لوگو
1404 پنج‌شنبه 16 مرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/05/06 - شماره 2556
نسخه چاپی

نمایش آثار پیر آگوست رونوار

بیش از ۱۰۰ طراحی، پاستل، آبرنگ و چاپ آثار «پیر آگوست رونوار»، نقاش نامدار فرانسوی که مدت‌ها از نظر پنهان مانده بودند در نیویورک به نمایش گذاشته می‌شوند.
اوایل سال جاری میلادی، زنی ساکن پنسیلوانیا یک اثر هنری طراحی شده با ذغال را فقط با قیمت ۱۲ دلار از یک حراجی محلی خرید. چیزی در این طراحی برای این زن آشنا بود؛ بنابراین با یک کارشناس آثار هنری تماس گرفت. پاسخ این بود: «تبریک می‌گویم!» و بنابراین این زن یکی از طراحی‌های «پیر آگوست رنوار» را به دست آورده بود. این اثر هنری اکنون ممکن است ارزشی شش‌رقمی داشته باشد.
داستان کشف دوباره و ناخواسته آثار هنرمندان مشهور چندان نادر نیست، اما در مورد طراحی «رنوار» این موضوع کمی معنادارتر است، چراکه این بخشی از آثار اوست که تا حد زیادی توسط مجموعه‌داران و متصدیان نمایشگاه‌ها نادیده گرفته شده است. در واقع، آخرین باری که نمایشگاهی اختصاصی برای آثار کاغذی «رنوار» برگزار شد، سال ۱۹۲۱، یعنی دو سال بعد از درگذشت این هنرمند بود.
«موزه و کتابخانه مورگان» واقع در نیویورک، این وقفه طولانی را با نمایشگاهی با عنوان «طراحی‌های رنوار» در پاییز پیش‌رو از بین می‌برد و همان‌طور که وعده داده شده، بیش از ۱۰۰ طراحی، پاستل، آبرنگ و چاپ از این هنرمند قرن نوزدهم و بیستم گرد هم خواهند آمد.
یکی از دلایل بی‌توجهی به طراحی‌های رنوار ممکن است صرفا کثرت نقاشی‌های او باشد. «رنوار» زندگی طولانی داشت و بی‌وقفه کار کرد؛ برآوردها نشان می‌دهد که او حدود ۴,۰۰۰ نقاشی خلق کرده است از ماجراجویی‌های امپرسیونیستی‌اش در کنار «مونه» و دیگران و حتی دوره‌های مختلفی که در آن‌ها به کلاسیک‌گرایی، «روبنس»، «تیسین»، هنر پرزرق‌وبرق فرانسوی قرن هجدهم و نوعی مدرنیسم شخصی روی آورد را شامل می‌شود. به‌طور خلاصه، آثار او بسیار گسترده‌اند. یکی از فرضیات نمایشگاه «مورگان» این است که طراحی‌ها می‌توانند به ما در درک این دوره‌ها کمک کنند.
«کالین بیلی»، مدیر این نمایشگاه، در ایمیلی نوشت: «برخلاف دگا یا سزان، استفاده رنوار از طراحی پراکنده و تنها به‌تازگی مجموعه آثار کاغذی او فهرست‌بندی شده‌اند. ممکن است تا ۱,۰۰۰ اثر کاغذی وجود داشته باشد که برخی هنوز پیدا نشده‌اند.» «بیلی»، که اکنون دهمین سال مدیریت خود در «موزه مورگان» را می‌گذراند، سه دهه است که روی‌ آثار «رنوار» کار می‌کند و شاهد گسترش مجموعه آثار کاغذی این هنرمند در این مؤسسه بوده است. با این حال، این نمایشگاه به امانت گرفتن آثار نیازمند بوده است که از جمله آن‌ها به امانت گرفتن آثار از موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه متروپولیتن نیویورک، موزه نلسون ـ اتکینز کانزاس سیتی، موزه آلبرتینا وین و بیشترین تعداد از موزه اورسی پاریس که همکار اصلی این نمایشگاه بوده و قرار است از مارس تا ژوئیه ۲۰۲۶ میزبان «طراحی‌های رنوار» باشد، می‌توان اشاره کرد. نمایشگاه به‌صورت موضوعی سازمان‌دهی شده و مطالعات آکادمیک رنوار، طرح‌های زندگی مدرن، و پرتره‌ها (چه رسمی و چه غیررسمی) را پوشش می‌دهد. می‌توان گفت که این نمایشگاه آثار نهایی رنوار را در کنار طراحی‌های مقدماتی آن‌ها دوباره متحد می‌کند. در اینجا، موزه اورسی دو اثر کلیدی را ارائه می‌دهد: «رقص در روستا»(۱۸۸۳) و «محاکمه پاریس»(۱۹۱۴).

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • موج خروج هنرمندان موسیقی از اسپاتیفای
  • انتشار کتاب «چشم‌اندازهایی جدید از هانری کربن»
  • چهره‌های گوناگون جنگ
  • گربه‌‌ای که الهام‌بخش استنلی کوبریک بود
  • نمایش آثار پیر آگوست رونوار
  • معرفی بازیگر نقش ایلان ماسک
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.