اشاره: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، رقم بودجه پیشنهادی دولت ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ، ۲۲۳۱ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان برای منابع و مصارف عمومی دولت بوده است. رقم کل بودجه پس از چکش‌کاری کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس، با افزایش نزدیک به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان به ۳۷۵۹ هزار میلیارد تومان رسید. نکته قابل‌تامل در بودجه سال ۱۴۰۱ اینکه تکرار دست‌ودل‌بازی نمایندگان مجلس در افزایش بودجه خود و برخی دستگاه‌های دولتی و نهادها چشمگیر است. ارقام لایحه بودجه برای برخی نهاد‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین بودجه مجلس و زیرمجموعه‌های آن حدود ۵۹ درصد بیشتر از رقم پیشنهادی دولت است. این در حالی است ‌که در سال ۱۳۹۷ رهبر انقلاب بر تدوین و پیگیری و اجرای برنامه اصلاح ساختاری بودجه تأکید کردند، همچنین ایشان در زمان تدوین بودجه 1401 با ارسال نامه ای به رئیس مجلس تاکید کردند، «نمایندگان به نظر بانک مرکزی توجه کنند».نظر بانک مرکزی همان رقمی بوده که در لایحه دولت پیشنهاد شده بود، اما نمایندگان به ظاهر انقلابی به فرمان رهبری توجه نکردند و حدود 128 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردند! پرسش این است که اگر متخصص طراحی و تدوین بودجه دولت ، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است، افزایش و کاهش ارقام بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس با کدام تخصص و مهارت و محاسبات صورت گرفته است؟ پرسش دیگر این است که منابع افزایش ردیف های بودجه قرار است از کجا تامین شود؟در حالی که کشور نیاز به کارهای عمرانی برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید دارد، پرسش این است که چرا بودجه نهادهای غیر عمرانی افزایش یافته است؟