دو ارگانی که باید به کمک سینما بیایند
حبیب اسماعیلی تهیهکننده سینما اظهار داشت: صداوسیما و شهرداری با پخش تیزر فیلمهای سینمایی و تبلیغات میدانی میتوانند دو ارگانی باشند که در رونق گرفتن سینما کمک کنند، اما متأسفانه این دو ارگان در این زمینه اقدام مناسبی نداشتهاند. امروز شاهد هستیم که خیلی از فیلمهای سینمایی ما را پیش از اینکه تلویزیون پخش کند شبکههای ماهوارهای پخش میکنند و حقوحقوق صاحبان فیلمهای سینمایی رعایت نمیشود. متأسفانه تلویزیون ما در این زمینه عقب است و فیلمهای چندانی در رسانه ملی پخش نمیشوند. در سالهای گذشته شاهد بودیم که فیلمهای سینمایی که در تلویزیون پخش میشدند بسیار موردتوجه مخاطبان قرار میگرفتند و بیشترین بیننده را داشتند. در سالهای اخیر فیلمهای جدید چندانی در تلویزیون پخش نشدهاند و در این زمینه شاهد افت هستیم. وی در پایان گفت: رسانه ملی با خرید فیلمهای سینمایی میتواند هم به سینما کمک کند و هم مخاطبان بیشتری داشته باشد و اگر این برنامهریزی در دستور کار این رسانه قرار بگیرد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و مردم نیز از این اتفاق استقبال میکنند.
تلویزیون فیلمهایی که در گیشه موفق نیستند را خریداری کند
حسن کلامی تهیهکننده سینما اظهار داشت: تلویزیون همیشه میتواند آخرین مرحله برای نمایش فیلم باشد و در غیر این صورت اگر پیش از اکران یا حضور در شبکه نمایش خانگی، فیلم در تلویزیون نمایش داده شود برنامهریزی بههمریخته و به ضرر فیلم تمام میشود. فیلمهای سینمایی برای نمایش در تلویزیون باید دستهبندی شوند. بهعنوانمثال فیلمی که در گیشه موفق است و در شبکه نمایش خانگی هم فروش بالایی دارد نیازی به خرید تلویزیون نخواهد داشت و اگر قرار است تلویزیون به کمک سینما بیاید بهتر است در خرید فیلمهایی که نتوانستهاند در گیشه موفقیت چندانی داشته باشند، مبالغ بیشتری را در نظر بگیرد و بیشتر به سراغ همین آثار برود.
نگاه سلیقهای تلویزیون به آثار سینمایی
وی افزود: تلویزیون امروز به یک کشور دیگر تبدیل شده و میبینیم که آنجا مجوزهای رایج در کشور پذیرفته نمیشود و قوانین خود را دارد و میبینیم که بر اساس همان قوانین عمل میکند. به نظر من امروز با این شرایطی که در تلویزیون حاکم است تقریباً 20 تا 30 درصد فیلمهای سینمایی ما امکان پخش در تلویزیون را دارند و همین آثار هم با سانسور فراوان میتوانند به پخش برسند. تهیهکننده فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: تلویزیون برای خود شرایط ویژهای تعیین کرده و سیاست درستی را در پیش نگرفته است. تلویزیون در پخش آگهیهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی میتواند به فروش این آثار کمک کند، اما متأسفانه در این زمینه هم سلیقهای رفتار میکند و میبینیم یک سری آثار را میپسندد و تیزهایشان را پخش میکند، یک سری آثار موردپسند تلویزیون نیست و یک سری هم با ملاحظاتی تیزرشان پخش میشود. تا زمانی که تلویزیون این رویکردهای سیاست زدهاش را کنار نگذارد نمیتواند عملکرد چندان مثبتی داشته باشد.