سردار هادیانفر با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت ۲نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند، می شود خودروساز بگوید نقشی ندارد؟ افزود: تصادف هر روز اتفاق می افتد اما این دلیل نمی شود هر روز مردم هم بمیرند. کجای دنیا چنین اتفاقی می افتد که با هر تصادف کسی بمیرد؟ پراید الان به هرشی ثابت یا متحرکی میخورد تلفات یا مجروح میدهد برای همین من برای این ماشین از عنوان ارابه مرگ استفاده کردم. هادیانفر ادامه داد: ما نمی توانیم تحمل کنیم که هر روز خانواده هایمان در ماشین مچاله شوند و بمیرند و ما سکوت کنیم. رئیس پلیس راهور در ادامه با خطاب قرار دادن رئیس استاندار گفت: برای ما جای تاسف است که رئیس سازمان استاندارد هنوز نرفته الیاژ باک خودرو را اندازه بگیرد اما ایشان پاسخ بدهد که در تصادف بهبهان چرا ۴ خودرو اتش گرفتند؟ بگویند که در ۱۰ سال گذشته چگونه نظارت کردند که وضعیت خودروها این شد.
وی تصریح کرد: باید کیفیت ایمنی خودروها درست شود. این قطعی است. ما هر ساعت ۲کشته داریم و از این موضوع نمی گذریم. تصادف امر اجتناب ناپذیری است اما اینکه کسی داخل ماشین آتش بگیرد و از آهن پاره نتواند خارج شود به هیچ چیزی به غیر از غیراستاندارد بودن خودروها ربط ندارد.
سردار هادیانفر در ادامه با حمایت مجدد از واردات خودرو گفت: تاکید ما بر این است که حتما یک بازار رقابتی وجود داشته باشد چون یکی از آیتم های اصلی که در سال ۸۵ باعث شد آمار کشته های تصادفات رانندگی از ۲۵هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسد آزاد شدن واردات خودروی ایمن بود. چون همان موقع که واردات آزاد شد خودروسازها گرفتار شدند و رفتند آپشن های جدید مانند کیسه هوا و... اضافه کردند به خودروهایشان! رئیس پلیس راهور همچنین با دعوت از رئیس سازمان استاندارد و خودروسازها برای عذرخواهی از مردم تاکید کرد: این افراد حتما عذرخواهی کنند و از همین فردا کیفیت و ایمنی خودروها را افزایش دهند.
جلال رشیدی کوچی :
مشروط کردن واردات خودرو به صادرات خودروهای آشغال داخلی جوک خندهدار است
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس نوشت: مشروط کردن واردات خودرو به صادر کردن آشغالهای مونتاژکاران داخلی (خودروهای با تکنولوژی ۳۰ سال قبل)، تنها یک جوک خندهدار است. لطفا برای شعور مردم احترام قائل شوید. در مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو، این موضوع به صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه مشروط شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از جنجالهای فراوان، کلیات این طرح را تصویب کرد. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس پیش از این در روز چهام اردیبهشت گفته بود: منتظریم ببینیم وزیر صمت، پایان اردیبهشت و پس از پایان زمان مصوبه قبلی سران قوا چه خواهد کرد. بنده به وزیر صمت اعلام کردهام که اگر پایان اردیبهشت، واردات خودرو انجام نشود، به طور قطع به صورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام میرسانم.
فرمان واردات خودرو در دست دولت
عزتالله اکبری تالارپشتی ، رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در گفتوگو با همشهریآنلاین گفت: دولت مشخص می کند که چه کسانی و چگونه در واردات و صادرات خودرو و قطعات آن فعال شوند. وی در توضیح جزییات مصوبه مجمع گفت: تصویب ماده چهار طرح ساماندهی بازار خودرو مصوب مجلس دهم بود و شورای نگهبان آن را برگردانده بود. با پیگیری ما- در مجلس یازدهم - این ماده در نشست اخیر مجمع تصویب شد. این ماده میگوید که اگر کسی توانست خودرو و قطعات خودرو صادر کند به ازای آن میتواند خودرو وارد کند. اما اینکه چطور صادر کند و چه مقدار وارد کند را در اختیار دولت گذاشتیم. تالارپشتی با اشاره به انقضای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه جاری افزود: مصوبه جلسه سران قوا که 4 سال پیش واردات خودرو را ممنوع میکرد اردیبهشت ماه امسال منقضی میشود و باید دید که دولت چه تصمیمی در این باره میگیرد و در صورت آزادسازی چه مکانیزمی برای واردات در نظر خواهد گرفت. از نظر ما مجمع با این مصوبه راه را باز کرده و همه چیز به جمعبندی سران قوا و دولت بستگی دارد. تالار پشتی ادامه داد: دولت موافق واردات و دو خودروساز بزرگ و انجمن قطعهسازها نیز اردیبهشت سال گذشته به من نامه کتبی زدند و اعلام کردند که مخالف واردات نیستیم. از سوی دیگر نماینده انجمن واردکنندگان خودرو با نظر ما درباره آزادسازی در مجمع مخالفت میکند و میگوید این طرح نظر ما را تامین نمیکند.
افزایش روزانه قیمت خودرو
بازار خودرو با افزایش روزانه قیمت ها روبروست. در بازار دیروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو با افزایش ۵ میلیونی همراه بود و قیمت پراید از ۲۰۰ میلیون تومان هم فراتر رفت. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم جهش قیمتی ۷ میلیونی را ثبت کرد و ۵۸۰ میلیون تومان معامله شد. در معاملات دیروز پژو ۲۰۶ تیب دو مدل ۱۴۰۱ که هفته گذشته وارد کانال ۳۰۰ میلیونی شد با جهش ۳ میلیونی به ۳۰۵ میلیون تومان رسید. در مدل ۱۴۰۰ اما این خودرو با ۵ میلیون تومان افزایش به ۲۹۵ میلیون تومان رسید و همچون مدل ۱۴۰۱ خود نزدیک به کانال ۳۰۰ میلیونی شد. ۲۰۶ تیپ ۵ فول مدل ۱۳۹۹ امروز هم با جهش ۴ میلیونی ۳۵۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ هم که هنوز وارد بازار نشده با افزایش در قیمت کارخانه همرا بود و ۱۸۱ میلیون و ۳۶۱ هزار تومان قیمت گذاری شد. پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما مدل ۱۴۰۱ با ۷ میلیون تومان افزایش همراه بود و ۴۱۲ میلیون تومان معامله شد. مدل ۱۴۰۰ این خودرو هم ۵ میلیون تومان گران شد و ۳۹۵ میلیون تومان معامله شد نسخه اتوماتیک و مدل ۱۴۰۰ با ۵ میلیون افزایش دیگر به ۵۸۰ میلیون تومان رسید و به نظر می رسد با این فرمان به قیمت ۶۰۰ میلیونی هم برسد. پژو ۲۰۰۸ همچنان افزایش پیدا می کند و با ۲۰ میلیون تومان افزایش دیگر به ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان رسید. رانا پلاس هم در مدل ۱۴۰۱ با ۴ میلیون افزایش همراه بود و ۲۹۹ میلیون تومان معامله شد و مدل ۱۴۰۰ این خودرو با ۱ میلیون تومان کاهش به ۲۸۵ میلیون تومان رسید. سمند LX ساده در مدل ۱۴۰۰ با ۲ میلیون افزایش ۲۷۵ میلیون تومان معامله شد و در مدل ۱۴۰۱ با ۱ میلیون افزایش ۲۸۵ میلیون تومان معامله شد. سمند LX مدل EF۷ در نسخه ۱۴۰۰ با ۳ میلیون افزایش دیگر به ۳۰۸ میلیون تومان رسید. سورن پلاس هم مجددا ۷ میلیون تومان دیگر گران شده و در بازار ۳۵۲ میلیون تومان معامله می شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ با ۵ میلیون افزایش، ۳۹۰ میلیون تومان معامله شد و در ادامه افزایش ها به احتمال زیاد این خودرو هم وارد کانال ۴۰۰ میلیونی می شود. مدل ۱۴۰۰ هم ۳ میلیون گران شد و ۳۷۷ میلیون تومانی شد. در نسخه توربو اتوماتیک هم ۳ میلیون گران شد و با قیمت ۴۹۵ میلیون تومان معامله شد. پراید ۱۱۱ که هفته گذشته وارد کانال ۲۰۰ میلیونی شده بود با یک میلیون افزایش دیگر در بازار ۲۰۱ میلیون تومان معامله شد. نسخه ۱۳۱ هم به ۱۸۱ میلیون تومان رسید. تیبا هاچبک در مدل ۱۴۰۰ با دو میلیون افزایش ۲۰۲ میلیونی شد و از پراید ۱۱۱ سبقت گرفت و نسخه صندوقدار این خودرو هم ۲ میلیون گران شد و در مدل ۱۴۰۰ در بازار ۱۹۴ میلیون تومانی شد. شاهین در مدل ۱۴۰۰ پس از افزایش ۳ میلیونی در معاملات این هفته بدون تغییر ماند و ۳۶۵ میلیون تومان معامله شد. قیمت کارخانه برای مدل ۱۴۰۱ این خودرو هم تغییری نداشت و ۳۴۴ میلیون ۵۸۰ هزار تومان قیمت خورد.
پیشبینی قیمت خودرو
در روزهای آینده
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمتها در یک ماه اخیر به اندازه شش ماه افزایش پیدا کرده است. اما بنظر میرسد در روزهای آینده نوسانات قیمتی کمتری در انتظار بازار خودروی کشور باشد. او در رابطه با تاثیر واردات بر بازار توضیح داد: اخباری که از واردات خودرو منتشر میشود دیگر تاثیری در بازار ندارد. بحث واردات همچنان در حد حرف است. به نظر نمیرسد واردات خودرو به کشور آزاد شود.