سردار هادیان فر درباره کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار کرد: ممکن است یک راننده مرتکب بیمبالاتی شده یا حتی خطایی از وی حین رانندگی سر بزند که منجر به تصادف شود اما مسئله اینجاست که خودرو باید از جان او محافظت کند و در واقع از این آسیب جلوگیری کنیم. امروز کدام یک از خودروهای ما با این وضعیت ساخته میشود؟ وی ادامه داد: امروز قطعات و آلیاژهای خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد، کیسه هوا، ترمز ای بی اس، کمربند ایمنی و ... باید نجاتدهنده راننده و سرنشینان خودرو باشد اما در واقعیت این امکانات در خودروهای تولید داخل دچار مشکل است و من نمیدانم تا کی باید شاهد تکرار چنین حوادثی باشیم. همین چند وقت پیش فیلمی منتشر شد که دنا پلاس تصادف کرده و اتاقکش کامل جمع شد اما کیسه هوایش باز نشده؛ خوب اینها اشکالاتی است که باید رفع شود.
خودروهای داخلی ۴ مزیت
اصلی را ندارند
هادیان فر بابیان اینکه یک خودروی مناسب باید دارای چهار مزیت اصلی باشد اظهار کرد: یک خودرو باید زیبا بوده و تمایل به خرید در آن ایجاد شود. دوم کیفیت آن است. سوم ایمنی آن و چهارم ارزانقیمت بودن آن است؛ حالا باید ببینیم که آیا واقعاً این چهار مزیت در خودروهای تولید داخل وجود دارد؟ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بابیان اینکه آنچه پلیس طرح میکند تأکیداتی است که مقام معظم رهبری و رئیسجمهور نیز بر آن تأکید داشتند، ادامه داد: همه ما باید از تولید داخل حمایت کنیم اما تولید داخل باید کیفی و ایمن باشد. این خودروهای تولید داخل ما که اتفاقاً همگی وابستگی ارزی هم دارند در برخی از قطعات دچار مشکل هستند و مصداق همان ضربالمثل «هرچقدر پول میدهی همانقدر آش میخوری» است، قطعات این خودروها دچار مشکل است. وی اضافه کرد: خوب چه کسی باید بر قطعات این خودروها نظارت کند؟ آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد آن هم یکی از شرکتهای تابعه آن، بر قطعات خودروها کافی است؟ آیا دیگر نباید نظارت شود؟ آیا نباید بعد از هر حادثه خودروسازان به راین موضوع نظارت کنند؟ ما تا کی باید شاهد این تصادفات باشیم.
نامه هادیان فر به رئیسجمهور و دادستانی درباره کیفیت خودروها
وی از ارسال نامه به رئیسجمهور و دادستان کشور درباره خودروهای تولید داخل خبر داد و گفت: من در این نامه تأکید کردم که همه خودروسازان مسئولاند و ما باید بر تولید خودروی ایمن و باکیفیت نظارت داشته باشیم. سازمان استاندارد، سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... در این حوزه مصون هستند؛ اینها باید بروند و ببینند چرا کیسه هوا باز نمیشود؟ چرا ترمز ای بی اس کار نمیکند؟ چرا با یک تصادف، ماشین منفجر میشود؟ چرا ماشین مچاله میشود که سرنشینان آن حتی امکان خروج از خودرو را نداشته باشند؟ ما از خودروسازان میخواهیم پیشگام این موضوع شوند. من نمیدانم خودروسازان از چه چیزی دفاع میکنند. امروز مقام معظم رهبری، رئیسجمهور، مردم و غیره همه مطالباتی را از آنها مطرح کردهاند، دیگر جای دفاع نیست. وقتی میگوییم آلیاژ خودرویی مشکل دارد خوب بروید آن را درست کنید از چه چیزی دفاع میکنید؟ وی ادامه داد: برابر قانون شمارهگذاری خودروها با مجوز محیطزیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد انجام میشود و پلیس هم تابع این مقررات است اما اگر این سازمانها و دستگاهها به وظایف خود عمل نکنند ما به خودروهای ناایمن پلاک نخواهیم داد.
تأثیر واردات خودرو بر کاهش قربانیان تصادفات
وی به تأثیر واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً تأکید ما به راین است که کشور به سمت خودکفایی برود و ما بتوانیم تولیدات باکیفیت را داشته باشیم اما در شرایط فعلی و بناتر آمارهای مستند سالهای ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصهای مهمی که سبب شده تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار کشته به زیر ۱۷ هزار نفر برسد همین واردات خودروی استاندارد و ایمن به کشور بود. هادیان فر افزود: ما نیازمند استفاده مردم از خودروی ایمن و باکیفیت هستیم. این با استفاده از خودروهای لوکس و فخر فروختن به آن فرق دارد. واردات خودروی باکیفیت به داخل حتی در ایجاد بازار رقابتی که مدنظر رئیسجمهور است، مؤثر و سبب میشود تا کیفیت خودروها ارتقاء یابد.
وی از تعیین سهم دستگاهها در تصادفات خبر داد و گفت: ما در تصادف بهبهان، تصادف نورآباد و غیره سهم خودروساز را مشخص کردیم و قطعاً اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند ما نهادهای بالادستی آنها را به عنوان مقصر اعلام خواهیم کرد.
واژگونی عامل ۳۵ درصد تصادفات نوروزی
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: استان تهران با ۵.۵ میلیون تردد بیشترین تردد را داشته است و ۶۲ درصد تهرانیها در طرح نوروزی سفر رفتهاند.
سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: در مجموع ترددهای بین استانی بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبتشده است. متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است بیشترین تردد مربوط بهروز ۵ فروردین با ۵ میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بود. بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ داشتیم. وی گفت: استان تهران با ۵.۵ میلیون تردد، بیشترین تردد را داشته است و ۶۲ درصد تهرانیها در طرح نوروزی سفر رفتهاند سپس البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران و گیلان پرترددترین استانها بودهاند. وی گفت: بیشترین مهمانان نوروزی به استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان سفر داشتند.
۸۶ درصد خودروهای داخلی عامل تصادفات
هادیان فر گفت: امسال تقریباً در زمینه تعداد فقره تصادف ۲۶ درصد کاهش داشتیم اما ۸۳۸ نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشتیم. در تعداد مصدومان نیز ۵۹۰ نفر با ۳.۳ درصد کاهش داشتهایم.
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: بیشترین تصادفات بیش از ۵۳ درصد مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان است. سردار هادیان فر گفت: در تصادفات نوروزی ۷۰ درصد خودروهای سواری، ۲۰ درصد سهم موتورسیکلتسواران، ۶ درصد وانتبارها، ۴ درصد کامیونها، یک درصد مربوط به ناوگان مسافربری بود همچنین ۳۵ درصد تصادفات نوروزی به دلیل واژگونی بود. وی ادامه داد: در حوزه برونشهری امسال ۵۴ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بود. در جلسه با وزیر قرار شد در ۳۰ کیلومتری شهرها سازمان گردشگری فضاهایی برای رفع خستگی خانوادهها ایجاد کنند. ۶۰ درصد جانباختگان در راههای اصلی بودند. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در تصادفات فوتی و جرحی نوروز امسال ۸۶ درصد خودروهای داخلی و ۱۴ درصد خودروهای خارجی نقش داشتند البته این به دلیل این است که در کشور خودروهای داخلی بیشتر استفاده میشود. رکورددار تصادفات پژو ۴۰۵ یا پژو پارس و پژو ۲۰۶ بوده و بعدازآن پراید و سایر خودروها بوده است.