با معرفی ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ به انتخاب کایه دو سینما، صدرنشین این فهرست «بعد از ظهرهای تنهایی» اثر آلبرت سِرا از برزیل شد.به گزارش مهر به نقل از ورلد آف ریل، کایه دو سینما هرگز به تفکر جمعی بها نمیدهد و نویسندگانش همچنان در دنیای پرشور خود از سینمای مولفمحور زندگی میکنند. چند سال اخیر برای معتبرترین مجله فیلم جهان، سالهای پرچالشی بوده؛ در مارس ۲۰۲۰ و درست زمانی که همهگیری شروع شد، اعضای هیئت تحریریه این مجله به دلیل مالکیت جدید استعفا کردند و تیم جدیدی که استخدام شدند به طرز تحسینبرانگیزی تغییرات را مدیریت کردند و تنها پس از ۶ ماه غیبت، کایه دوباره شکل گرفت، برخی از نویسندگان اصلی بازگشتند و این مجله همچنان به انتشار نقدهای متفاوت و روشنگرانه ادامه داده است. امسال نیز کایه دو سینما فهرست سالانه بهترینهای خود را منتشر کرده و در فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ که به رای بیش از ۳۰ نفر از کارکنان این مجله انتخاب شده، «بعد از ظهرهای تنهایی» اثر آلبرت سرا در صدر جای گرفته است. پیش از این در سال ۲۰۲۲ هم سِرا با فیلم «آرامش» در صدر فهرست این مجله جای گرفته بود. از جای گرفتن «موج نو» ریچارد لینکلیتر در رتبه ۸ هم تعجب نکنید چون این نشریه بارها در ستایش لینکلیتر از موج نوی فرانسه، به این فیلم پرداخته است. فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ که از میان آنها فقط ۴ فیلم در آمریکا اکران شدهاند، چنین است: ۱. «بعد از ظهرهای تنهایی» درام برزیلی ساخته آلبرت سِرا ۲. «یک نبرد پس از نبرد دیگر» فیلم آمریکایی ساخته پل توماس اندرسون ۳. «بله!» درام فرانسوی-آلمانی ساخته نداف لاپید ۴. «مامور مخفی» درام نئونوار سیاسی برزیلی ساخته مندونسا فیلیو ۵. «من فقط در طوفان استراحت میکنم» درام پرتغالی ساخته پدرو پینیو ۶. «ماجراجویی» فیلم خانوادگی جادهای ایتالیایی ساخته سوفی لتورنور ۷. «۷ قدم با مارک براون» مستندی درباره گیاهان بومی نرماندی ساخته ونسان باره، پییر کرتون ۸. «موج نو» ساخته ریچارد لینکلیتر ۹. «لورن در باد» ساخته ماتئو اوستاکون، لئو کوتور و آنتون بالکجیان ۱۰. «آینههای شماره ۳» درام آلمانی ساخته کریستین پتسولد
«تل هیزم» در جشنواره جهانی فیلم فجر
فیلم «تل هیزم»، تولید مشترک هند و ژاپن که در جشنواره جهانی فیلم فجر حاضر شد، بحران فرار جوانان از روستاها و تنهایی تلخ سالمندان رها شده را روایت میکند؛ پدیدهای که حتی سوزاندن اجساد بر اساس سنت کهن را نیز با مشکل مواجه کرده است. به گزارش ایرنا، فیلم هندی «تل هیزم» دیروز در چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز، روی میز نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست که با پرسشهای «وحید رونقی» مجری کارشناس برنامه آغاز شد، «دیویانشور راتور» تهیهکننده هندی این فیلم و «علی شیبانی» مترجم حاضر بودند. راتور در آغاز با تقدیر از میزبانی ایران گفت: با افتخار به این کشور آمدیم؛ جشنواره جهانی فیلم فجر، رویداد بزرگی است و خوشحالیم که فیلممان را در ایران نمایش میدهیم. وی با ابراز علاقه به سبک فیلمسازی ایرانیان افزود: دوست دارم در آینده فیلمی را با همکاری فیلمسازان ایرانی بسازم؛ من سینمای ایران را با فیلم «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی میشناسم. تهیهکننده«تل هیزم» در معرفی این اثر توضیح داد: کارگردان فیلم آقای «راجیو کومار» به دلیل حضور در جشنوارهای دیگر نتوانسته در اینجا حاضر باشد. این فیلم در روستایی کوچک در حوالی کوههای هیمالیا فیلمبرداری شده است؛ حضور کارگردان در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر در تهران، سومین تجربه بینالمللی او بود و «تل هیزم» تاکنون در چندین جشنواره معتبر جهانی به نمایش درآمده است. مضمون اصلی«تل هیزم»، بحران مهاجرت گسترده جوانان از روستاها به شهرها برای یافتن شغل و زندگی بهتر است. این پدیده، روستاها را با جمعیتی سالخورده و تنها رها کرده است؛ داستان حول محور زندگی یک زوج ۸۰ و ۷۵ ساله میگردد که با وجود تمام دشواریها، برای ماندن در زادگاه خود تلاش میکنند. یکی از نقاط عطف فیلم،پرداختن به یکی از سنتهای مهم هندوها، یعنی سوزاندن اجساد است. راتور با اشاره به این بحران هشدار داد: مهاجرت بیرویه به حدی رسیده که در برخی روستاها، حتی افراد کافی برای انجام مراسم سوزاندن اجساد سالمندان درگذشته نیز وجود ندارد.