نقش شورای عالی شهرسازی و معماری
فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری دارای قدمتی ۵۰ ساله است اظهار کرد: این شورای عالی ریاست آن بر عهده وزیر بوده، اما ریاست تمامی شوراهای عالی دیگر بر عهده ریاستجمهور است. وی با تأکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاستگذار در حوزه شهر و آمایش است، افزود: چهار سازمان و ۷ وزارتخانه عضو این شورا بوده و هر آنچه مصوبه شورای عالی را میگیرد طبق قانون و ماده ۷ تأسیس شورای عالی لازمالاجرا میشود.
4 مخاطره در بافت فرسوده
وی بابیان اینکه چهار گونه مخاطره در بافتهای فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: نخست بافتهایی است که با ساختوساز در مجاورت حریم طبیعی مانند رودخانهها و گسلها انجامشده است.
وی افزود: بخش دوم مربوط سکونتگاههای غیررسمی هستند که در محدوده خارج از شهر قرار دارند. بخش سوم بافتهای تاریخی است. بخش چهارم مخاطرات در بافتهای فرسوده است. بافتهای فرسوده بخش ناکارآمد داخل محدوده شهر هستند که دارای مالکیت شخصی هستند و ساختوسازهای انجامشده در آن به علت وجود ریزدانهها، با ناپایداری ساختمانها در این محدوده همراه است. صادق مالواجرد در ادامه افزود: حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یکمیلیون و ۴۰۰ هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.
تسهیل در نوسازی بافت فرسوده
وی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن با حضور در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: یکی از بندهای این قانون اشارهای به بهسازی بافتهای فرسوده داشت که بر اساس آن، بعد از دو ماه از ابلاغ این قانون، شورای عالی شهرسازی مصوبهای را درباره اینکه شرکت بازآفرینی شهری و وزارت کشور آسیبشناسی در خصوص این بافتها داشته باشند، ابلاغ کند.
وی تصریح کرد: صرفاً با یک بسته کالبدی نمیتوان نوسازی بافت فرسوده را طلب کرد لذا یکی از موضوعاتی که در آسیبشناسی به آن رسیدیم تسهیل در نوسازی بافت فرسوده است.
بسته تشویقی ساختوساز در بافت فرسوده
وی با تأکید بر اینکه دربسته تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی به محله محوری توجه ویژهای شده است، گفت: با تجمیع ریزدانهها میتوان یک بلوک شهری را تشکیل داد که در این بلوک شهری میزان ساختوساز تا دوطبقه میتواند تشویق داشته باشد. صادق مالواجرد در خصوص ورود حد نصاب تفکیک به پروسه تجمیع جهت ساختوساز اعلام کرد: بستر تسهیل گری در شهرها مهیا بوده لذا حد نصاب تفکیک به تشخیص کمیسیون ماده ۵ آن شهر است که میتوانند نسبت به متراژ زمین مجوز تراکم طبقات را بدهند.
وی در ادامه گفت: در بافتهای فرسوده پلاکهایی داریم که امکان تجمیع با محیط پیرامون خود را ندارد لذا در پیشنهاد آخر بسته تشویقی ابلاغی به این موضوع اشارهشده که پلاک مذکور بنا بر میزان قدرالسهم خود بتواند از کمیسیون ماده ۵ مجوز ساختوساز بگیرد.
او با اشاره به عرض معابر موجود در بافتهای فرسوده گفت: عرض معابر نمیتواند کمتر از ۶ متر باشد. صادق مالواجرد به رانتهای ایجادشده در تراکم فروشی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: اگر میخواهیم بافت فرسوده را نوسازی کنیم باید حداقلها را در نظر بگیریم تا مشکل ناپایداری ساختمانها حل شود.
وی در خصوص سازندگان بافتهای فرسوده اظهار کرد: این بسته تشویقی دارای تنوع است و در آن هم مالک میتواند سازنده باشد و هم سرمایهگذار، لذا بافتهای فرسوده دارای زیربنای خوبی برای ساخت است. سود سرمایهگذار در بافت فرسوده قابلمقایسه با دیگر نقاط شهر نیست لذا میزان تسهیلات بانکی و صدور پروانه میتواند برای سرمایهگذار بهصرفه و جذاب باشد.
صادق مالواجرد بابیان اینکه به ناپایداری ساختمانها توجه ویژهای داشت تصریح کرد: قطعاً بسته پیشنهادی تسهیل گر در ساختوساز است و میزان صدور پروانه در سراسر کشور مشخصکننده تأثیر این بسته تشویقی خواهد بود و در چند ماه آینده میتوان در رابطه با آن گزارش ارائه کرد.