عضو دوره پنجم شورای شهر تهران گفت: تأمین مالی پروژههای مربوط به مسئله آلودگی هوا نیز باید با اولویت انجام شود و این یعنی ما به ریههای مردم اهمیت میدهیم اما وقتی بودجه آن را صفر میکنیم یعنی سلامت و تنفس مردم تهران مهمترین دغدغه نیست. سید آرش حسینی میلانی، عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا درباره حذف ردیفهای اعتباری شهرداریها از بودجه سال آینده دولت و عواقب آن برای شهرها بهویژه در حوزه حملونقل و آلودگی هوا اظهار کرد: پاشنه آشیل برنامه کنترل آلودگی هوا تأمین منابع مالی برای آن است. متأسفانه سالبهسال وضعیت در این زمینه بدتر می شود و عملاً شرایط مالی کشور نیز بهگونهای است که تخصیص اعتبار و رقابتهایی که در بین کلانشهرها در مصارف بودجهای وجود دارد باعث می شود پیگیری اعتبار حوزه حملونقل در بودجه دولت، توجیه نمایندگان مجلس و پیگیری مطالبات از دولت حساستر شود. او ادامه داد: در سال جاری به دلیل کاهش بارشها و افت تهویه طبیعی پیشبینی میشد به دلیل وضعیت ترافیکی و کمبودهای قبلی وضعیت آلودگی بدتری را تجربه کنیم. اما امید این بود دولت نظر ویژهای به این موضوع داشته باشد که متأسفانه شاهد هستیم ردیف مربوطه از بودجه به بهانه اینکه دریافتی شهرداریها از ارزشافزوده یک درصد اضافهشده، حذفشده است. میلانی با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری رقم حدود هزارمیلیاردی برای حملونقل استان تهران اختصاصیافته بود اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ جدای از اینکه چه میزان آن تخصیصیافته، اعتبار هزارمیلیاردی برای حوزه حملونقل تهران و شهرهای اطراف در نظر گرفتهشده بود. حذف این بند در بودجه ۱۴۰۱ با این پیشفرض است که تأمین آن از محل افزایش یک درصد ارزشافزوده خواهد بود اما واقعیت این است که مصارف شهرداری تهران آنقدر بالا است که این پول عملاً صرف انواع و اقسام نیازهای فوری و واجب شهرداریها می شود و اینیک جفا به تهران و سایر کلانشهرها است. او بابیان اینکه نقدینگی تأمینشده ناشی از ارزشافزوده مهم است گفت: با توجه به اینکه رقم مالیات بر ارزشافزوده از طریق سازمان امور مالیاتی تأمین می شود و وصول آن بهصورت نقد است، درنتیجه دریافت نقد آن برای زمانبندی تأمین مالی شهرداریها بسیار مهم است. اما اینکه ردیف اعتباری را حذف و جبران آن را به ارزشافزوده گره بزنیم چالش جدی در بخش حملونقل ایجاد می شود. میلانی با اشاره به دستور رئیسجمهور برای افزایش تخصیص اعتبار استانی گفت: البته قرار است اختیاراتی را به استانداران بدهند و بودجه استانی را تقویت کنند. آقای رئیسجمهور دستوری را در زمینه آلودگی هوا به استاندارها دادند و تأکید کردند تأمین منابع مالی در قالب بودجه استانی دیده شود اما نکته این است که ۵۰ درصد مالیات استانی کشور از استان تهران است اما میزانی که به استان تهران تخصیص داده می شود کمتر از سه درصد است. عضو دوره پنجم شورای شهر تهران افزود: تهران در مظلومیت عجیبی ازنظر جذب بودجه ملی است و حداقل با حذف ردیف فعلی باید معادل آن را از طریق بودجه استانی جبران کنند. چراکه اگر در بودجه سال آینده کمک به تأمین اتوبوس و مترو دیده نشود، عملاً در فصل آلودگی ۱۴۰۱ کار مؤثری نمیتوانیم انجام دهیم. میلانی افزود: سابقه تخصیص قطرهچکانی در حوزه حملونقل نیز بهگونهای است که ۲۵ سال طول میکشد تا یک خط مترو نهایی شود و این جدای از عقبافتادگی است که در مسئله تأمین واگنداریم. او با اشاره به ارقامی که از سوی صندوق توسعه ملی برای تأمین ۶۳۰ واگن مترو اختصاص دادهشده بود گفت: سهم بخش حملونقل در پروژههایی که از طرف صندوق توسعه ملی پشتیبانی شده در طول عمر آن کمتر از ۴ درصد بوده است درنتیجه برای جبران این غفلت لازم است در بودجه ۱۴۰۱، خرید واگن از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود چراکه بعد از چهار سال پیگیری و عبور از گردنههای مختلف بوروکراتیک عدم تأمین پیشپرداخت این ۶۳۰ دستگاه واگن، جفا بهسلامت مردم است. در بودجه ۱۴۰۰ این تصمیم قربانی اختلافنظر دولت و مجلس شد و مجلس برداشت از صندوق را ۵۰ درصد کاهش داد و متأسفانه بودجه واگنهای مترو هم مشمول این حذف شد. الآن از نمایندگان مجلس بهویژه مجمع نمایندگان تهران انتظار میرود که این مسئله را پیگیری کنند تا برای سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد. میلانی افزود: حتی سهم شهرداریها از عوارض جریمههای رانندگی نیز از بودجه ۱۴۰۱ حذفشده است هرچند که میزان تخصیص آن به شهرداریها رقم کمی بوده اما جزو منابع بودجه عمومی بوده است که به کمک شهرداریها میآمد. او با تأکید بر اینکه پروژههای مقابله با آلودگی هوا باید بالاترین اولویت را داشته باشند گفت: معنی این جمله آن است که تأمین مالی پروژههای مربوط به مسئله آلودگی هوا نیز باید با اولویت انجام شود و این یعنی ما به ریههای مردم اهمیت میدهیم، اما وقتی بودجه آن را صفر میکنیم یعنی سلامت و تنفس مردم تهران مهمترین دغدغه نیست.پ او ادامه داد: اگر ازنظر عدالت اجتماعی نیز به این مسئله نگاه کنیم؛ وقتی آلودگی هوا رخ میدهد در مناطق مرکزی و جنوبی که در معرض آلودگی بیشتری قرار میگیرند اقشار سالمند، کودکان و دیگر گروههای آسیبپذیر امکان جابجایی و سفر به مناطق کمتر آلوده و یا عدم حضور بر سرکار را ندارند و بیشتر در معرض آلودگی هستند و این اجحاف به بخش عمدهای از مردم شهر تهران است که راه گریزی ندارند. او افزود: کرونا و سیاست مبارزه با آن باید درس عبرتی برای سیاستگذاران باشد چراکه تأمین حملونقل عمومی همانند واکسیناسیون است و شهر را در برابر آلودگی واکسینه میکند. البته عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند که باید به آنها نیز توجه شود ازجمله بهبود کیفیت سوخت، برقراری استانداردهای سختگیرانِ تر با خودروسازها و جایگزینی خودروهای دیزل سنگین.