دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان گفت: هنوز ۱۱ کارگر اسکله شهید رجایی مفقودند و اطلاعی از سرنوشت این کارگران در دست نیست. دادگستری استان هرمزگان آمار کشتهشدگان را از ۷۰ نفر به ۵۷ نفر کاهش داد و گفت علت تغییر آمار این است که «اجزای اجساد متلاشیشده در کاورهای مختلف» جمعآوریشده بود.
۹۹ درصد قربانیان حادثه کارگر بودند
«اسماعیل حاجیزاده» دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان در ارتباط با کارگران مفقودی و شرایط آنها به ایلنا گفت: هنوز یازده کارگر اسکله شهید رجایی بندرعباس مفقودند و اطلاعی از سرنوشتشان در دست نیست؛ همخانوادههای آنها و هم امدادگران و فعالان برای یافتن آنها تلاش میکنند و تفحص همچنان ادامه دارد.
او در پاسخ به این سال که آیا همه مفقودیها کارگرند؛ گفت: مسلماً اینها کارگرند؛ فردی که در زمان انفجار در اسکله حضور داشته، قطعاً کارگر بوده؛ ۹۹ درصد قربانیان حادثه کارگر بودند، یا کارگران شرکتها یا کارگران روزمزد بارگیری و تخلیه و یا رانندگانی که برای بارگیری در محل حضورداشتهاند. دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان میگوید: تا زمانی که فوت این ۱۱ کارگر محرز نشود، بحث دیه و پرداخت دیه مطرح نمیشود.
گفته میشود که متأسفانه تعدادی از کارگران روزمزد، فصلی، بدون شناسنامه و هویت کاری، در این حادثه فوت یا مفقودشدهاند که نامشان در لیست هیچ شرکتی نیست و معلوم نیست آیا خانوادههای اینها مشمول پرداختهای غرامت میشوند یا نه؟
بحران حوادث کار و نقص ایمنی
فرشاد اسماعیلی، حقوقدان و مشاور کار و بیمه درباره حادثه بندر شهید رجایی به تجارت نوز گفت: نارسایی بازرسیها و امر ایمنی به بخش خصوصی یا تجاری و بازرگانی محدود نمیشود. حادثه بندر شهید رجایی نشان میدهد که عدم رعایت ایمنی و استانداردها در کشور مختص کارگاههای کوچک یا کارفرمایان سودجو نیست. هنوز علت حادثه بندر شهید رجایی مشخص نیست، طبق مواد 60 و 66 قانون تأمین اجتماعی حادثه بندر شهید رجایی، حادثه ناشی از کار تلقی میشود. ابعاد فاجعه میتوان گفت اهمال، سهلانگاری و بیمبالاتی رخداده است که مصادیق امور غیر عمد هستند. مسئله این است که فعل یا ترک فعل غیر عمد چیست؟ بیاحتیاطی ناشی از فعل خطاست یا ناشی از ترک فعل بوده است؟ یا اقدامی خلاف آییننامهها و مقررات انتظامی در خصوص مسائل ورود و خروج گمرک انجامشده است؟»
این پژوهشگر میافزاید: «در خصوص حادثهای که در بندر شهید رجایی رخداده است کنترل ورود و خروج کالاها، رعایت دستورالعملهای ایمنی و استانداردهای مربوط به محمولههای خطرناک و بیخطر، جای گذاری مناسب کانتینرها با توجه به نوع محصول باید بررسی شوند. در رابطه با این موارد هنوز اطلاعاتی در دست نیست. ایمنی در کشور ما تبدیل به امر سیاسی شده است اما متأسفانه ارادهای برای تحقق آن وجود ندارد.»
بیش از 90 درصد جانباختگان کارگر بودهاند
این کارشناس با اشاره به تعداد بالای کارگران جانباخته در حادثه بندر شهید رجایی بندرعباس بیان میکند: «بین 90 تا 99 درصد جانباختگان کارگر بودهاند. تعداد مفقودیها نیز بالاست. سختگیری بیدلیل نبود و میتوانست جلوی بسیاری از حوادث را بگیرد. کیفیت کار، محصول و گردش اینها و نیروی انسانی حفظ میشد. چنین فجایعی نشاندهنده شکست گفتمان رفع موانع تولید با مصادیق اشتباه است.»