به گزارش ستاره صبح آنلاین مسافرت با هواپیما یک سفر لوکس محسوب می شود که معمولا با ترس برخی مسافران همراه است.سوانح هوایی باعث شده درصد قابل توجهی از مسافران دچار ترس از سفر با هواپیما باشند.شاید تعداد این سوانح کم باشد اما به نحوی اطلاع رسانی می شود و حجم خبر در سراسر دنیا منتشر می شود که یک مورد از آن با صدها خبر از تصادفات جاده ای برابری می کند.اخیرا یک هواپیما در نپال سقوط کرد و حجم وسیعی از اخبار را به خود اختصاص داد.در این گزارش شما خواهید خواند که کدام یک از شرکت های هواپیمایی از امنیت بیشتری برخوردار هستند.
بسیاری از مردم سال گذشته نخستین پروازهای خود را پس از محدودیتهای همهگیری کرونا انجام دادند در حالی که برخی نیز برای سال ۲۰۲۳ برنامههای سفری خود را چیدهاند.
اما اگر بیش از حد معمول از سفر با هواپیما نگران هستید، رزرو کردن بلیت در یکی از این خطوط هوایی ممکن است باعث امنیت خاطر شما شود.
سایت ایرلاین ریتینگز [AirlineRatings.com] توانسته است ۳۸۵ شرکت مسافرتی هوایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا ۲۰ مورد از مطمئنترین این شرکتها را فهرست کند. آنها در یک نظرسنجی جداگانه همچنین ۱۰ شرکت هواپیمایی ارزان قیمت را بررسی کردهاند. بنابراین چه پرواز فرست کلاس یا اکونومی داشته باشید میتوانید مطمئنترین آنها را انتخاب کنید.
این وبسایت برای تعیین ۲۰ شرکت برتر مجموعهای از عوامل را بررسی کرد که میتوان به سوابق حوادث جدی در دو سال گذشته، بازرسیهای دولتی، سن ناوگان و البته پروتکلهای ایمنی در ارتباط با کووید-۱۹ اشاره کرد.
ایمنترین شرکت هواپیمایی برای پرواز در سال ۲۰۲۳ کدام است؟
طبق رتبه بندیها، شرکت کانتاس (Quantas) استرالیا بهدلیل «رکورد شگفتانگیز اولینها در عملیات و ایمنی» در صدر جدول است و باعث شده تا بهعنوان با تجربهترین شرکت هواپیمایی در این صنعت پذیرفته شوند.
این شرکت هواپیمایی اغلب در صدر جدول ایمنی قرار میگیرد.
با این حال سال گذشته به دلیل حادثهای در فرودگاه پرث در سال ۲۰۱۸، این شرکت هواپیمایی رتبه نخست را از دست داد. گزارش این حادثه تا سال ۲۰۲۰ ثبت نشده بود به این معنی که بر رتبه بندی ایمنی سال ۲۰۲۱ تاثیر گذاشت و کانتاس به رتبه هفتم سقوط کرد.
چه خطوط هوایی دیگر در بین ۲۰ شرکت برتر قرار گرفتند؟
ایر نیوزیلند که رتبه برتر سال گذشته را داشت امسال به رده پایینتر سقوط کرد.
هواپیمایی اتحاد متعلق به امارات نیز در رتبه سوم قرار دارد و قطر ایرویز رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
جفری توماس سردبیر سایت ایرلاین ریتینگز در مورد رتبهبندیهای این وبسایت گفت: «این خطوط هوایی در این صنعت برجسته هستند و در ایمنی، نوآوری و بهکارگیری هواپیماهای جدید در خط مقدم قرار دارند.»
اما تنها امنیت پرواز نیست که باعث شده برخی مسافران از هواپیما فراری باشند بلکه تاخیر در پرواز و معطلی در سفر یکی دیگر از دلایل عدم انتخاب هواپیما برای سفر است.
مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه اروپا، «یورو کنترل» در گزارشی اعلام کرد که نیمی از پروازها در اروپا در تابستان گذشته با تأخیر انجام شدهاند. بنا بر این گزارش، حدود ۲ هزار پرواز هم هر روز در سال ۲۰۲۲ لغو شدهاند.
این آمار برای مسافرانی که در طول سال ۲۰۲۲ صفهای طولانی و لغو پروازها در لحظه آخر را تجربه کردهاند، تعجبآور نخواهد بود.
این گزارش همچنین نشان میدهد که دو سوم پروازها در اروپا در طول سال گذشته میلادی به موقع انجام شده است. این رقم نسبت به میانگین سال ۲۰۱۹ که ۷۳ درصد بوده، کاهش قابل توجهی داشته است.
مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه اروپا در گزارش خود اعلام کرده که وضعیت پروازها در اروپا در تابستان به طور قابل توجهی «بدتر» بوده است.
بنا به گزارش این مرکز، در ابتدای ژوئیه ۲۰۲۲ بیشتر از ۵۰ درصد و در بیشتر روزهای تابستان ۴۰ تا ۵۰ درصد پروازها در اروپا بهموقع انجام نشدهاند.
همچنین در سال ۲۰۲۲ صدها هزار پرواز لغو شدند. حدود ۶.۹ درصد از تمام سفرهای برنامهریزیشده در این سال زمینگیر شدند که این رقم حدود دو برابر میانگین سال ۲۰۱۹ است که رقمی معادل ۳.۵ درصد بود.
اما همه فرودگاههای کشورهای اروپایی به یک شکل عمل نکردهاند.
کدام فرودگاهها در سال ۲۰۱۹ بیشترین زمان تأخیر در پروازها را داشتهاند؟
یوروکنترل ۲۰ فرودگاه بزرگ اروپا را بر اساس زمان ورود و خروج هواپیماها رتبهبندی کرده است. فرودگاههای لیسبون و فرانکفورت کمترین نرخ پرواز به موقع را در بین بزرگترین فرودگاههای اروپا داشتند. تنها ۵۴ درصد از پروازهای فرودگاه لیسبون و ۵۶ درصد از پروازهای فرودگاه فرانکفورت به موقع انجام شدهاند و بقیه پروازهای این دو فرودگاه تاخیر داشتهاند.
فرودگاه شارل دوگل پاریس از این نظر در میان فرودگاههای اروپایی در رتبه سوم قرار گرفت. تنها حدود ۵۶.۸ درصد از پروازها از این فرودگاه بهموقع انجام شدند. فرودگاه شارل دوگل پاریس در تابستان گذشته تحت تأثیر اعتصابها در فرانسه قرار گرفت.
فرودگاه گاتویک بریتانیا با ۵۷.۵ درصد پرواز بهموقع در جایگاه چهارم قرار گرفت. فرودگاههای هیترو لندن و اسخیپول آمستردام با ۶۰ درصد پرواز بهموقع در رتبه ششم قرار گرفتند.
فرودگاههای اسلو و مادرید از نظر وقتشناسی در پرواز بهترین وضعیت را داشتند. حدود ۸۱ درصد از پروازها از فرودگاه باراخاس مادرید و ۷۷.۲ درصد پروازها از فرودگاه اسلو بهموقع انجام شدند.
کدام کشورها ضعیف عمل کردند؟
یورو کنترل در گزارش خود همچنین کشورهای اروپایی را از نظر تاخیر در کنترل ترافیک هوایی رتبهبندی کرده است.
ترافیک هوایی به طور مساوی در سراسر اروپا پخش نشده است. بریتانیا شلوغترین مرکز کنترل ترافیک هوایی است و پس از آن آلمان، اسپانیا و فرانسه قرار دارند. با این حال شلوغترین کشورها لزوماً بدترین آسیب را نداشتند.
بریتانیا و اسپانیا با هم ۱۲ درصد از کل تاخیرهای کنترل ترافیک هوایی را به خود اختصاص دادهاند اما آلمان تقریباً ۳۰ درصد همه تمام تاخیرها را به خود اختصاص داده است. این رقم تا حد زیادی به دلیل عملکرد ضعیف منطقه کنترل ترافیک هوایی کارلسروهه آلمان است. تاخیرها در منطقه کنترل ترافیک هوایی کارلسروهه در سال ۲۰۱۹ تا ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.
فرانسه هم در این خصوص امتیاز ضعیفی کسب کرد و ۲۱ درصد از تاخیرهای اروپا را به خود اختصاص داد.
عامل اصلی هرج و مرج در فرودگاهها چه بود؟
کمبود کارکنان عامل اصلی هرج و مرج در فرودگاهها بود. هزاران نفر از کارکنان هواپیمایی در طول همهگیری کرونا از کار بیکار شده بودند.
همچنین بنا به گزارش یورو کنترل، جنگ اوکراین هم فضای هوایی موجود را به حداقل رسانده است.
در گزارش یورو کنترل آمده است که بسته شدن حریم هوایی روسیه باعث شده است که مسیرهای هوایی تغییر کنند. این تغییر منجر به طولانی شدن مسیرهای هوایی شده است. همچنین افزایش استفاده نظامی از حریم هوایی اروپا باعث اختلال در جریان تردد معمولی شده است.
تخمین زده میشود که به دلیل جنگ اوکراین روزانه ۶۵۰ پرواز در مسیرهای جنوبی انجام شوند.