کامران ندری، یک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با ایلنا اظهار داشت: به دلیل اینکه اغلب متغیرهای اقتصادی کشورمان وضعیت مناسبی ندارند ازجمله اینکه نرخ تورم و بیکاری بالا و نرخ رشد اقتصادی پایین است و الزامات FATF مانند مبارزه با پول شویی و ... رعایت نمیکنیم درنتیجه ما از لحاظ اقتصادی هم شرایط لازم برای عضویت در این پیمانها را نداریم. اینکه عضو پیمان شانگهای شدهایم بیشتر از اینکه اقتصادی باشد یک پذیرش سیاسی بوده است.
وی درباره عدم حضور ایران در برعکس در حالی کشورهایی مانند پاکستان در این پیمان حضور دارند، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که ایران شاخصهای مطلوب اقتصادی برای حضور در این پیمانها را ندارد.
وی ادامه داد: برای عضویت در سازمان تجارت جهانی با وجود ایران چند بار درخواست داده اما عضو این سازمان نیستیم چراکه علاوه بر اینکه برخی از کشورهای عضو این سازمان مخالف عضویت ایران هستند، اساساً کشورمان شاخصهای موردنظر برای پیوستن به این پیمانها را ندارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: در سازمان تجارت جهانی هم چیزی شبیه به ناتو، تصمیمات اجماعی است و حتی مخالفت این کشور با تصمیمی، مسئله جدی محسوب میشود و کشورهای عضو باید در تمام زمینهها به توافق برسند و اتفاق نظر داشته باشند. از سوی دیگر کشورهایی هم در این پیمانها حضور دارند که اجازه نمیدهند ایران عضو این سازمان و پیمانها شود.
ندری با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: موضوع اول این است که در پیمان شانگهای کشورهایی که ایران با آنها مشکلدارند حضور ندارند و تاکنون هم عضو ناظر بودیم و از 6 ماه قبل پذیرفتند ایران به این پیمان بپیوندند که این پذیرش هم مطلق نیست. عضویت ایران در پیمان شانگهای را مشروط پذیرفتهاند و ایران باید تمهیدات و شرایطی را کشورهای عضو تعیین کردند را فراهم کند.
وی با اشاره به شرایط عضویت در پیمانها به ویژه پیمانهای پولی اظهار داشت: برای مثال در پیمان ماست ریخت که منجر به ایجاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا شد، شرط مهم این است که نرخ تورم هیچیک از اعضا نباید بالای 3 درصد باشد و اگر نرخ تورم بالای 3 درصد برود، میتوانند آن کشور را از پیمان خارج کنند.
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به دلیل اینکه اغلب متغیرهای اقتصادی کشورمان وضعیت مناسبی ندارند ازجمله اینکه نرخ تورم بسیار بالایی داریم، نرخ بیکاری هم بالا است و نرخ رشد اقتصادی پایین است و الزامات FATF مانند مبارزه با پول شویی و ... رعایت نمیکنیم، از لحاظ اقتصادی هم شرایط لازم برای عضویت در این پیمانها را نداریم و اینکه عضو پیمان شانگهای شدهایم بیشتر از اینکه اقتصادی باشد یک پذیرش سیاسی بوده است.
وی بابیان اینکه از نظر اقتصادی شرایط لازم برای حضور در پیمان شانگهای را هم نداریم، گفت: ازآنجاییکه شرایط اقتصادی برای حضور در پیمان شانگهای را نداریم، نمیتوانیم از مزایای این پیمان بهرهمند شویم و مزایای این پیمان شامل کشورمان نمیشود.
ندری ادامه داد: برای حضور در پیمانهای بینالمللی با چند مشکل جدی مواجه هستیم که یکی از آنها نرخ تورم بالا است و تا زمانی که تورم کشورمان بالاست، اصلاً امکان ورود به پیمانهای پولی نیست.
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه ایران در هیچ پیمان پولی حضور ندارد و نمیتواند داشته باشد، گفت: درحالیکه عضویت در پیمانهای پولی برای تجارت بینالمللی حائز اهمیت است اما در هیچ پیمان پولی حضور نداریم.
ریسک سیاسی بالا در ایران
وی ادامه داد: علاوه بر نرخ تورم بالا، مشکل دیگر برای حضور در پیمانها، ریسک سیاسی ایران است که این ریسک در ایران بالا است و کشورها برای سرمایهگذاری در کشورمان یا پذیرفتن ایران در پیمانها باید ریسک بالا را متحمل شوند.
ندری با اشاره به حضور کشورهای مانند پاکستان در برعکس یا سایر پیمانهای پولی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که پاکستان در چند سال گذشته تا حدودی نرخ تورم را کنترل کرده است و به این برگ خرید برای حضور در پیمانهای بینالمللی را دستیافته است. البته دارا بودن همه شاخصهای اقتصادی مهم نیست اما چند شاخص ازجمله نرخ تورم و ریسک سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: دو برگ خرید مهم تورم و ریسک سیاسی در ایران نرخ بالایی دارد درحالیکه در کشوری مانند پاکستان میانگین نرخ تورم نبست به ایران کمتر بوده و هرچند ریسک سیاسی پاکستان هم بالا است اما نسبت به ایران این شاخص بهتر است. از سوی دیگر پاکستان عضو fatf است و الزامات آن را رعایت میکند. شاید نرخ رشد اقتصادی پاکستان هم پایین باشد اما فاکتورهای مهم حضور در این پیمانها را دارد. در روابط بینالملل پایین بودن نرخ ریسک مهم است و ازاینرو رشد اقتصادی ریسک ایجاد نمیکند اما نرخ بالای تورم، ریسک را افزایش میدهد.