یک سال پیش از اکران فیلم در سینماها، بلیتهای آیمکس «اودیسه» بلافاصله به فروش رفتند و گاه قیمت بلیت به بالای ۲۰۰ دلار رسید.به گزارش مهر به نقل از ورلد آف ریل، خیلیها نشان دادند که وارد بازی کریستوفر نولان شدند و میخواهند «اودیسه» را دقیقاً همانطور که کارگردان آن دوست دارد، در فرمت آیمکس ۷۰ میلیمتری تماشا کنند حتی اگر این به معنای خرید بلیت یک سال جلوتر از زمان اکران فیلم باشد.
اقدام بیسابقه یونیورسال در ارائه بلیت برای نمایشهای ویژه آیمکس ۷۰ میلیمتری «اودیسه»، دقیقاً یک سال قبل از اولین نمایش آن در ۱۷ جولای ۲۰۲۶، باعث شد که در عرض چند دقیقه تمام بلیتهای افتتاحیه فیلم در سراسر آمریکا به فروش برسد. برخی از کاربران رسانههای اجتماعی با خوشحالی رسید بلیتهای خود را منتشر کردند، در حالی که بسیاری دیگر به دلیل کندی و توقف وبسایتهای سینماها، موفق به خرید نشدند.
به گفته یک منبع آگاه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از عرضه بلیتها، ۹۵ درصد از صندلیهای موجود فروخته شدند و بخش عمدهای از این فروش در همان ساعت اول عرضه آنها در بازار رخ داد.
یونیورسال با این حرکت چشمگیر و به دلیل زیر پا گذاشتن سنتهای این صنعت، سر و صدای زیادی به پا کرده و توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. تاکنون پیش فروش بلیتهای فیلمهای جدید در نهایت چند ماه قبل از اکران انجام شده است اما فیلم «اودیسه» نه تنها هنوز زمان رسمی پخش ندارد، بلکه هنوز در میانه کار فیلمبرداری خود است و مت دیمون، تام هالند و زندیا، بازیگران فیلم هفته پیش در حال فیلمبرداری صحنههایی در اسکاتلند دیده شدند.
این تقاضای بالا نشان دهنده موفقیت نولان در گیشه سینماهاست که تا پیش از این هم با فیلمهای پرفروش تابستانی مانند سهگانه «شوالیه تاریکی»، «تلقین» و فیلم برنده اسکارش «اوپنهایمر» به یکی از موفقترین کارگردانان از نظر تجاری بدل شده است. در عین حال ماجرا عمیقتر از این است و نشان دهنده این که برای سینماروها فقط دیدن فیلمهای نولان مهم نیست بلکه برایشان اهمیت دارد این کار را همان طوری انجام دهند که نولان میخواهد. نولان مدتهاست که از آیمکس و فیلمبرداری روی فیلم دفاع کرده و استدلالش هم این است که تصاویر روی فیلم واضحتر هستند و تماشای آنها بر پردههای عریضتر سالنهای درجه یک، تجربهای خاص را رقم میزند. نولان برای «اودیسه»، تمامی فیلم را با دوربینهای آیمکس فیلمبرداری میکند تا به این ترتیب اولین فیلم بلند استودیویی را به این روش تولید کند.
کاهش فروش سینماهای فرانسه
در پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۵، فقط ۲ فیلم فرانسوی در بین ۱۰ فیلم برتر این کشور جای گرفتند و آمار فروش بلیت ۱۰ درصد از سال پیش کمتر شد. به گزارش ورایتی، پس از سال پرفروغ ۲۰۲۴ که سینمای فرانسه جایگاه خود را به عنوان سالمترین بازار سینمایی اروپا تثبیت کرد، گیشه فروش سینماهای این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۵، با کاهشی ۱۰ درصدی روبه رو شد. در حالی که سال به نیمه خود رسیده، آمار فروش بلیت هیچ فیلمی از مرز ۵ میلیون قطعه بلیت فراتر نرفته و در مجموع ۷۶ میلیون قطعه بلیت (با درآمد ناخالص تخمینی ۵۴۲ میلیون یورو) فروخته شده است. در این میان برمبنای گزارش کاماسکور فرانسه، فیلم «لیلو و استیچ» دیزنی با فروش ۴.۷ میلیون بلیت بهترین عملکرد را داشته و پس از آن «خدا توشه را حفظ کند»، سومین فیلم کمدی از کمپانی پاته فرانسه با ۳ میلیون بلیت و «فیلم ماینکرفت» برادران وارنر با ۲.۶ میلیون بلیت بیشترین مخاطبان را به خود جلب کردهاند. در حالی که سال ۲۰۲۴ دو فیلم فرانسوی شامل کمدی «یک چیز کوچک اضافی» با بازیگران غیرحرفهای دارای معلولیت و «کنت مونت کریستو» اقتباسی از رمان مشهور الکساندر دوما، به ترتیب ۱۰ میلیون و ۹ میلیون تماشاگر داشتند و «درون و بیرون» دیزنی را شکست دادند. به جز «خدا توشه را حفظ کند»، تنها یک فیلم فرانسوی زبان دیگر که یک درام دلگرمکننده با عنوان «مادرم، خدا و سیلوی وارتان» است موفق شد تا ۱.۵ میلیون بلیت بفروشد و در میان ۱۰ فیلم برتر نیمه نخست سال قرار بگیرد.