معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: فعلاً بنا داریم ظرفیت پالایشگاههای موجود را افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سوآپ و معاوضه برنامهریزی کنیم. اجازه نمیدهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تأمین میکنیم.
علی زیاد در گفتوگو با ایلنا درباره ناترازی تولید و مصرف بنزین گفت: هنوز دچار ناترازی منفی نشدهایم و تولید و مصرف سربهسر است اما با شروع مسافرتهای تابستانی احتمالاً دچار ناترازی منفی شویم. وی افزود: بعد از کرونا رفتارها متفاوت شده و به رقمهای افزایش مصرف ۸ تا ۱۰ درصد رسیدهایم و این رویه پیشبینی و کار تولید را سخت میکند به طوری که اکنون فشار زیادی را برای تولید متحمل میشویم.
محرومیت از درآمدهای صادراتی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی تصریح کرد: در ایام کرونا به رقم مصرف ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر رسیدیم درحالیکه تولید بیش از ۹۰ میلیون لیتر بود، یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون لیتر اضافه میماند که صادر میکردیم. اما بعد از کرونا یکباره مصرف بالا رفت، اکنون تولید را نمیتوانیم یکشبه بهاندازه مصرف بالا ببریم، بنابراین تمام تولید بنزین و نفت گاز را به مصرف داخلی اختصاص دادیم و به این ترتیب هم از درآمدهای صادراتی محروم شدیم. اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میشود، اما در پالایشگاهها نهایتاً حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۱۰ میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت تولید میکنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۱۰ میلیون لیتر هستند، البته گاهی تولید را تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رساندهایم. باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم یا اینکه از روشهای جایگزین دیگر ازجمله واردات، سوآپ یا معاوضه نیاز مردم را تأمین کنیم.
خودروسازان سوخت کشور را حیفومیل میکنند
زیاد گفت: وقتی خودروی غیراستاندارد در اختیار مردم قرار میدهیم که مصرف سوخت آن ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۳ برابر استاندارد جهانی است چارهای جز رشد تقاضا و مصرف نیست، مردم که مقصر نیستند زیرا نقشی در ساخت موتور خودرو ندارند این سازندگان خودرو هستند که ثروت ملی را با موتورهای بیکیفیت حیفومیل میکنند. بخش تولید سوخت هم که با مشقت بنزین گازوئیل را تولید و در اختیار دارنده خودروی با مصرف سوخت بالا قرار میدهند. اکنون موتور خودروهای جدید حتی در مقایسه با خودروهای قدیمی مصرف سوخت بالاتری دارند. خودروساز ثروت مملکت را میسوزاند و به این فکر نمیکند سوخت این خودرو با این رقم بالا مصرف چگونه قرار است تولید شود. وقتی خودروی بیکیفیت وارد جامعه میشود، به این موضوع فکر میکنند که آیا کشور توان تأمین سوخت موتورهای غیراستاندارد را دارد؟ تولید سوخت وظیفه وزارت نفت است اما واقعاً توان تولید بیش از این را ندارد. باید تمامی دستگاههای سوختبر هم بهینه شوند تا به جای اینکه ثروت مملکت را بسوزانیم آن را صادر کرده و تراز منفی را نیز جبران کنیم.
شرط واردات
زیاد گفت: اگر نیاز به واردات باشد برای ما کشور مبدأ مهم نیست بلکه مهم استاندارد و باکیفیت بودن است، ما روی تمامی گزینهها ازجمله واردات، سوآپ، افزایش ظرفیت پالایشگاهها و به مدار آوردن پالایشگاههای جدید برنامهریزی لازم را میکنیم، در هر حال هنوز برنامهای برای واردات نداریم، فعلاً بنا داریم ظرفیت پالایشگاههای موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سواپ و معاوضه برنامهریزی میکنیم.