وزیر اسبق آموزشوپرورش گفت: من چون ایشان را نمیشناسم نظری هم ندارم، زیرا بههرحال باید افراد را شناخت تا بتوان نسبت به آنها اظهارنظر کرد. آموزشوپرورش در هر جامعهای اهمیت ویژهای دارد، ولی متأسفانه آموزشوپرورش در جامعه ما نزد مسئولان ردهبالا از این جایگاه برخوردار نیست. علیاصغر فانی بابیان به اینکه زمانی دکتر حسابی در جایگاه وزیر آموزشوپرورش بودهاند، گفت: در این جایگاه افراد بزرگی همچون پروفسور حسابی، دکتر غلامحسین شکوهی و شهیدان باهنر و رجایی، مرحوم استاد پرورش و دکتر سید کاظم اکرمی بودهاند، بنابراین گزینههای پیشنهادی اگر بالاتر از این افراد نیست، حداقل پایینتر نباشد. وی با اشاره به ویژگیهای مهمی که صاحب کرسی وزارتخانه اثرگذاری همچون آموزشوپرورش میتواند داشته باشد، گفت: وزیر آموزشوپرورش باید اول از همه سازمان و فرهنگ وزارتخانه را بشناسد؛ یعنی بداند این ۱۰۷ هزار مدرسه که در پراکندگی سرزمینی ما قرار دارند با چه چالشهایی مواجه هستند. وزیر آموزشوپرورش همچنین باید اولویتها را بداند و نیروها را بشناسد؛ زیرا قرار است در آینده مدیرکلهای آموزشوپرورش استانها و معاونانش را انتخاب کند؛ بنابراین او باید نیروها را بشناسد وگرنه برخیها نفوذ میکنند و هرکسی که بخواهند به ایشان تحمیل میکنند.
معلمان باید احساس کنند وزیر
از جنس خودشان است
وزیر اسبق آموزشوپرورش با تأکید بر محبوبیت وزیر میان معلمان گفت: نکته دوم که بسیار مهم است؛ مقبولیت وزیر آموزشوپرورش نزد فرهنگیان است. بیش از یک میلیون فرهنگی در کشور داریم که وزیر آموزشوپرورش باید در میان آنها محبوبیت و مقبولیت داشته باشد؛ یعنی زمانی که به استانی سفر میکند و در جمع معلمان قرار میگیرد، معلمان با عزت با او برخورد کنند و احساس کنند که وزیر نیز یکی مانند خودشان است و از حقوق آنها دفاع میکند. شرط سوم این است که وزیر آموزشوپرورش باید از جامعه مکرم فرهنگیان باشد. وزیر آموزشوپرورش باید یک معلم باشد، گچ خورده باشد، کف مدرسه بوده باشد، مدارس چند شیفته را دیده باشد و بداند کلاس چند پایه یعنی چه؟ وقتی میگوییم کلاس پنج پایه یا شش پایه یعنی از پایه اول تا ششم در یک کلاس درس جمع شدهاند.
وزیر آموزشوپرورش باید برنامه راهبردی داشته باشد
فانی با تأکید بر اینکه وزیر باید برنامه راهبردی داشته باشد، گفت: ویژگی چهارمی که وزیر آموزشوپرورش باید داشته باشد این است که درعینحالی که دیدگاه تربیتی دارد، از رویکرد راهبردی استفاده کند و راهبردی بیندیشد. با این تفاسیر هم بخشهای جزئی و هم بخش کلان آموزشوپرورش مهم است و ما نمیتوانیم هیچکدام را فدای آنیکی کنیم. شرط پنجم این است که وزیر باید مدارج مدیریتی را در آموزشوپرورش طی کرده باشد. کسی که وزیر آموزشوپرورش میشود باید حداقل دو سه مورد از پستهای مدیریت قبل از وزیر را طی کرد باشد. بهطور مثال رئیس منطقه، مدیر استان، معاون وزیر و… بوده باشد و یک ارتقا پلکانی داشته، وگرنه موفق نخواهد شد. وزیر آموزشوپرورش باید یک شخصیت تحولگرا و ریسکپذیر باشد. او همچنین باید معتقد به سند تحول بنیادین بوده و خود را ملزم به اجرای آن سند بداند. شرط هفتم این است شخص مسئول در این زمینه باید دارای قدرت نفوذ و رهبری بر سازمان را داشته و قابلیت برقراری ارتباط با فرهنگیان و عناصر خارج از آموزشوپرورش را نیز داشته باشد.
وزیر باید قدرت چانهزنی با سازمان برنامهوبودجه را داشته باشد
وی افزود: آخرین شرط نیز این است که قدرت چانهزنی با سازمان برنامهوبودجه و اداره استخدامی را داشته باشد و تلاش کند که سهم آموزشوپرورش از GDP و بودجه عمومی را حداقل تا میانگین جهانی ارتقا دهد. او در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر یکی از مشکلات آموزشوپرورش کمبود معلم است، وزیر آموزشوپرورش چطور باید این مسئله را حل کند؟ گفت: مهمترین رکن فرآیند تعلیم و تربیت، معلم است؛ یعنی نسبت به کتاب، محتوای آموزشی، فضای آموزشی و حتی مقررات که همگی مهم هستند، معلم رکن اصلی است. ازاینرو وزیر آموزشوپرورش بداند که باید در آینده بیشترین وقتش را روی نیروی انسانی اعم از بهسازی منابع انسانی موجود بگذارد، زیرا تعدادی نیروی انسانی ضعیف جذب آموزشوپرورش شدند که باید وضعیت آنها بررسیشده و آنهایی که صلاحیت معلمی ندارند حذف شوند. همچنین لازم است برخی از معلمین به روز شوند. معلم کارمند نیست و متأسفانه در این چندساله با معلم مثل کارمند توسط قانون مدیریت خدمات کشوری برخورد میشود. معلم نه کارمند و نه استاد دانشگاه است. معلمان باید یک آییننامه استخدامی خاص خودشان داشته باشند. فانی در پایان اظهار داشت: بحث ارزیابی از کارایی معلمان و رتبهبندی باید موردتوجه وزیر آینده قرار بگیرد. هرکسی از هر جریان سیاسی دارای این ویژگیها باشد، مناسب است، ولی اگر این ویژگیها را نداشته باشد یقیناً نمیتواند وزارت خانه پهنپیکر آموزشوپرورش را مدیریت و رهبری کند.
برگرفته از ايلنا