گروه فرهنگ و هنر: هنرمندان و دوستداران هنر واحد خاکدان، نقاش بزرگ معاصر ایرانی، گرد هم آمدند تا واحد خاکدان، نقاش به یادماندنی را به خانه ابدی بدرقه کنند. خاکدان که بهخاطر نگاهی خاص به جهان و شیوه منحصر به فردش در نقاشی شناخته شده بود، در آثارش همواره به زیباییهای نهفته در اشیاء ساده و فراموششده زندگی پرداخته است. در مراسم خاکسپاری او که از خانه هنرمندان ایران به قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام شد، چهرههای سرشناس هنری و فرهنگی ایران حضور داشتند و وداعی پرشور با او داشتند.
فقدان خاکدان، خسارتی بزرگ برای هنر ایران
مراسم با سخنرانی امیر راد، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران، آغاز شد. او با ابراز تأسف از درگذشت خاکدان، گفت: «فقدان واحد خاکدان، خسارتی بزرگ برای هنر معاصر ایران است.» راد ادامه داد که بدون شک آثار او همیشه در تاریخ هنر ایران جایگاه ویژهای خواهند داشت و میراث او در آینده درخشانتر از همیشه خواهد بود. «او نقاشی بود که نگاهش به جهان اطراف، عمیق و حساس بود، و در هر چیزی که میکشید، جزییاتی بود که پیش از او هرگز دیده نمیشد.» رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران افزود که خاکدان نقاشی بود که هیچگاه در پی جلب توجه و شهرت نبوده و همواره در پی حقیقتجویی و یافتن زیباییهای پنهان در اشیاء ساده بود.
نقاشی بیحاشیه و نوستالژیک
لیلی گلستان، مترجم و مدیر گالری گلستان، در سخنرانی خود خاکدان را نقاشی بیحاشیه و متواضع توصیف کرد. او به یاد آورد که «واحد خاکدان هیچگاه برای جلب توجه تلاش نمیکرد. او یک نقاش بیحاشیه، بیسر و صدا و بدون هیچگونه خودنمایی بود.» گلستان با اشاره به آثار خاکدان، گفت که او با نگاه دقیق خود به اشیاء بیاهمیت و فراموششده زندگی، زیبایی و معنای نهفته در آنها را آشکار میکرد. این شیوه خاص او باعث شد تا آثارش همیشه جذاب و متفاوت باشند. این نگاه خاص و منحصر به فرد در آثار خاکدان باعث شد تا بسیاری از هنرمندان و علاقهمندان به هنر، همیشه به آثار او جذب شوند و از آنها الهام بگیرند.
گلستان همچنین به نمایشگاه اخیر خاکدان در گالری ماه اشاره کرد که در آن نیز مجدداً از توانایی او در به تصویر کشیدن جزئیات دقیق و نوستالژیک زندگی شگفتزده شد. او گفت: «در تابلوهای خاکدان، همیشه جزئیاتی بود که ما را به یاد گذشته میانداخت؛ اشیاء سادهای که دیگر کسی به آنها توجه نمیکرد، در آثار او به زیبایی به تصویر کشیده شده بودند.»
واحد خاکدان:
ترکیبی از غم و شور روسی
بهزاد حاتم، هنرمند و دوست قدیمی خاکدان، در سخنرانی خود به ترکیب خاص شخصیت خاکدان اشاره کرد. او گفت: «واحد از خانوادهای با ریشههای روسی بود که در نتیجه این ریشهها، ترکیبی از غم و شور در شخصیتش ایجاد شده بود.» حاتم افزود: «این ویژگیها در آثار خاکدان بهوضوح دیده میشد؛ ترکیبی از احساسات عمیق و نگاهی ویژه به جهان.» به گفته حاتم، خاکدان در آثار خود نه تنها به اشیاء بیاهمیت توجه میکرد، بلکه آنها را بهگونهای به نمایش میگذاشت که به نظر میرسید در حقیقت آنها را برای نخستینبار دیدهایم.
حاتم همچنین اشاره کرد که خاکدان بهطور خاص در نقاشیهای خود از اشیاء بهظاهر بیارزش و قدیمی بهره میبرد و این اشیاء، به لطف نگاه ویژه او، دوباره اهمیت و زیبایی خود را به دست میآوردند.
نگاه خاکدان به اشیاء و خاطرات گذشته
حاتم همچنین به علاقه ویژه خاکدان به اشیاء قدیمی و فراموششده اشاره کرد. او گفت: «واحد خاکدان به اشیاء سادهای توجه میکرد که دیگر کسی به آنها اهمیت نمیداد. در این اشیاء، او زیبایی و معنای عمیقی پیدا میکرد و آنها را به آثار هنری قابل توجهی تبدیل میکرد.» این نگاه خاص به اشیاء و جزئیات زندگی روزمره، به خاکدان این توانایی را میداد که دنیای پیرامونش را از زاویهای متفاوت و زیبا به تصویر بکشد.
حاتم همچنین به خاطراتی از دوران جوانیاش با خاکدان اشاره کرد و گفت: «واحد در مهمانیها همیشه مجلسگردان بود، با انرژی و شوخطبعی خاص خود. او عاشق موسیقی بود و با گیتارش همواره خاطرات شیرینی میساخت.» این اشیاء و خاطرات، همانطور که در زندگی خاکدان حضور داشتند، در آثار او نیز همیشه به شکلی ویژه حضور داشتند و توانستند زیباییهایی پنهان را به نمایش بگذارند.