به گزارش همشهری آنلاین، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حساب شخصی خود در توییتر با تأکید بر سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو، اعلام کرد: در برخی مدلها، خودروها به پشت مرز رسیده و فرآیند تبلیغات محیطی آنها همانگونه که دیده میشود، آغازشده است. ۲۳ شرکت نیز واردکننده وارد فرایند ارزیابی خدمات پس از فروش و سایر الزامات لازم برای واردات شدهاند. اکنون همه زیرساختهای مرتبط با اجرای آییننامه واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مهیا شده و شرکتهای واردکننده نیز عملیات اجرایی واردات را آغاز کردهاند.
قیمت اولین خودروهای وارداتی چند؟
لیست اسامی و قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد. به گزارش تجارت نیوز، نخستین خودروهای وارداتی محصولات کیا هستند که با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد. خودروهای 15 تا 20 هزار دلاری کیا به عنوان نخستین محموله وارداتی خودرو احتمالاً تا پایان آذرماه به کشور میرسند. آگهی جدید نصبشده در سطح شهر تهران نشان میدهد محصولات کیا و بهاحتمالزیاد سراتو نسل جدید اولین خودروی وارداتی سال ۱۴۰۱ خواهند بود.
اولین واردکننده خودرو کیست؟
«کوشا خودرو» اولین شرکتی است که از خودروهای وارداتی خود به صورت رسمی رونمایی کرده است. این شرکت نسل جدید سراتو را با لوگوی جدید کیا روی آگهی پایتخت برده و به نظر میرسد تبلیغ برای این خودرو را در فضای مجازی هم آغاز کرده است. نکته جالب آن است که نام کوشا خودرو به عنوان واردکننده مجاز خودرو اعلامنشده بود. احتمالاً این شرکت خصوصی بعداً به لیست ۱۲ واردکننده مجاز خودرو در سال ۱۴۰۱ راهیافته است. نکته جالبتوجه اما سرعت کوشا خودرو در پیش بردن فرآیند واردات است. درواقع شرکتی که پس از ۱۲ شرکت دیگر اجازه واردات خودرو را دریافت کرده، توانسته زودتر واردات خودرو را به مرحله اجرا برساند. حتی باوجودآنکه دولت از ابتدا اولویت واردات را به خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار تخصیص داده بود. کوشا خودرو توانسته است در دور جدید واردات خودرو، نمایندگی رسمی کیا، خودروساز مشهور کرهای را اخذ کند.
زمان واردات اولین خودروی وارداتی
این خودروها احتمالاً تا دو هفته دیگر (اواخر آذر) وارد کشور خواهند شد. با توجه به سقف ۲۰ هزار دلاری خودروهای وارداتی طبق آییننامه واردات خودرو ۱۴۰۱، خودروهای پیکانتو، پگاس، سراتو، ریو سدان و هاچبک، سلتوس، سول و K۵ (نسل جدید اپتیما) در این بازه قیمتی میگنجند. با این حال، شنیده میشود که کوشا خودرو قرار است محصولات ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری کیا را وارد کند. بر این اساس، میتوان انتظار واردات کیا سراتو، کیا ریو سدان و هاچبک، کیا سلتوس، کیا سول و کیا اپتیما را داشت.
تخمین قیمت خودروهای وارداتی کیا
قیمت خودروهای کیا در کشور عمان (مبدا واردات) مشخصشده است. با این حال، باید توجه داشت که قیمتهای درجشده قیمت خردهفروشی کارخانه هستند و محتمل است نمایندگی رسمی کیا در ایران بتواند خودروها را به قیمت پایینتر از قیمت خردهفروشی وارد کند.
اثر واردات خودرو بر قیمتها
کورش طواحن، نمایشگاه و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: واردات خودرو به کشور در صورت تحقق میتواند حتی بر بازار و قیمت خودروهای گرانقیمت تأثیرگذار باشد، اما نخست باید دید این خودروها با چه قیمتی عرضه میشوند؟ وی بیان کرد: اکنون شاهدیم یک خودروی چینی با قیمت جهانی ۱۵ هزار دلاری، بیش از ۱.۵ میلیارد تومان در کشور آب میخورد و در صورتی که مشابه این رویه در خودروهای وارداتی نیز اتفاق بیفتد، آنگاه تأثیر خاصی بر قیمتها و کنترل بازار شاهد نخواهیم بود.
کرولا ۲۰۲۲ در راه ایران
طواحن به برخی خودروهای وارداتی اشاره کرد که با نرخ حداکثر ۲۰ هزار دلاری امکان ورودشان به کشور وجود دارد و گفت: بهطور مثال واردات هیوندایی آی ۱۰، آی ۲۰ و آی ۳۰ و همچنین النترا، تویوتا کرولا کم آپشن (که قیمت جهانی آن ۱۹ هزار و ۷۰۰ دلار است) از سوی برخی واردکنندگان در دستور کار است و حتی واردات تویوتا کمری مدل ۲۰۲۲ نیز احتمال میرود.
واردات خودرو با دور زدن تحریمها
یک فعال دیگر در بازار خودروهای خارجی با اشاره به تداوم تحریمها علیه کشور به ویژه در حوزه مالی و بانکی بیان کرد: بر این اساس خرید مستقیم از خودروسازان بزرگ جهانی نمیتواند اتفاق بیفتد و واردکنندگان بهناچار از بازارهای منطقه ازجمله دبی اقدام به خرید و واردات خودرو خواهند کرد.
وی بهطور مثال از خودروهای تیگوان و پاسات شرکت فولکسواگن یادکرد که در سال ۲۰۱۸ با دور زدن تحریمها وارد کشور شده بودند و معتقد است: در شرایط تحریمی فعلی چارهای جز واردات با دور زدن تحریمها نیست.
قیمت نجومی خودروهای خارجی
با وجود مطرحشدن رسیدن خودروها به پشت مرزها، تاکنون نهتنها در بازار اتومبیلهای خارجی تأثیرگذار نبوده، بلکه شاهد رشد بیحساب و کتاب قیمتها در بازار هستیم. به گفته فعالان بازار، در حدود ۲۰ روز تا یک ماه گذشته رشد زیادی در قیمت برخی خودروهای خارجی شاهد بودیم؛ بهطور مثال هر دستگاه پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ صفرکیلومتر که تا یک ماه قبل ۱۱ میلیارد تومان قیمت داشت به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است و فروشندگان برای هر دستگاه بی آم. و ایکس ۴ صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۷ نیز ۷.۴ میلیارد تومان مطالبه میکنند، درحالیکه تا یک ماه قبل قیمت آن ۶.۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین هر دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۸ صفرکیلومتر در حالی ۳.۸ میلیارد تومان قیمت دارد که تا ۲۰ روز پیش به ۳.۳ میلیارد تومان فروخته میشد، یا هر دستگاه تیگوان مشکی مدل ۲۰۱۸ صفرکیلومتر از ۴.۸ میلیارد تومان به ۵.۵ میلیارد تومان افزایش قیمت داشته است. حتی خودروهای کهنه مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که در بازار جهانی سه تا چهار هزار دلار بیشتر ارزش ندارند، قیمتهای میلیاردی پیداکردهاند؛ بهطور مثال بنز کلاس E مدل ۲۰۰۸ حدود ۲ میلیارد تومان در بازار قیمتگذاری میشود. باوجوداین قیمتها و اینکه فعالان بازار معتقدند «خودرو به قیمت نیست»، اما خرید و فروشها حداقل و همچنان رکود حاکم است.
جهش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای آبان
بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودروهای وارداتی حاکی از جهش قیمت ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی از ابتدای آبان ماه تاکنون است. به گزارش خبر آنلاین، بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودروهای وارداتی حاکی از جهش قیمتها در این بازار در آبان ماه است به طوری که در بین خودروهای هیوندای آز را (گرنجور) ۴ سیلندر مدل ۲۰۱۸ از ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۴ میلیارد تومان رسیده است و مدل ۲۰۱۹ این خودرو نیز در این مدت ۴۰۰ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت هیوندای اکسنت (مونتاژ) مئل ۱۱۳۹۷ نیز از ابتدای آبان ماه تا امروز ۱۴۰ میلیون تومان گران شده است و یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است و قیمت هیوندای النترا ۲.۰ لیتر مدل ۲۰۱۸ نیز از یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت هیوندای سوناتا چهار سیلندر اتوماتیک مدل ۲۰۱۷ از ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است. در میان سایر خودروهای کرهای موجود در بازار میتوان گفت که خودروهای کیا نیز در این مدت گران شدند به طوری که قیمت کیا سراتو ۲.۰ لیتر اتوماتیک مدل یک میلیارد ۷۹۰ میلیون تومان امروز به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت کیا اپتیما هیبرید دل ۲۰۱۸ نیز از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای ژاپنی نیز در این مدت از جهش قیمتها در امان نبودند به طوری که قیمت میتسوبیشی ASX تیپ ۴ مدل ۲۰۱۸ از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان در آبان ماه امروز به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت میتسوبیشی لنسر ۱.۸ لیتر اتوماتیک مدل ۲۰۱۸ نیز از یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در ابتدای ابان ماه امروز به یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای آلمانی موجود در بازار نیز از ابتدای آبان ماه تا امروز جهش چشمگیر قیمتها را تجربه کردند به طوری که قیمت فولکس گلف GTI مدل ۲۰۱۸ از ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت فولکس پاسات مدل ۲۰۱۸ نیز از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ابتدای آبان ماه امروز به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای سانگ یانگ نیز در این مدت از جهش قیمتها در امان نبوده اند به طوری که قیمت سانگ یانگ نیو کوراندو پرمیوم پلاس مدل ۲۰۱۸ از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان در ابتدای ابان ماه امروز به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت سانگ یانگ رکستون G۴ مدل ۲۰۱۸ از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در ابتدای ابان ماه امروز به ۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.