آلودگی یک کارخانه برابر یک اتوبوس فرسوده
شهردار تهران درباره میزان آلایندگی کارخانههای تولید آسفالت در تهران گفت: آلایندگی کارخانههای تولید آسفالت در تهران در حد یک اتوبوس است.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح کارخانه تولید آسفالت شهرداری تهران در قالب شصتمین پویش افتخار و امید در جمع خبرنگاران گفت: برای کارخانهای که امروز به بهرهبرداری رسید تمام جنبههای محیطزیستی در نظر گرفتهشده و با توجه به اینکه تهران نیاز دارد که سالانه ۱۰ درصد معابر را ترمیم و آسفالتریزی کند به بهرهبرداری رسیده و امیدواریم به صورت سالانه ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ترمیم معابر تهران تولید کنیم.
وی افزود: درگذشته به صورت میانگین، سالانه نصف نیاز تهران تولید آسفالت داشتهایم اما در سال گذشته ۷۵۰ تن آسفالت تولید و در معابر تهران مورداستفاده قرار گرفت. شهردار تهران در خصوص میزان آلایندگی کارخانههای تولید آسفالت گفت: شرایط محیطزیستی این کارخانهها به حدی مناسب است. آلایندگی این کارخانه در حد یک اتوبوس است که با توجه به نیاز تهران برای ترمیم معابر این میزان از آلایندگی قابلاغماض است.
اتوبوس نو و باکیفیت، نه اتوبوس دودزا
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، علت این مخالفت سازمان با برنامه شهرداری تهران برای واردات ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دارای استاندارد قدیمی یورو ۴ که حداقل ۱۰ سال از زمان تولید آنها گذشته است، گفت: نظر سازمان محیطزیست این است که در آییننامه اجرایی مذکور، این نکته قید شود که اتوبوسهای کارکرده باید از یکی از استانداردهای یورو ۵، EEV یا یورو ۶ برخوردار باشند؛ یعنی ما در این آییننامه که دستورالعمل اجرایی شهرداریها برای واردات اتوبوسهای دست دوم محسوب میشود با استاندارد یورو ۴ مخالفت کردهایم و امیدواریم آییننامه مذکور با همین قید به تصویب هیئت دولت برسد. تهران حداقل به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا حملونقل عمومی کارآمدی داشته باشد و میزان تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی که عامل اصلی ترافیک و آلودگی هواست، کاهش یابد. همچنین میدانیم که در حال حاضر کمتر از ۲ هزار اتوبوس فعال در پایتخت وجود دارد، اما قرار نیست که به بهانه کمبود اتوبوس در تهران، به واردات اتوبوسهای دست دوم، پر پیمایش و قدیمی یورو ۴ مجوز بدهیم که نهتنها کمکی به کاهش آلودگی هوای پایتخت نمیکنند، بلکه به تشدید این معضل دامن میزنند. قبول داریم که اتوبوسهای کارکرده یورو ۴ از عمده اتوبوسهای فعلی موجود در تهران بهتر است، زیرا میدانیم که همین حالا بیش از ۸۸ درصد اتوبوسهای فعال در ناوگان حملونقل عمومی پایتخت فرسوده هستند، ولی تأکید ما بر این است که یک هزار دستگاه اتوبوس را با همان استاندارد یورو ۵ وارد کند، حتی اگر این اتوبوسها ۵ سال ساخت باشند.