مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه سرگشاده به معاون اول رئیسجمهور خواستار اعلام جایگاه شرعی و قانونی این پرداخت و همچنین چرایی پرداخت آن به ستاد اربعین و... شده است. در این نامه آمده است:
«صورتجلسه کارگروه مسئولیتهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در فضای مجازی منتشر شد، کلیه صندوقهای بازنشستگی تابعه را موظف نمودهاند تا مبلغ 250 میلیارد تومان به درخواستهای واصله پرداخت نمایند. موضوع در فضای مجازی منتشر شد و سؤالات زیادی در جامعه برانگیخت.
پرسشها درباره جایگاه قانونی
آیا اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فوالد و آیندهساز و غیره، چنین اجازهای را داده است که از صندوق اختصاصی کارگران و کشاورزان و کارمندان، وزیر متولی دستور پرداخت از منابع اختصاصی که تحت عنوان بیمه، از بیمهشدگان دریافت (30% حقوق) و بهحساب صندوقها واریزشده است را صادر و هزینه اموری نمایند که هیچ ارتباطی به جامعه هدف، و مالکان دارایی صندوقها ندارد؟! ماده 7 بند 11 _ در قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی اشعار:. میدارد، وجوه، اموال، ذخایر و داراییهای صندوقهای بیمه اجتماعی و درمانی در حکم اموال عمومی بوده و مالکیت آن، مشاع و متعلق به همه نسلهای جامعه تحت پوشش است، هرگونه تصرف دولت در این اموال و رابطه مالی دولت با صندوقهای موصوف در چهارچوب قوانین و مقررات مورد عمل صندوقها خواهد بود.
دارایی صندوق متعلق به نسلها
ماده- 5 - اساسنامه صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان و روستائیان و عشایر مقرر میدارد، کلید وجوه، اموال، و داراییهای صندوق به هر مبلغ و به هر صورت و کیفیت، متعلق به همه نسلهای جامعه تحت پوشش است و صرفاً در جهت رفاه و تأمین مستمری ایام پیری، ازکارافتادگی، بازماندگان و تأمین بیمه درمان اعضا و اداره امور صندوق به مصرف خواهد رسید. در هیچ شرایطی و بههیچعنوان نمیتوان اعضای صندوق و یا بازماندگان آنان را از حقوقی که بر اساس اساسنامه و آیین نامه صندوق کسب مینمایند محروم نمود.
زندگی زیر خط فقر
همانگونه که مستحضرید بیش از 70% از مستمری بگیران تأمین اجتماعی حداقل بگیر بوده و زیرخط فقر قرار دارند و علاوه بر مستمری عمدتاً مستحق دریافت یارانه بوده و برای مخارج تأمین نیازهای روزانه و مسکن و امور فرزندان دستوپنجه نرم میکنند. از طرفی صندوقها بعضاً ورشکسته و یا در مرز ورشکستگی قرار دارند و با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکنند و یکی از مهمترین معضل دولت چهاردهم بحران صندوقها هست.
دریافت کنندگان پول
متقاضیان دریافت پول علاوه بر قرارگاه اربعین، عناوینی از قبیل مؤسسه فرهنگی و هنری ستارگان استان بهشت، خرید تجهیزات مدرسه حکمرانی، کمک به ناوگان حملونقل سیستان بلوچستان، کمک به، جهاد تبیین، قرارگاه جوانی جمعیت، سامانه بازار کار، حمایت از میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر! و درخواستهای متفرقه دیگر... به چشم میخورد که ابهامها را بیشتر و پرسشها را از دستاندازی به اموال کارگران و کشاورزان جدیتر میکند، که این گیرندگان کمک از منابع ویژه کارگران چه خدمت مستقیمی به جامعه هدف میکند.
انجام مسئولیت اجتماعی
روابط عمومی هیئتامنای سازمان تأمین اجتماعی توزیع این منابع را تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتها قلمداد نموده که گویا وزارتخانه و شرکت را در ردیف هم قرار داده و این دستاندازی به منابع اختصاصی کارگران تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتها توجیه نمودهاند در صورتیکه شرکتها خود هیئتمدیره و مجمع دارند و مستقل اداره میشوند و هیچ مقامی حق دخل و تصرف در این منابع اختصاصی را ندارد. ممکن است در بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرفصلهای برای این امور باشد که آزمایی قانونی میتوانند هزینه نمایند.
استقلال اماکن متبرکه
در طول تاریخ هزینههای امور خیریه و نگهداری اماکن متبرکه و نذورات مربوطه توسط مردم و شیرین تأمین و هزینه میشده است و همین امر هم همیشه استقلال بقاع متبرکه و مشرعیت متولیان را متضمن بوده است. اولین پرسش پیرامون حرمت این منابع مطرح است که نص صریح آیات و روایات و احکام دلالت بر این دارد که بدون رضایت صاحبان منابع استفاده از آن حرام است و مسببین باید پاسخگوی اعمالشان باشند. چه مسببان دولت سیزدهم باشد یا قبل از آن. امیدواریم در دولت چهاردهم ترتیبی اتخاذ گردد تا در تمام حوزههای حاکمیتی این قبیل حیفومیلها و بذل و بخششها متوقف شود، تا چای دبشها و فسادهای نهادینهشده برچیده شود.»
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی