علی صالحآبادی – مدیرمسئول
بدون تردید شیوه حکمرانی در «سعادت» و «بهروزی» مردم جامعه نقش دارد. حکمرانی خوب به معنای همکاری، مشارکت و تعامل سه بخش اصلی جامعه یعنی دولت، بخش خصوصی اقتصاد و جامعه مدنی در تصمیمگیریها و اجرا است. در دنیای مدرن گاهی واژه Good governance به معنی دولت خوب تعبیر میشود، اما باید به این نکته توجه کرد که وجود دولت خوب شرط لازم حکمرانی خوب است، ولی شرط کافی آن نیست. همچنین شالوده حکمرانی خوب بر عقل، تدبیر، تخصص، بهرهگیری از دانش زیست مسالمتآمیز در داخل و روابط خارجی باهدف «جلب منفعت» و «دفع ضرر» استوار است.
وقتی دنیا اینگونه عمل میکند، چرا ما این چنین نکنیم؟ اصولگراها چه آنهایی که در قدرت هستند و چه آنهایی که تریبون در اختیار دارند بعضاً حرفهایی میزنند که اهلفن با شنیدن آنها متعجب میشوند و در فکر فرو میروند و از خود میپرسند که چرا باید به چنین افرادی میدان داده شود تا چنین حرفهای پوچ و توخالی را بر زبان آوردند؟ دراینارتباط نویسنده به چند نمونه اشاره میکند.
1- حجتالله عبدالملکی وزیر جوان «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که بلندپروازیهایی برای اقتصاد ایران مانند تبدیل شدن به «قدرت اول اقتصادی جهان» را داشت، گفته است: «ایران میتواند به قدرت دوازدهم و سپس قدرت سوم و سرانجام به قدرت اول جهان در افق تمدنی تبدیل شود.» این وزیر 41 ساله کمتجربه با طرح چنین ادعاهایی، سرانجام به دلیل ناکارآمدی مجبور به استعفا شد!
2-کاظم صدیقی امامجمعه موقت تهران روز گذشته گفت: «ایران به قدرت اول دنیا تبدیلشده است (برگرفته از انتخاب)» این سخن در حالی از سوی این روحانی مطرح شده است که به گفته کارشناسان وضعیت اقتصادی ایران از کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه، بحرین، کویت، قطر، عمان، پاکستان و ترکمنستان بدتر است. آقای صدیقی قدرت اول منطقه شدن پیشکش، ما را به سطح اقتصادی کشورهای منطقه برسانید.
3-یک نماینده روحانی مجلس چندی پیش گفته بود تا دو هفته دیگر روسریها به سر بیحجابان بازمیگردد. این در حالی است که پس از دو هفته نهتنها روسریها به سرها بازنگشتند، بلکه مشاهدات میدانی نشان میدهد که روند بیحجابی نسبت به شهریور امسال افزایشی بوده است.
4-نویسنده در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در سه مراسم ختم شرکت داشت، یکی در مسجد و دو مورد دیگر در سالن؛ در آنجا مشاهده شد که برخی از زنان حتی در مسجد بدون حجاب حضور داشتند. همچنین روز گذشته شاهد یک بازی بسکتبال در یک مجموعه مسکونی بزرگ بودم و در آنجا دیدم که دختران بدون حجاب و پسران با یکدیگر مشغول بازی هستند.
5-جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیدهاند که فشار، اجبار و زور در دیکته کردن سبک زندگی به افراد جامعه، نتیجه معکوس به بار میآورد که آثار این موضوع در ارتباط با حجاب اجباری در جامعه دیده میشود.
6-اصولگراها مدعی ارزشهای دینی هستند؛ اگر اینچنین است لااقل به آیه قرآن که میگوید: «لا اکراه فی الدین...» توجه کنند که خداوند اجبار در ارتباط با دین را نهی میکند. پرسش این است که چرا برخی افراد از فرمان خدا سرپیچی میکنند؟ کسی نمیگوید زنان حجاب نداشته باشند، عدهای از کنشگران بر این باورند که حجاب باید اختیاری باشد.
7- زمانی رضاشاه میخواست با زور حجاب را از سر زنان بردارد؛ تمام شواهد تاریخی نشان میدهد که در آن برهه زمانی تمایل و رویکرد زنان به حجاب بیشتر شد.
8-مقامات دریافتهاند که ضرر ادامه فعالیت گشت ارشاد مثل مقابله با «ویدئو»، «نوار کاست داخل خودروها» و «ماهواره» بیشتر از فایدهاش است، به همین دلیل بدون سروصدا گشت ارشاد تعطیل شده است.
9-محدود کردن دسترسی به اینترنت و فیلتر کردن واتساپ و اینستاگرام هرچند ممکن است در کوتاهمدت مفید باشد، اما تجربه نشان داده که مخاطبان با استفاده از فیلترشکن به این پیامرسانها دسترسی پیدا میکنند؛ بنابراین وقتی هدف فیلترینگ محقق نشده است، آیا بهتر نیست دولت پیشقدم شود و فیلترینگ را بردارد و به کسبوکار حدود 10 میلیون ایرانی کمک کند؟
به عقیده نویسنده اینکه عدهای با ابزارهای شبه قانونی رقبا و صاحبنظران را حذف کنند و خود جای آنها بنشینند، اقدامی بر ضد حقوق اساسی افراد جامعه است و پیامد آن این است که کسانی در جایگاههای حکومتی قرار میگیرند که در تأمین نیازهای اولیهای مانند «نان»، «آب»، «هوا» و ... که مردم پیشازاین داشتند، ناتوان هستند. ریشه اصلی اعتراضات به این موضوع برمیگردد و علت آن فرصت سوزی است که برخی اصولگراها در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، روابط خارجی و انتخابات انجام دادند و نتیجه این حاکمیت یکدست اکنون در بازار و زندگی مردم دیده میشود. اکنون وقت آن رسیده که حاکمیت آنچه را که عرف مردم در حوزه فرهنگ، سیاست و روابط خارجی نمیپسندند-همانطور که گشت ارشاد کنار گذاشته شد- کنار بگذارند و بدانند که وظیفه حاکمیت تأمین منافع ملی و بهبود زندگی افراد جامعه است.