ترخیص ٤٠٠٠ خودرو خارجی
سرپرست سازمان توسعه تجارت از ترخیص ٤٠٠٠ دستگاه از خودروهای ثبت سفارش شده وارداتی خبر داد. ضیغمی بابیان اینکه تاکنون ۱۷ شرکت توانستهاند فرایند ثبت سفارش خودرو را نهایی کنند، توضیح داد: طبق فراوردهای صورت گرفته، به زودی خودرو زوتی نیز وارد گمرکات کشور شده و ترخیص خواهد شد و همچنین تعدادی هیوندای النترا نیز در مراحل پایانی ترخیص قرار دارند. تاکنون دو شرکت توانستهاند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند. از سوی دیگر ٥٠٠٠ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدلهایی از ماشینهای کرهای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد.
ایسنا: ضیغمی گفت: بخش مهمی از این خودروها از خانواده چانگان است. با توجه به دشواری ایجاد برخی هماهنگیها میان دستگاههای مختلف و نهایی شدن ابلاغیههای گمرکی، قدری فرایند ترخیص طولانی شد اما با رسیدن به یک هماهنگی مناسب، پیشبینی میکنیم که از این پس سرعت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کند. وی افزود: این خودروها بنا نیست ارز نیمایی دریافت کنند و نیاز آنها از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین میشود که این فرایند به سود صادرکننده و واردکننده خواهد بود. تاکنون تعدادی از این شرکتها فرایند تأمین ارز خود را نهایی کردهاند و دیگر شرکتها نیز پیگیر نهایی شدن آن هستند.
ضیغمی درباره پلاک گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: پس از نهایی شدن قیمت این خودروها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت، خودروهای وارداتی ترخیص شده و در زمان تحویل مشکلی برای پلاک گذاری نخواهند داشت.
افزایش سود بازرگانی خودرو سواری
تسنیم: افزایش دودرصدی سود بازرگانی اقلام مشمول بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 (موضوع کاهش حقوق گمرکی ماشینآلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطهای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از 4 درصد به یک درصد) یکی از نکات مهم این ابلاغیه است. سود بازرگانی واردات خودروهای سواری هم تا 171 درصد افزایش یافت.
تعرفه گمرک را کم کنید
غلامرضا نوری قزلجه، نایبرئیس دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در گفتگو با اقتصاد آنلاین در مورد واردات خودرو مطرح کرد: چون ارادهای در حاکمیت بهطورکلی برای واردات خودرو نیست، این کار محقق نشده است. با طرح دوفوریتی یک مقدار شاید به این موضوع نزدیکتر بشویم. آن چیزی که جامعه در واردات خودرو دنبال میکند این است که ماشینهای خوب به بازار وارد شود و مقداری قیمتها کاهش پیدا کند. اما در همین طرح جدید هم این موضوع تضمین نمیشود. یک عددی آنسوی معاملهها است که دولت با آن بازی میکند؛ مانند سود بازرگانی و حقوق گمرکی و تعرفه خودرو که در اختیار دولت است.
قزلجه تصریح کرد: اگر ما واردات هم اجبار کنیم، ممکن است آنقدر مواردی که عرض کردم را دستکاری کنند و هزینه را بالا برود و همین وضعیت امروز باشد. یعنی با این شرایط واردات هم تفاوتی ایجاد نمیکند و باز هم هوای همین تولید کم کیفیت داخلی را خواهند داشت و کار به نتیجه نمیرسد. مگر اینکه ما سقفی برای این شرایط بگذاریم و یک کاهشی را برای حقوق گمرکی، تعرفهها و سود بازرگانی در نظر بگیریم تا نتوانند افزایش دهند. در این صورت است که واردات میتواند بر کیفیت و قیمتها تأثیر بگذارد. آن موقع میتوان گفت که یک امیدی برای منطقیتر شدن بازار و قیمت خودرو ایجاد میشود.
پول واردات خودرو را به شرکتهای دولتی میدهند نه خصوصی
این نماینده مجلس در خصوص این موضوع که چرا واردات خودرو را بخش خصوصی نمیتواند انجام دهد، گفت: چیزی که درون آن پول باشد، طبیعتاً میخواهند در دست شرکتهایی باشد که دولت اختیارش را دارد. البته در طرح جدید مقداری سعی شده که شخصهای حقیقی هم بتوانند واردات خودرو داشته باشند. البته اگر به نتیجه برسد و ایراد و اشکال نگیرند. درواقع این امکان را در این طرح دوفوریتی جدید ایجادشده با آن اصلاحاتی که انجامشده است.
15 کشور واردات خودرو دست دوم دارند
مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه به واردات خودروهای کارکرده اصرار داریم، توضیح داد: مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، 15 کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است. در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیتها ورود این خودروها را قفل میکند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف میشود و در بازه زمانی کوتاه مدتی میتوان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی 8 برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو میتوان این موضوع را مدیریت کرد. انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی در لایحه دیدهشده است و شمارهگذاری آنها باید بر اساس استانداردهای داخلی صورت گیرد.