محمد بهرامی کنشگر اجتماعی
تأکید مسئولان بر اینکه ساخت تمام قطعات و ابزارآلات انواع خودروهای داخلی توسط مهندسین و تکنیسینهای مجرب وطنپرست است موجب غرور و افتخار برای کشور و ملت است. مهمتر اینکه ساخت قطعات ارتباط به ارز ندارد مایه مباهات است؛ اما نکته قابلتأمل در خصوص قیمت تمامشده خودرو و قطعات آن و عرضه به مردمی که اکثراً با مشکلات مالی و به تعبیرمنطقی و علمی زیرخط فقر به سرمی برند این است که عرضه کنندگان محصولات را با قیمت گران می فروشند درست نیست و باسیاست بومیسازی نیز همخوانی ندارد. بهعنوانمثال پراید که جایگزین پیکان ازنظر اقبال و عمومی شده قیمت آن به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده است.از این وسیلهای اکثر کارمندان و حقوقبگیران به دلیل عدم کفاف درآمدشان استفاده یا با آن مسافرکشی می کنند! در این ارتباط نویسنده دو موضوع اساسی را مطرح میکند: اول وجود مافیا در پخش و عرضه خودرو و قطعات آن است که این گروه با فرصتطلبی به سود بادآورده دست پیدا میکنند! لازم است جلوی این مافیا گرفته شود. دوم بحث مهندسی معکوس به معنی اینکه ابزارها و قطعات خودروهای داخلی با هزینههای زیاد از خارج وارد و با تغییراتی در تولید خودروهای داخلی استفاده میکنند این فرآیند ادعاها و صداقت گفتههای مسئولین را زیر سؤال می برد.زیرا این فرآیند موجب ناراحتی وجدان عمومی و کاهش اعتماد شده است. نویسنده آرزو میکند که متخصصان و افراد شایسته و مجرب که در صنعت خودرو فعال هستند و باعث سربلندی کشور در امور موشکی، پهبادی، پزشکی و... شدهاند این بار با تلاش هدفمند شرکتهای دانشبنیان به موفقیت دستیافته و با اختراعات و تولیدات صنایع گوناگون ضمن دستیابی به خودکفایی به تولید خودروهای مدرن و بهروز و کممصرف که موجب صرفهجوئی ارزی می شود فرا نموده و با صادرات خودرو و قطعات آن و حضور در بازارهای بینالمللی برای کشور ارزآور می شود و از این طریق به اقتصاد ملی کمک میشود و اشتغال و رفاه در جامعه ایجاد می شود. نویسنده امیدواره دستاندرکاران صنعت خودرو در این راه دشوار موفق شوند و مردم را خوشحال و خشنود کنند.