وضعیت بازار خودرو و افزایش ناگهانی قیمت ها در این بازار نشانه چیست؟
بعد از یک دوره رکود، قیمت خودرو روز به روز بالا می رود. این وضعیت منطقی نیست چون خریدار زیادی در بازار وجود ندارد و افزایش قیمت سودجویانه و مداخله ای است.
افزایش قیمت معادله ای پیچیده ندارد. عمده محرک افزایش قیمت شرکت های خودروساز هستند. دیر تحویل دادن خودرو ها و نگه داشتن و انبار کردن ماشین های تولید شده روشی است که خودرو ساز به کار می گیرد تا قیمت ها را بالا ببرد. دولت در این روند با خودرو ساز همراهی کرده است.
بحث شماره گذاری خودرو ها نیز نقش و سهمی در افزایش قیمت دارد. شماره گذاری نکردن پلیس زمینه را برای ایجاد ولع در خریدار فراهم می کند. عدم هماهنگی بین خودروساز و نیروی انتظامی در افزایش قیمت خودرو تاثیر دارد.
جنگ اسرائیل و حماس در منطقه، احتمال درگیر شدن ایران در این تنش و نوسانات دلار هم سهمی در افزایش نرخ ها داشت.
استارت و جرقه افزایش قیمت خودرو توسط این بخش ها زده شد. اما باقی این مسیر توسط مردم طی خواهد شد. فرهنگ خرید در کشور به گونه ای است که وقتی کالایی گران می شود اقبال به آن بیشتر است.
وقتی بازاری به تشنج کشیده شود، به دنبال آن باید منتظر رفتار هیجانی فعالین بازار و خریداران بود. بازار خودرو در این مسیر قرار دارد و احتمالا روند افزایش قیمت همچنان ادامه داشته باشد.
با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی سال آیا می توان پیش بینی کرد با افزایش تقاضا قیمت خودرو همچنان بالا برود؟
امسال بازار از ابتدای سال آرام و در رکود بود. تقاضای خرید در چنین بازاری کمتر از حد معمول است. از این رو پیش بینی نمی شد در سه ماهه پایانی سال هم تقاضا بالا باشد.
خودرو ساز و به ویژه ایران خودرو با دپوی محصولات افزایش قیمت خودرو را استارت زدند. ایران خودرو پرشیای معمولی تویوفایو را حدود دو ماهی به بازار عرضه نکرد.
با این رفتارهمین ماشین به تنهایی 50 تا 60 میلیون گران شد و سایر خودرو ها هم از این روند افزایشی تبعیت کردند. امروز بازار دنباله همان خط را گرفته و واسطه ها و دولت بعد از یک سال پله پله قیمت خودروها را افزایش می دهند.
نقش مافیای خودرو در این افزایش قیمت چیست؟ دولت چگونه می تواند در چنین شرایطی بازار خودرو را کنترل کند؟
مافیای خودرو، همین خودروساز داخلی است که با همکاری و همراهی دولت اقداماتی را انجام می دهد و به بازار جهت می دهد. در بازار خودروی ایران شخص وجود ندارد. ما مافیای خصوصی نداریم. اشخاص نمی توانند در مورد خودرو های کارخانه خرید و فروش انجام بدهند. خودرو به صورت عمومی در سیستم فروخته می شود. هر تعییر و تحولی به سرچشمه توجه دارد. سرچشمه بازار خودرو در ایران، صنعت خودروسازی دولتی این کشور است و هر تصمیمی باید با اراده خودروساز هماهنگ باشد.
خرید ماشین برای بسیاری از مردم کشور ما به آرزویی تبدیل شده است. بقیه مردم هم به دلیل گران بودن خودرو ها نمی توانند ماشین دلخواهشان را بخرند. این وضعیت محصول اجرا شدن طرح های مجلس و دولت در حوزه خودرو است که مشاور ان ها در اخذ این تصمیمات، شرکت های خودروساز داخل هستند. کاری که مافیای خودرو انجام می دهد همین گروه مجلس و دولت و خودروساز انجام داده اند. شرایط موجود محصول تصمیمات آن ها است. من بارها در رسانه ها اعلام کرده ام که واردات خودرو کارکرده راه حل مشکلات بازار خودرو است. باز هم همین را تکرار می کنم ولی مسئولین و متولیان توجهی به این راه حل ندارند. دولت تعمدا اجازه نمی دهد خودروی کارکرده وارد کشور شود چون این واردات مردم و جامعه را راضی خواهد کرد اما خودروساز داخلی از این رضایت زیان می بیند. اگر خودرو دست دوم خارجی وارد کشور شود کمتر کسی خریدار تولیدات داخلی خواهد بود. شاید قیمت ها در یک رنج باشد ولی کیفیت فاصله ای معنا دار دارد. اگر خودرو داخل بدون مشتری بماند خودروساز مجبور می شود اقساطی بفروشد. چنین وضعیتی رضایت مشتری را تامین خواهد کرد، ولی رضایت مردم مورد توجه نیست، سودخودروساز را در نظر می گیرند.
قطعات خودرو کارکرده از کشور های همسایه وارد می شود، حتی می توان این قطعات را در داخل تولید کرد. وانگهی آن خودرو ها استاندارد و با دوام هستند و به راحتی نیاز به تعویض قطعه پیدا نمی کنند.
کیفیت خودرو های کارکرده اروپایی را نمی توان با ماشین های چینی نامرغوبی که با قیمت های چند میلیاردی در ایران فروش می روند مقایسه کرد. ترس دولت از همین است به همین دلیل واردات جلوی واردات خودرو های کارکرده را می گیرند. این ماشین های چینی قلابی است.