حل معضل ترافیک، آلودگی هوا، کاهش هزینه و کاهش مصرف سوخت را میتوان به صورت بهروزرسانی، گسترش و توسعه تاکسیهای آنلاین ایجاد کرد. اگر مسافران گزینه چند همسفر را انتخاب کنند و راه را با یکتا سه نفر همسفر شوند، هزینهها کاهش مییابد. همچنین نرمافزار تاکسیهای اینترنتی میتوانند مناطقی را به عنوان ایستگاه معین کنند تا مسافرین صرفاً در این ایستگاهها سوار و پیاده شوند. گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته است. روزانه بیست میلیون سفر درون شهر تهران انجام میشود که 80 درصد آن از طریق خودروهای تکسرنشین یا دو سرنشین میباشند. در حال حاضر حدود شش میلیون خودرو و موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد مینمایند. حدود 78 هزار تاکسی در شهر تهران در خدمت جابجایی مسافران هستند. تعداد 7 هزار ون در تهران در خدمت جابجایی مسافران هستند که دارای 11 صندلی هست. تاکسیهای آنلاین استپ و تپ سی روزانه حدود 1.5 میلیون مسافر را در شهر تهران جابجا مینمایند. سالهاست مسئولین منتظر تأمین ده هزار اتوبوس و 1500 واگن مترو برای افزایش حملونقل عمومی شهر تهران هستند اما دود به نتیجه نرسیدن آن به چشم مردم رفته است.محدوده عمومی ترافیک تهران حدود 10 کیلومتر از شرق تا غرب و حدود 15 کیلومتر از شمال تا جنوب میباشند اما محدوده اصلی ترافیک که بیشترین تمرکز سفرها روی آن است و بیشتر مراکز اداری و تجاری در آن محدوده واقعشدهاند حدود نصف محدوده ذکرشده است.
راهکار
سریعترین و سهلالوصولترین راهحل برای نجات از معضل جانکاه ترافیک تهران را میتوان در تاکسیهای آنلاین جستجو نمود. این دستگاههای حملونقل آنلاین در چارچوبی که شرح داده میشود قادر هستند معضل ترافیک را درمان نمایند.
1- در نرمافزار تاکسیهای آنلاین این امکان ایجاد شود که مسافر بتواند انتخاب نماید چند همسفر داشته باشد مثلاً از یکتا سه نفر.
2- تاکسیهای آنلاین در نرمافزار خود مناطقی را به عنوان ایستگاه معین نمایند فاصله این ایستگاهها از هم حداکثر هزار متر باشد. مسافرین صرفاً در این ایستگاهها میتوانند سوار و پیاده شوند. فرضاً از میدان 7 تیر تا میدان ولیعصر حدود دو کیلومتر است بین این دو ایستگاه نیز محلی برای سوار و پیاده شدن تعیین گردد. یا فرضاً از خیابان کریمخان زند تا خیابان شهید بهشتی حدود 1800 متر فاصله است بین این دو خیابان نیز ایستگاهی در خیابان شهید مطهری لحاظ گردد به این ترتیب تعداد کل ایستگاههای حملونقل عمومی آنلاین استپ و تپ سی به حدود 200 ایستگاه خواهد رسید که کل محدوده جمعیتی شهر تهران را پوشش خواهند داد. وقتی چهار مسافر باشند احتمالاً کرایه سفر هم کاهش خواهد یافت با لحاظ هزینه ماهیانه تردد برای تک مسافر ماهیانه میبایست چهار میلیون تومان پرداخت شود اما وقتی از گزینه داشتن همسفر استفاده شود هزینه ماهیانه رفت و برگشت به محل کار حدوداً 1.250 هزار تومان هزینه رفت و برگشت به محل کار خواهد شد.
3- با فرض اینکه روزانه دو میلیون نفر از این شیوه برای تردد استفاده نمایند و روزانه یکمیلیون نفر از کسانی که هرروز با خودرو شخصی تکسرنشین به محل کار میرفتند از این شیوه استفاده نمایند درواقع تعداد یکمیلیون از چهار میلیون خودروهایی که روزانه در سطح شهر تهران تردد میکنند کاسته خواهد شد. کاهش یکچهارم خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند منجر به کاهش یکچهارم درروان شدن تردد خودروها و کاهش ترافیک نمیشود بلکه روانی تردد و کاهش ترافیک حدود پنجاه درصد بهبود خواهد یافت.
کاهش مصرف بنزین
روزانه حدود 13 میلیون لیتر بنزین در تهران توسط حدود 4 میلیون خودرو و 2 میلیون موتورسیکلت مصرف میشود. (مصرف موتورسیکلت برای جابجایی یک نفربسیارکمتر از خودرو است) چنانچه از تردد تعداد یکمیلیون خودرو در سفرهای درون شهر تهران کاسته شود به مفهوم کاهش حدود 40 درصدی در مصرف بنزین خواهد شد. کاهش تردد خودرو؛ یعنی روزانه حدود 4 میلیون لیتر از مصرف بنزین در شهر تهران کاسته خواهد شد. ارزش روز 4 میلیون لیتر بنزین حدود 4 میلیون دلار است. این اقدام منجر به کاهش آلودگی هوا و کاهش انواع بیماریها و افزایش آسایش مردم و کاهش تلف شدن عمر میلیونها ساکن شهر تهران خواهد شد. بر اساس قانون دولت مکلف است به شرکتهایی که با برنامهریزی و سرمایهگذاری خود منجر به کاهش مصرف بنزین و گازوئیل شوند معادل ارزش آن را تا مدت معینی در اختیار آن شرکتها قرار دهد لذا شرکتهای تپ سی و استپ میتواند چندین سال از مزیت اجرای این طرح استفاده و سالانه تا سقف یک میلیارد دلار جایزه یا پاداش کاهش مصرف انرژی دریافت نمایند.
در حال حاضر سود خالص شرکتهای اسنپ و تپ سی از محل 15 درصد سهم از کرایه سالانه بین 300 تا 400 میلیارد تومان است. اما با اجرای این طرح درآمد این شرکتها از محل کرایه جابجایی مسافر و مشوقهای قانونی که دولت مکلف به پرداخت آن هست بیشتر خواهد شد.