیم؟ مردم بیایند بگویند چه کسی گفته ما باید حجاب را رعایت کنیم، اگر این را بگویند، درست گفتند؟ اصلاً چنین چیزی نداریم. اگر همه عالم مقابل موضوعات خدا قرار بگیرند، حرف خدا درست است یا حرف مردم؟ باید به حرف خدا عمل کنیم. خداوند مطابق میل ما قانون نمیگذارد، لذا قانون میگذارد که ما باید به آن عمل کنیم و این قانون به نفع ماست. آنچه خداوند میفرماید به نفع جامعه است. ما که نمیتوانیم جامعه را رها کنیم. بسیاری از این دختران و خانمها خوب هستند و متأسفانه به دلیل عدم آگاهی حجاب را رعایت نمیکنند. بهعبارتدیگر با اسلام لج و لجبازی ندارند. بهتر این است که با امربهمعروف و نهی از منکر و مسیر فرهنگی این افراد را آگاه کنیم.