مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خردادماه ۱۴۰۱ باهدف سنجش میزان استفاده مردم از رسانههای اجتماعی، نظرسنجی را به شکل تلفنی با حجم نمونه ۱۵۴۱ نفر از شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور انجام داد. نتایج این نظرسنجی نشان میدهد، ۷۸.۵ درصد مردم حداقل از یک پیامرسان یا رسانه اجتماعی استفاده میکنند. میزان استفاده بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ۹۶.۹ درصد، ساکنین مراکز استانها ۸۶.۲ درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی ۹۵.۳ درصد است. در بین رسانههای اجتماعی موردمطالعه، واتساپ با ۷۱.۱ درصد، در رتبه نخست قرار دارد که در مقایسه با تیر ۱۴۰۰ میزان استفاده از این پیامرسان تغییری نداشته است. بعد از واتساپ، اینستاگرام قرار دارد که ۴۹.۴ درصد مردم ایران از آن استفاده میکنند. جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال (۷۴.۴ درصد)، افراد با تحصیلات دانشگاهی (۶۵.۱ درصد) و ساکنین مراکز استانها (۵۶ درصد) بیش از سایر افراد از اینستاگرام استفاده میکنند. همچنین استفاده از تلگرام نسبت به آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد کاهش داشته و به عدد ۳۱.۶ درصد رسیده است. توییتر نیز توسط ۳ درصد از مردم مورداستفاده قرار میگیرد. بر اساس نتایج نظرسنجی، فیسبوک ۳.۷ درصد، سروش ۳.۶ درصد، بله ۲.۲ درصد، ایتا ۴.۶ درصد، تیکتاک ۰.۶ درصد، روبیکا ۵.۷ درصد، آی گپ ۱.۸ درصد، گپ ۰.۸ درصد، سیگنال ۰.۴ درصد استفادهکننده در بین افراد بالای ۱۸ سال ایرانی دارد.