فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی در پایان روز ۱۳ فروردین با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و ازآنجاکه بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیشبینی میشد که کم رونقی گیشه ادامه داشته باشد. به گزارش ایسنا، در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه، ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسید.
سه فیلم صدرنشین گیشه نوروزی
بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در رتبه دوم پر مخاطبهای جدول فروش قرار دارد. مجموع فروش این فیلم سینمایی با استقبال بیش از ۲۶۰ هزار مخاطب در سینماها و اکرانهای سیار، روز گذشته از مرز ۸ میلیارد تومان عبور کرد.
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
«لامینور» فیلم جدید سینماها برای عید فطر
با توجه به نیمبها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلمها اضافه شده است، اما این تصمیم برای همه فیلمها کارساز نبوده و فقط بعضی از آنها توانستهاند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحبنظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت - که بهزعم عدهای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلمها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر میرسد گمانهزنیها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی، با آغاز اکران عید فطر میتواند به پاسخهای دقیقتری برسد؛ اکرانی که فعلاً فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی بهطور رسمی متقاضی پخش در آن است.
آیا مردم در نوروز سفر را به سینما رفتن ترجیح دادند؟
محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره اکران نوروزی امسال و استقبال مردم از فیلمها به ایلنا گفت: اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ نسبت به دو سال گذشته یعنی ۹۹ و ۱۴۰۰، بهتر و ایدهآلتر بوده است، اما اگر بخواهیم امسال را با دو سال ۹۷ و ۹۸ مقایسه کنیم قطعاً استقبال مردم کمتر بوده است. میزان حضور مردم در سینماها هم دو دلیل مشخص دارد؛ اول اینکه با وجود واکسیناسیون گسترده اما همچنان بخشی از مردم از حضور در فضای بسته مثل سینما هراس دارند و به همین دلیل به سینما نمیآیند. دوم هم مربوط به حجم سفرهای امسال است، زیرا مردم بعد از دو سال محدودیتهای کرونایی به سفر رفتند و این یعنی آنها سفر رفتن را به سینما رفتن ترجیح دادند.
تبعات حذف سینماتیکت از چرخه اکران
وی در مورد سخنان رئیس سازمان سینمایی در مورد اینکه بهزودی امکان بلیتفروشی برای سینماها از سینما تیکت گرفته خواهد شد، گفت: معمولاً فروش ما ۹۰ درصد اینترنتی و ۱۰ درصد حضوری است و از این ۹۰ درصد، ۹۵ درصد به سینما تیکت و باقی به گیشه هفت و ایرانتیک اختصاص دارد. حذف سینماتیکت با توجه به نفوذش در جامعه، تأثیر فراوانی در فروش سینماها خواهد داشت و با توجه به تجربه ۱۰ ساله سینما تیکت که در این سالها به کمک سینما آمده و جلوی بسیاری از بحرانها و مشکلات را گرفته است، حذف این سامانه اتفاق و تصمیم درستی نیست. انسان جایزالخطاست و هر سامانه، اداره، مجموعه و ... امکان خطا و اشتباه دارد. به نظر بنده میشود با یک تعهد و کارهای دیگر این موضوع را حل کرد و جلوی ضرر سینمادارها و تهیهکنندگان را گرفت. امیدوارم این مسئله حل شود و سینماتیکت در معرض تعلیق یا حذف قرار نگیرد.
چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی
افزایش قیمت بلیت سینماها، عنصری است که در سالهای اخیر همواره بهعنوان یکی از بزرگترین دلایل افت تعداد مخاطبان سینما مطرح شده است، عاملی که اگرچه نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، اما نباید همواره آن را بهعنوان تنها دلیل و بزرگترین معضل در نظر گرفت و توجهی به دیگر موارد نداشت. به گزارش خبرگزاری آنا، مسئلهای که از افزایش قیمت بلیت مهمتر است، اشکالات مدیریتی در سینما و البته ضعف کیفی فیلمهای تولید شده در سالهای اخیر است؛ بهعنوانمثال در زمینه مدیریتی سینما، آخرین موضوع به ماجرای اکران نوروزی امسال مربوط میشود، جایی که عدم هماهنگی بین شورای پروانه نمایش و سازمان سینمایی باعث به وجود آمدن حواشی متعددی شد و مسئله جابجایی زمان اکران یک فیلم را (لامینور) به یک بحران تبدیل کرد. همچنین در رابطه با زمان اکران فیلمهای نوروزی شاهد بودیم که دو دستگی عجیبی رخ داد و برخی فیلمها ۱۸ اسفند اکران شدند و گروهی دیگر ۲۵ اسفند و این عدم هماهنگی به تبلیغات فیلمها ضربه زد. تنها نکته مثبت اکران نوروزی امسال تنوع ژانر است و ما میبینیم که آثار مختلف از ژانرهای گوناگون کمدی، دفاع مقدس، پلیسی، کودک و نوجوان، درام و... در آن وجود دارد؛ اما همین مسئله نیز مشخص است که با وسواس درستی صورت نگرفته است.
در نهایت در نوروز 1401 شاهد افت عجیب میزان مخاطب سینما بودیم که این موضوع زنگ خطر را برای سینمای ایران به صدا درمیآورد؛ زنگ خطری که باید مدیران هنر هفتم آن را بشنوند و هرچه سریعتر فکری به حال آن بکنند، زیرا در غیر این صورت باید سینما را یک هنر شکستخورده دانست، هنری که نمیتواند هزینههای تولید خود را نیز به دست بیاورد.