لوگو
1404 دوشنبه 23 تير
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/04/22 - شماره 2545
نسخه چاپی
نکوداشت مهدی عبایی چهره ماندگار خراسانی:

عبائی مبارزی از تبار فرهنگ و اندیشه

جواد چشمه نور-مشهد

آغاز سخن :   مَنْ وَقَّرَ عَالِما فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّه
 کسی که عالمی را گرامی بدارد پروردگارش را گرامی داشته است(علی (ع))
سلام به کربلا و باسلام به حسین(ع) قهرمان عاشورا می خواهیم از مردی سخن بگوییم که وجودش سرشار از صدق و صداقت ، جوانمردی و آزادگیست زیرا اوهرچه در مسیر زندگی داشت در سرمایه انسانی وجود ش بود و همه را در طبق اخلاص گذاشت و در توشه هر دو سرا نهفت. 
سیمای فرزانه: حاج مهدی انسانی راستگو و معلمی با اخلاق و اهل فضیلت و عرفان و فردی وارسته، پاکدست و ساده زیست بود. حجب رخسار و نغز کلام و سخنش نشان از عمق شریعت و تقوای او داشت.هر که با این بزرگوار مجالست و مصاحبتی را می‌گذارند صفا و صمیمیت، صعه صدر و ژرف فهم و صدق گفتار و اعتقاد راسخ این مرد شریف را می‌جست.
این مجاهد نستوه در جایگاه مبارزی پیشکسوت و اندیشوری پخته و نواندیشی فرهیخته قرار داشت. حاج مهدی در دوران خفقان همزمان با مبارزات ایدئولوژیک رنج بند و زندان را هم به جان خریده بود. او در دوران مبارزه هیچگاه از سیر مطالعاتی و خودسازی فردی غافل نشد.دامنه مطالعاتی حاج مهدی وسیع و علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در رشته ریاضیات و بعضا از سایر علوم عالیه و کلاسیک نیز برخوردار شده بود. ایشان به ادبیات و علوم انسانی نیز آشنا و در عرصه فرهنگ و ادب از قلمی شیرین و شیوا بهره‌مند بود. حاج مهدی همچنان در نطق و سخن نیز بسیار خوش گفتار و کلامی غنی و دلنشین داشت. او پژوهشگری مطلع و اهل نظر و تحلیل بود و با اعتقاد به تفکر و نهضت امام راحل در آثاری چون مطهری و شریعتی و خیلی از اندیشمندان صاحب‌نام اشراف و نظرات فراگیر و نقودی روشنگرانه داشت.ایشان از همان دوران نوجوانی به تهذیب نفس و فراگیری دروس اعتقادی و اخلاقی پرداخت و با بینش اسلام ناب و به دور از هر گونه دگم اندیشی و التقاط نگری که در بین روشنفکران و همچنین واپسگرایی و تحجر و خرافه گری دینی که متأسفانه هنوز در میان بعضی از مقدسین و حوزویان رایج و ملموس است و از آن زمانی که مرکزیت جریان حجتیه در مشهد شکل گرفت متأسفانه هنوز این تفکر در بین خیلی از افراد و نهادهای راهبردی در کشور غالب واقع شده است و به قول حسن خمینی: افراد انجمن حجتیه کسانی بودند که بعد از پیروزی انقلاب سال ۵۷ آمدند و دزدکی بر سر سفره انقلاب نشستند. ایشان فارغ بال از این انشقاق های فکری به مطالعه و مبارزات ایدئولوژیک و انقلابی خود ادامه داد که در این سیر و سلوک فرهنگی و عرفانی به قول خود مرحوم و برادر عالم و فاضل ایشان در رشد و روش زندگی دینی و سیاسی او تأثیر به سزایی به جا گذاشته بودند.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • عبائی مبارزی از تبار فرهنگ و اندیشه
  • پذیرش مهاجر باید مصلحت گرایانه و منطقی باشد
  • راهکارخروج از ناترازی انرژی
  • برنده و بازند جنگ ۱۲ روزه
  • نقش نفوذی‌ها در شکست مصر و سوریه
  • نقاط قوت و ضعف جنگ
  • هشدار به آمریکا و اروپا
  • فغانی داور فینال جام جهانی باشگاه‌ها
  • امضای قرارداد با کاپیتان دوم استقلال
  • مشکلات آرمانگرایی برای کشور
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.