دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کیفیت سوخت ارسالی مطابق استانداردهای مدنظر افغانستان است، هرچند ممکن است برخی محمولهها هم استانداردهای این کشور را پاس نکنند و محموله دچار مشکل شود. سید حمید حسینی در گفتوگو با ایلنا، درباره میزان و کیفیت سوخت صادراتی به افغانستان اظهار داشت: متأسفانه آمار دقیقی از میزان صادرات فراوردههای نفتی به کشورهای همسایه نداریم چون توسط افراد مختلف و ترانزیت از کشورهای مختلف صورت میگیرد، بنابراین بهآسانی نمیتوان تفکیک کرد. وی افزود: اکنون هم بنزین و گازوئیل شرکت پالایش و پخش و هم مقدار زیادی بنزین مینیریفاینریها تولید و صادر میشود و بعضی پتروپالایشگاهها مثل نوری، بوعلی، شازند و اصفهان هم فراروده تولید و به افغانستان صادرات دارند و از طرفی از کشورهای دیگر هم ترانزیت میشود و اخیراً هم از عراق به عنوان روغن محمولهای شبیه بنزین به افغانستان صادر میشود. دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی میزان صادرات گازوئیل را به افغانستان حدود 100 هزار تن و بنزین را 2 تا 3 برابر این رقم عنوان کرد. وی درباره کیفیت سوخت ارسالی به این کشور نیز گفت: کیفیت سوخت ارسالی به این کشور مطابق استانداردهای مدنظر افغانستان است، هرچند ممکن است برخی محمولهها هم استانداردهای این کشور را پاس نکنند و محموله دچار مشکل شود. حسینی توضیح داد: دولت جدید افغانستان بعد از استقرار در مرز ماهیرود که به فراوردههای سوختی اختصاص داشت و عمده اتومبیلها از این مرز وارد افغانستان میشدند، محدودیتهایی اعمال و اعلام کرد که محمولهها نباید در گمرک ایران کامیون به کامیون شوند، کامیونهای ایرانی باید وارد افغانستان شوند، چون اعتقاد داشتند در این جابجاییها تخلفاتی صورت میگیرد، ضمناً به آزمایشگاهی که توسط هندیها اداره شده و نمونهگیری میکرد، اتهاماتی وارد شد، بنابراین طالبان فاکتورهای استاندارد را افزایش دادند، به همین دلیل تعداد زیادی از کامیونها در مرز ماهیرود یا گمرک افغانستان متوقف شدند و ماهها بین تجار افغان و گمرک این کشور درگیری بود و نهایتاً بیشتر محمولهها ترخیص شد و محمولههایی هم که کیفیت پایینی داشتند جریمه پرداخت کردند. وی تأکید کرد: اخیراً تولیدکنندگان ایران کالا را مطابق استاندارد این کشور ارسال میکنند، اما ممکن است چند محموله هم به دلیل مباحث آزمایشگاهی و یا هر دلیل دیگر با مشکل مواجه شود اما خللی در روابط نفتی ایران و افغانستان ایجاد نمیکند.وی درباره پرداخت پول سوخت صادراتی نیز گفت: تجار افغانستان بار را از درب کارخانه منتقل میکنند و پول را نقد پرداخت میکنند، بعضاً خودشان دستگاه حملونقل دارند و در رابطه با پرداخت پول مشکلی وجود ندارد. وی همچنین به مبادی واردات سوخت افغانستان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر این کشور از مسیر ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان واردات فراورده دارد اما بخش عمده سوخت این کشور از کانال ایران وارد میشود.
حسینی بیان داشت: در خصوص گازوئیل نیز با توجه به اینکه سال گذشته در تحویل فراوردههای صادراتی به افغانستان دچار مشکل شدیم و افغانها گلایهمند بودند، شورای عالی امنیت ملی مجوز ترانزیت 3 ماهه را داد که هنوز ادامه دارد و از نخجوان، ترکمنستان و عراق نیز محمولهها به این کشور ترانزیت میشوند.
وی درباره قیمت بنزین صادراتی به افغانستان اظهار داشت: سوخت صادراتی به این کشور مطابق قیمتهای جهانی و بازار و بر مبنای قیمت نفت است و فروشنده ایرانی و خریدار افغان توافق میکنند، فعلاً قیمتها پایینتر از نرخ جهانی است و با توجه به اینکه تولیدکنندگان ایرانی هم با قیمت مناسب خوراک را دریافت میکنند، میتوانند با سایر رقبا رقابت کند، البته مشکلاتی بابت فراوردههای روسی به بازار ایجاد شد که اکنون این چالشها کمتر شده است.
او درباره قاچاق سوخت گفت: با توجه به گستردگی مرز و اختلاف قیمتی که داریم به کشورهای افغانستان و پاکستان قاچاق سوخت صورت میگیرد، در هر حال بخشی از پول مواد مخدر به نحوی با قیمت یارانه سوخت در ایران به افغانستان برمیگردد اما میزان آن مشخص نیست.
وی در ادامه درباره کاهش صادرات گاز به عراق نیز خاطرنشان کرد: عراق سال گذشته پول واکسن ایران را پرداخت کرد، همچنین پول بخشی از کالاهای موردنیاز ایران را که خریداریشده بود، پرداخت کرد اما این ارقام با توجه به حجم گاز صادراتی به هیچوجه پاسخگو نیست.