مهمترین موضوعهایی که محل بحث و اختلاف میان دو سازمان سینمایی و صداوسیما است، به پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی در حال اکران و بهطورکلی اطلاعرسانی درباره برنامه اکران سینماها و شبکه نمایش خانگی و ماجرای ساترا برمیگردد.
بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی
درباره شبکه نمایش خانگی که از دولت قبل به چالشی جدی میان تلویزیون و سینما بدل شد، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در دولت سیزدهم در اظهاراتی صریح بر لزوم بازگشت مدیریت این شبکه به وزارت ارشاد گفتند. محمد خزاعی آبان سال گذشته تصریح کرده بود: «معتقدیم باید صفر تا صد جریان ویاودیها به ارشاد برگردد. مأموریت ساترا، اساساً با سایر مأموریتهای سازمان صداوسیما مغایرت دارد. مأموریتهای بزرگ و متعدد صداوسیما باعث میشود تا این مأموریت مضاعف بهدرستی پیگیری نشود و تناقضات نظارتی صداوسیما در پلتفرمها و تلویزیون گواه این موضوع است. ضمن اینکه تلویزیون در حالی میخواهد در این زمینه نظارت و سیاستگذاری کند که خودش یکی از رقبای این پلتفرمهاست و به خاطر این رقابت و تضاد منافعی که دارد نمیتواند کار ارزیابی، نظارت و ارزشیابی محتوایی این بخش را بر عهده داشته باشد.» در این راستا او ابراز امیدواری کرده بود که با گفتگوهای جدی- در حال انجام در پاییز سال ۱۴۰۰ - این معضل هر چه زودتر حلوفصل شود، اما نهتنها هنوز اتفاقی نیفتاده بلکه سختگیریهای ساترا در صدور مجوز برای ساخت و پخش سریالهایی که سینماییها در حال تولید دارند، بیشتر شده است. ازآنجاکه جلسههای مدیران سینما با مسئولان صداوسیما به نتیجهای مشخص نرسیده و دستکم خبری از آن منتشرنشده است، از مدتی قبل کارزاری از سوی جمعی از اهالی سینما و فعالان شبکه نمایش خانگی با انتشار نامهای خطاب به رئیسجمهوری به راه افتاده که بیش از ۴۳۰۰ نفر تاکنون آن را امضا کردهاند.
بیمهری صداوسیما در پخش تیزر فیلمهای سینمایی
بهجز ماجرای شبکه نمایش خانگی که بلاتکلیف مانده، دغدغه دیگر این روزهای سینما که جدیتر شده، تیزرهای فیلمهای سینمایی در حال اکران است که تلویزیون بهسختی به پخش آنها رضایت میدهد. این اتفاق تازه نیست و سال قبل هم سعید خانی - مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» که مسئولیت اکران دو فیلم «قهرمان» و «دینامیت» را بر عهده داشت -گفته بود، «متأسفانه مدتهاست که تلویزیون به فیلمهای سینمایی تیزر نمیدهد و اساساً ارتباط خوبی با سینما ندارد. در دوران کرونا، صداوسیما شمشیر را از رو برای سینما بست. قبلاً آنها فیلمی را میدیدند و به لحاظ تأثیرگذاری و فرهنگی بودن تعدادی تیزر رایگان میدادند که کف آن ۵۰ تیزر بود و برای فیلمهای دفاع مقدسی حدود ۵۰۰ تیزر، اما گاهی هم جوری رفتار کردهاند که انگار منت بر سر سینما میگذارند.» علی سرتیپی پخشکننده فیلم «درخت گردو» نیز میگفت که تیزرهای دادهشده برای پخش این فیلم را به تلویزیون دادند، ولی تعداد قابلتوجهی پخش نکردند و فقط در چند روز اول اکران، تیزر پخش شد که برای فیلم فایدهای نداشت. در یک سال گذشته شاید تنها فیلمی را که میتوان به یاد آورد که صداوسیما از آن حمایت ویژه کرده، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر است که به نظر میرسد صرفاً موضوع دفاع مقدسی فیلم، دلیل اصلی این حمایت نباشد بلکه تبلیغ فیلم با زیرنویس و پخش تیزر و خبر در باکسهای مختلف به این دلیل بود که «موقعیت مهدی» محصول خود صداوسیماست! ازآنجاکه وضعیت این روزهای اکران سینما مناسب نیست، بسیاری از سینماگران معتقدند اطلاعرسانی برای فیلمها و حتی فعالیت سینماها در رسانه ملی با توجه به گستردگی آن تأثیر زیادی در بازگشت رونق به سینما دارد که از زمان بازگشایی در دوران کرونا هنوز نتوانسته جان بگیرد. در هفتههای گذشته رضا درمیشیان که آخرین ساختهاش «مجبوریم» بر پرده سینماهاست از عدم پخش تیزر فیلمش از تلویزیون انتقاد کرد و نوشت: «غربت در وطن یعنی همینکه تلویزیون میهنت که نام ملی را یدک میکشد اجازه پخش تبلیغ فیلمت، «مجبوریم» را نمیدهد.» داریوش مهرجویی هم که این روزها لامینور را بر پرده سینماها دارد، تأکید کرد که رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است. در شرایطی که فیلمهای جدید اخیراً اکران شده، فروش غیرقابل توجهی داشتهاند باید خیلی پرسید که مدیران و مسئولان سینما در کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه دستاورد عملی از جلسه، گفتوگو و تعامل با مدیران صداوسیما به نفع سینما داشتهاند؟ لطفاً شفافسازی کنند!