پیروز حناچی، شهردار تهران روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) در نشست خبری به همراه دو معاون فنی و عمران و شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به عملکرد ۳۰ ماهه در مدیریت شهری، گفت: در یککلام تلاش کردیم که متفاوت عمل کنیم و مسیر ۳۰ سالهای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم. درواقع قطاری را که با سرعت حرکت میکرد و عارضههای زیادی برای شهروندانش داشت و در خیلی از موارد گنجینههای تاریخی را تحت تأثیر خود قرار میداد، متوقف کنیم و در ریل دیگری قرار دهیم. به گزارش همشهری آنلاین، وی عملکرد معاونتهای شهرداری را مصادیق این تغییر رویکرد عنوان کرد و افزود: درگذشته این نگاه حاکم بوده که شهر را با ۲۵ سرمایهگذار اداره میکنیم و طبیعتاً این شرایط عارضههای سنگینی را برای هشت و نیم میلیون ساکنانش ایجاد میکند. حناچی به برخی پروژهای شهری اشاره کرد و گفت: این پروژهها در راستای توسعه فضاهای عمومی که به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان باشد، انجامشده است؛ مثلاً در پروژه امیرکبیر قرار بوده مالها و مراکز دیگر بارگذاری شود، اما حالا به پیاده راه تبدیلشده است.
جمعآوری کارگاه عمرانی از شهر
حناچی ادامه داد: تهران از معدود شهرهایی بود که در میدانهای شهر کارگاه عمرانی داشت که مهمترین عارضهاش آلودگی هوا بوده، اما مردم هم نسبت به شهر حق دارند و این کارگاهها جمعآوری شد. در موضوع خیابان ولیعصر تلاش برای ثبت ملیاش آغازشده و تلاش داریم آن را ادامه دهیم، مثلاً در خیابان ولیعصر قنادی وجود دارد که یکصد سال از عمرش میگذرد در حالی اگر این قنادی در هر جای دنیا بود به یک ارزش تاریخی تبدیل میشد.
پروژههای در دست افتتاح
حناچی به پروژههای در دست افتتاح نیز اشاره کرد و گفت: پروژه ولیعصر در جنب پارک دانشجو، پروژه رازی در جنوب پارک طغرل با ۳۰ هزار مترمربع به بهرهبرداری میرسد. رازی مکانی برای شناسایی ری است، چراکه منطقه ری شناسنامه تهران است و آنقدر که در دنیا شناختهشده است، در ایران نیست.
کنترل بلندمرتبه سازی
شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تلاش کرده بیانضباطی را کنترل و پیگیری کند، گفت: یکی از محورهای اصلی، کنترل بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ بود که تصویب و ابلاغ شد. بلندمرتبه یکی از طرحهایی است که میتواند با طرحهای مصوب همراه شود. تلاش کردیم با قوانین جدید در پهنههای شناساییشده این موضوع را هدایت کنیم.
منابع پایدار در بودجه شهرداری
حناچی گفت: شهرداری سرنوشت شهر را به فروش تراکم گره نزده و کمبودها را از محل فروش تراکم به دست نیاورده است، سهم منابع پایدار را در بودجه شهرداری افزایش دادیم. دو لایحه مهم را تعقیب کردیم که یکی از آنها به تصویب رسید.
اپلیکیشن تهران من رکورد زده است
او ادامه داد: فضای هوشمند تهران فعال شده است. اپلیکیشن تهران من از معدود اپلیکیشنهایی است که رکود زده است و ۳ میلیون کاربر دارد. برنامه ما این است که همه خدمات شهرداری را ارائه کنیم. او درباره شفافیت شهرداری توضیح داد: امروز تراز مالی شهرداری تهران که باید هر ۶ ماه یکبار ارائه شود به شرایطی رسیده است که بر اساس اقدامات انجامشده میتوانیم تراز را بهروز کنیم. حناچی در مورد سامانه ۱۳۷ که راه ارتباطی شهرداری با مردم است هم گفت: مردم میتوانند با فیلم و عکس موضوعات و مشکلات را با شهرداری در میان بگذارند. اپلیکیشن دوچرخه و پسماند نیز در این زمینه بسیار مؤثر بودهاند.
کنترل ترافیک و آلودگی هوا
پیروز حناچی، شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تردد خودروها بیش از ظرفیت شهر تهران است، آیا فکری به حال ترافیک و انباشت خودرو در تهران شده است، توضیح داد: راهحل ترافیک و آلودگی هوا توسعه حملونقل عمومی است. در این دوره از مدیریت شهری بیشترین منابع مالی در حملونقل هزینه شده است. در شرایط تحریم، مشکلات مالی و اقتصادی و همچنین مشکلات ناشی از کرونا یکی از گرههای اصلی این بخش یعنی ساخت قطار ملی را بازکردهایم. باید بتوانیم این حجم از واگنها را با زیرساختهای مناسب و هماهنگ کنیم. حناچی بابیان اینکه اقدام بعدی دراینباره کاهش و کنترل آلایندهها است که ۱۸ دستگاه ازجمله شهرداری تهران در آن نقش مستقیم دارند، توضیح داد: شهرداری تهران درزمینه موتورهای بنزینی، اتوبوسها و خودروهای برقی، توسعه مترو و دوچرخه اقداماتی انجام داده است. با توسعه مسیرهای دوچرخه، هر دوچرخهای که به خیابان اضافه میشود یک خودرو کمتر میشود. شهردار تهران در ادامه گفت: دولت نباید به بهانه اشتغال پا پس بکشد و مصوبههایی که درباره موتورهای برقی ابلاغ کرده را متوقف کند.
بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی
دستگاههای دولتی و نظامی به شهرداری
شهردار تهران درباره آخرین آمار بدهی دولت به شهرداری تهران؛ توضیح داد: مطالبات شهرداری از دولت در حوزههای مختلف است، این بدهی در بخش صرفه جویی سوخت تا ۵۰ درصد افزایش پیداکرده و این رقم به یارانه حملونقلی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت میشود، اضافهشده و کمکهایی که از اوراق مشارکت دریافت میکنیم هم در این بخش قرار دارد. حناچی گفت: بدهی دولت در بخش پروانههای ساختمانی دستگاههای دولتی هم به تازگی پیگیری و بررسیشده است. دستگاههای دولت فقط در بخش ساختوسازهای بدون پروانه بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. هرساله هم بنابر سهم دولت در بافت های فرسوده و ... از طریق وزارت اقتصاد بخشی از بدهیها با بدهیهای بانکی تهاتر میشود.
تسویه پنج هزار میلیارد تومان
از بدهی شهرداری به بانکها
به گفته او؛ تاکنون پنج هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانکها این طریق تسویه شده است. البته بحث ساختوسازهای بدون پروانه دستگاههای دولتی و نهادهای نظامی موضوع جدیدی است که پیگیری شد. حجم زیادی از ساختوسازهای نظامی لشکری و کشوری در سالهای گذشته انجامشده است.
شورای ترکیبی بهتر است
شهردار تهران به پرسشی مبنی بر اینکه شورای ترکیبی در نظارتها بهتر عمل میکند یا شورای یکدست، بیان کرد: انتخابات ایدئال این است که حداکثر مشارکت عمومی اتفاق افتد. به میزانی که مشارکت افزایش یابد به تناسب کیفیت اعضای انتخابشده هم بالا میرود و اعضایی که ارتباطات بهتر، متخصص و شناختهتر هستند، انتخاب میشوند. به هر میزانی که مشارکت کاهش یابد به نفع شهر و آینده تهران نخواهد بود. البته تجربه این مورد را هم ثابت کرده است. از نظر من شورای ترکیبی بهتر است تا اینکه کاملاً نقطه نظرات در شورای شهر یکدست باشد.
استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز
حناچی درباره تفاهمنامه با وزارت نیرو هم توضیح داد: ایجاد تصفیهخانه محلی، در مقیاس شهر تهران در ۶ و هفت نقطه در دستور کار ما است. درواقع هدف ما استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز است وزیر نیرو هم به عنوان سد مجازی از آن نام برد.