بهجت مجتهدزاده ضمن تأیید تصمیم آموزش و پرورش در تعطیلی مدارس گفت: سلامت کودکان و نوجوانان در اولویت قرار دارد. وقتی شرایط آب و هوا برای عموم مردم ناسالم است و شهرها به یک اتاق گاز شبیه شدهاند، اصرار بر دایر بودن مدارس توجیهی ندارد.
مجتهدزاده افزود: در دوران همه گیری برخی از خانوادهها به طور عینی با بیماری روبرو نشده و با تبعات اش درگیر نبودند به همین دلیل در رعایت پروتکلها مقاومتهایی وجود داشت و حتی برخی خواستار بازگشایی مدارس بودند چون تحصیل به صورت مجازی سخت و برای برخی از دانش آموزان ناممکن بود. اما آلودگی هوا در برخی شهرها تا حدی است که به راحتی میتوان از پنجره و پشت بام خانه هوای مه آلود و غبار غلیظ را مشاهده کرد. به همین دلیل مقاومت در برابر تعطیلی مدارس در این دوره کمتر است.
وی در ادامه اضافه کرد: در دوران همه گیری تصمیم به تعطیلی مدارس موضوعی پیچیده بود. چرا که کلاس مجازی برای هیچ کسی معنا نداشت. ضمن اینکه هیچ بستری برای تدریس مجازی فراهم نبود، خانوادههای زیادی نیز ابزار لازم برای دریافت آموزشها را نداشتند. در آن دوران چندین ماه وقت صرف شد تا برنامهای برای ساماندهی آن وضعیت طراحی شود و مدارس و خانوادهها با شرایط جدید وفق پیدا کنند که متاسفانه بالا بودن آمار ترک تحصیل دانش آموزان در دوران همه گیری نشان داد این تطبیق به خوبی صورت نگرفت.
این کارشناس آموزشی با برتر دانستن آموزش حضوری نسبت به تحصیل مجازی، گفت: اما امروز میتوان گفت که بعد از تجربه کرونا، آمادگی نسبی برای آموزش مجازی در شرایط خاص در کشور ما وجود دارد و بسترهایی ایجاد شده است. اما با اطمینان عرض میکنم که آموزش مجازی تحت بهترین شرایط نیز نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود.
وی با انتقاد از عدم نظارت در آموزشهای غیر حضوری اظهار داشت: در آموزش غیر حضوری نظارت بر کیفیت تدریس معلم ضعیف است. همچنین ساز و کار ارزیابی یادگیری دانش آموزان نیز دقیق نیست. به همین دلیل بعد از دوران همه گیری شاهد افت تحصیلی دانش آموزان در سرتاسر کشور بودیم.
وی گفت: تحصیل به شیوه غیر حضوری در دنیا پذیرفته شده و محسناتی دارد که از جمله آنها کاهش هزینه است. تشکیل کلاس غیر حضوری در بستر اینترنت باعث کاهش هزینههای میشود، ولی در کشور ما یکی از چالشهای دانش آموزان بخش خصوصی عدم کاهش هزینه در کلاسهای غیر حضوری است. والدین شهریه مدارس غیر انتفاعی را به طور کامل میپردازند و حضوری یا غیر حضوری بودن کلاسها بر رقم شهریه تاثیری ندارد.
این مدرس آموزش و پرورش با اشاره به ویژگیهای ممتاز آموزش غیرحضوری تاکید کرد: کلاسهای غیر حضوری معمولاً محدودیت مکان و زمان ندارند و محتوای آموزشی به صورت بستههایی در اختیار دانش آموز و دانشجو قرار میگیرد ولی در آموزش غیر حضوری ما دانش آموز نمیتواند شهر را ترک کند یا در ساعتی غیر از زمانم تعیین شده مدرسه پای آموزش بنشیند. وی در ادامه اظهار داشت: دسترسی به عدالت آموزشی با آموزش همگانی در بستر مجازی تأمین میشود، چون تعداد زیادی دانش آموز از یک منبع آموزشی با یک کیفیت استفاده میکنند درحالیکه در آموزش مجازی ما کیفیت تدریس بسته به نوع مدرسه و معلمانش متفاوت است و بستر آموزش مجازی به هیچ وجه بستر گسترش عدالت آموزشی نیست.
مجتهدزاده در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در دورههایی که مدارس تعطیل میشوند و آموزش به صورت مجازی به دانش آموزان ارائه میشود، معایب زیرساختی برجسته میشود و درحالیکه تا دوره بعد فرصت برای رفع این معایب وجود دارد، با کمال تعجب میبینیم هیچ تفاوت محسوسی نسبت به سال گذشته ایجاد نشده و در روی همان پاشنه میچرخد!
وی گفت: در ایران، کماکان پلتفرم رسمی و قدرتمند داخلی برای آموزش وجود ندارد. شبکه شاد در ترافیک کاربران جابگو نیست. در برخی از مناطق کشور اینترنت ضعیف است و این مساله در کیفیت یادگیری تأثیر دارد. نبود بستر مناسب، مشکل اتصال و قطع و وصل مکرر اینترنت اجازه نمیدهد دانش آموزان تدریس با کیفیتی را تجربه کنند.
بهجت مجتهدزاده در پایان گفت و گو با اشاره به مضرات افزایش استفاده از تلفن همراه در میان دانش آموزان، تاکید کرد: به دلیل همین معایب، متاسفانه آموزش آنلاین در میان دانش آموزان جدی گرفته نمیشود و هم زمان با تعطیلی مدارس تنبلی و تن پروری در میان دانش آموزان افزایش پیدا میکند. حضور دائمی دانش آموزان در خانه به این وضعیت دامن می زند. ضمن اینکه استفاده از تلفن همراه در بین کودکان و نوجوانان بالا میرود که به نوبه خود یک آسیب بزرگ و مانعی در برابر سخت کوشی و درس خوانی است.