خسارت ناآرامیها
به گزارش ایرنا، در ۲ روز پایانی هفته گذشته که از میزان ناآرامیها کاسته شد، سینماها توانستند به مرز ۶۵ هزار مخاطب برسند. این میزان مخاطب، فارغ از تعداد مخاطبانی است که برای تماشای نمایشهای کمدی به سینماها و پردیسهای بزرگ پایتخت رفتند؛ اما در روز شنبه (16 مهر) زیر سایه ناآرامیها تنها ۷۴۰۰ نفر در سراسر کشور به سینما رفتند تا راکدترین روز سینمایی کشور در طول سال ۱۴۰۱ رقم بخورد. با تداوم این وضعیت در سینماها، میزان خساراتی که به سینما از زمان شروع ناآرامیها وارد آمده، به مرز ۲۵ میلیارد تومان رسید.
این وضعیت سینماها سبب شده تا در کنار استقبال اندک مخاطبان، صاحبان آثار نیز راضی به نمایش فیلم خود نباشند تا آثاری که قرار بود از ۷ مهرماه به روی پرده بروند، حالا و پس از گذشت ۱۰ روز از موعد مقرر، همچنان بلاتکلیف بوده و راضی نباشند که فیلم خود را در چنین شرایطی بسوزانند. اینکه با بروز هر خیزش اجتماعی و سیاسی، سینماها یکی از نخستین صنفهایی است که متحمل خسارات هنگفت میشود، اتفاق پسندیدهای نیست و این ضرورت را میطلبد تا مدیران سازمان سینمایی با تدوین برنامههایی، جلوی لطمه خوردن به سینما در هر شرایط و موقعیت زمانی را بگیرند. این برنامهریزی میتواند پازل صنعتی شدن سینمای ایران را با شتاب بیشتری دنبال کرده و امنیت را به سینماها بازگرداند.
کاهش ۹۰ درصدی فروش نسبت به ماه قبل
محمد قنبری مدیر سینما مگامال در گفتوگو با ایلنا درباره فروش فیلمهای سینمایی در روزهای اخیر گفت: افت چشمگیری را در میزان فروش فیلمها شاهد هستیم و میتوان گفت که میزان فروش نسبت به ماه قبل تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
سینما در اولویت مردم نیست
وی افزود: مشخص است که عامل اصلی این اتفاق، فضای ملتهب سیاسی و اجتماعی کشور است و سینما این روزها در اولویت مردم نیست. برای اکثریت مردم در این وضعیت نگرانیهایی وجود دارد که باعث میشود خیلیها از ساعاتی که معمولاً میزان فروش فیلمها بالا است از خانه خارج نشوند و طبیعتاً در این شرایط سینماها خالی از مخاطب هستند.
نقش اختلال اینترنت در کاهش مخاطبان
او درباره نقش اختلال اینترنت در کاهش میزان مخاطبان سینما اظهار داشت: اکثر مخاطبان سینما از طریق اینترنت بلیتها را تهیه میکردند و میتوان گفت که ۹۰ درصد فروش فیلمها از طریق اینترنت بود، اما امروز که تنها ۱۰ درصد فروش ماه قبل را داریم، تنها نیمی از بلیتها اینترنتی به فروش میرسد.
نقش تبلیغات فضای مجازی در فروش فیلمها
مدیر سینما مگامال درباره نقش تبلیغات فضای مجازی در فروش فیلمهای سینمایی گفت: در سالهای اخیر تبلیغات اکثر فیلمها در فضای مجازی و بهطور مشخص در اینستاگرام کمک زیادی به فروش فیلمها میکرد، اما طی روزهای اخیر به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام به نظر میرسد که یکی از منابع مهم برای اطلاعرسانی به مخاطبان سینما درباره فیلمهای در حال اکران از بین رفته و خیلی از افراد درباره فیلمهای در حال اکران اطلاعی ندارند.
قنبری در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم آرامش به جامعه برگردد و فیلمهای جدید اکران شوند و محدودیتهای اینترنت برداشته شوند و شرایطی فراهم شود که سینماها به روزهای پیشازاین ناآرامیها برگردند.