رضایت ۹۰ درصدی مخاطبان از فروش قرعه کشی خودرو!
وزارت صمت اعلام کرده در پی استقبال مردم از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و رضایت بیش از ۹۰ درصدی مخاطبان از این شیوه واگذاری، قرعهکشی تداوم خواهد یافت و دور بعدی تخصیص نیز در تیرماه انجام میشود. جعفر توحیدی مدیرعامل شرکت مگا گفت: مسئولان وزارتخانه به ما اعلام کردهاند که حذف قرعهکشی بهمرورزمان اتفاق خواهد افتاد، اما نه برای همه خودروها. مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) شرکتی در زمینه تجارت الکترونیکی است که طبق گفته مسئولان این شرکت، طرحهای فروش اینترنتی خودرو را طبق نیاز وزارت صمت اجرا میکند. آن طور که مدیرعامل این شرکت گفته، اجرای دستگاه یکپارچه خودرو با ناهماهنگیهایی از ثبتنام تا اعلام نتایج همراه بوده؛ در اولین مرحله، نتایج هم از طریق وزارت صمت و هم از طریق شرکت خودروساز اعلام شد که تناقضاتی داشت. اعلام نتایج قرعهکشی نیز با تأخیر انجام شد؛ حسین زاده قشمی رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت، گفته بود: علت تأخیر در اعلام نتایج، روند طولانی تأیید استعلامها از نهادهای مختلف است. پس از ثبتنام و انجام قرعهکشی، برخی ثبتنام کنندگان که برای استعلام نتیجه قرعهکشی وارد سایت شده و پیامی مبنی بر برنده شدن دریافت کردهاند، پسازاینکه قصد داشتند اقدام به واریز وجه کنند، پیام جدیدی مبنی بر حضور در لیست منتخبین رزرو را مشاهده کردند! با این حال وزارت صمت اعلام کرده مردم از این شرایط رضایت 90 درصدی دارند! مجری طرحهای فروش اینترنتی خودرو هم میگوید: دستگاه یکپارچه تخصیص خودرو، روند دنبالهداری خواهد داشت.
صنعت خودروسازی صرفاً مونتاژکار است
روز گذشته سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در گفتوگو با ایسنا بابیان اینکه پلیس از مواضع خود در مورد ایمنی خودروهای تولید داخل عقبنشینی نخواهد کرد، گفت: نهتنها در مورد خودروهای تولید داخل، بلکه در مورد خودروهای وارداتی نیز ما با حساسیت بر ایمنی آنها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعاً از شمارهگذاری آن جلوگیری خواهد شد.
در ایمنی خودروها منافع ملی را در نظر بگیرید
رئیس پلیس راهور ادامه داد: از نمایندگان محترم مجلس، مسئولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت میکنند خواستهام که منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند. ما به عنوان پلیس همهروزه شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریباً هر دو سه روز یک آتشسوزی یا انفجار خودروداریم خب چرا چنین حادثهای باید رخ دهد؟ واقعاً نمیپذیریم که این تصاویر را هرروز در رسانه و تلویزیون پخشکنیم و مردم را نگران کنیم، اما مسئولان خودروساز شما که در جریان امور هستید و میدانید که اتفاقات و تصادفات هرروزه رخ میدهد، پس فکری هم برای آن بکنید. وی اظهارات میر سلیم، یکی از نمایندگان مجلس درباره باز نشدن ۱۰۰ ایربگ از میان ۹۰۰ هزار خودروی تولیدشده و ناچیز بودن این رقم را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: به نظرم در این زمینه اطلاعاتی ندارند. فقط در یک پارکینگ تصادفات که ما مستندات آن را به مجلس دادیم. ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت و از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشد، یعنی دود ۹۸ درصد ایربگها در این پارکینگ عمل نکرده بود. ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم. هادیان فر با تأکید بر اینکه در بحث کیفیت و ایمنی لازم است که از فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان پیروی شود، گفت: دولت هم باید اراده جدی در پیش بگیرد و برای ارتقا ایمنی خودروها پیشگام شود. البته نه اینکه بیایند و ایمنی را به شکل صوری ارتقا دهند. ارتقا ایمنی باید به صورت واقعی بوده و کیفیت محصول افزایش پیدا کند.
خودروی ملی نداریم؛ مونتاژ میکنیم
وی با تأکید بر ضرورت افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: هرچند که باید بگویم ما خودروی ملی نداریم و اگر فردی بگوید خودروی ملی داریم، حرف نامربوطی زده است. ما در کشورمان کار مونتاژ را انجام میدهیم و قطعات خودروها را مونتاژ میکنیم. رئیس پلیس راهور با اشاره به دستهبندی رایج خودروسازان گفت: در دنیا سه دسته در صنعت خودرو وجود دارد. دسته اول تولیدکنندهها هستند که شرکتهایی مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودروسازی در چین است که کپی کار هستند و کار شبیهسازی از برندها را با همان اسم یا هر اسم دیگری که بخواهید انجام میدهند. دسته سوم اما شرکتهایی هستند که مونتاژکار بوده و یک تکه از آن و از این و ... را برداشته و با قرار دادن آنها در کنار هم خودرویی را مونتاژ میکنند. کشور ما در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و مردم و پلیس این بود که در این سالها باید تولیدکننده میشدیم نه اینکه مونتاژکار باشیم. ما توانایی تولید موشک راداریم و واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست.
تا ۳۰ سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود
هادیان فر افزود: ببینید اگر همین حالا تولید یک خودروی ناایمن متوقف شود، ما طی ۲۰ تا ۳۰ سال درگیر آن خواهیم بود. کما اینکه هنوز با پیکان درگیریم. در مورد پراید و پژو ۴۰۵ هم همین طور است و ما تا سالها و ۲۰ - ۳۰ سال آینده درگیر آن و تصادفات ناشی از آن خواهیم بود. وی بابیان اینکه تمام تلاش پلیس تولید خودروی ملی است، گفت: ما میخواهیم که خودروی ملی داشته باشیم، خودرویی که به آن افتخار کنیم که تولید ملی ماست. همچنین ایمنی و کیفیت خودروهایی که هماکنون مونتاژ یا وارد میشوند هم بالا برود، حرف ما این است که بهعنوانمثال چرا در تولید خودرو از فولاد کم کربن استفاده نمیکنیم و از ورق سه لایه غیر ایمن استفاده میکنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب چه غیر مناسب، مچاله شود و سرنشینان در آن گرفتار شوند؟