لوگو
1404 جمعه 19 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/11/24 - شماره 2453
نسخه چاپی

خطای حکمرانی علت افزایش مرگ‌ومیر جاده‌ای

گروه اجتماعی: عصر روز پنج‌شنبه، 18 بهمن اتوبوس دانش‌آموزان دخترمدرسه فرزانگان کرمان واژگون شد.  در این حادثه ۶ نفر جان باختند که ۴ نفرشان دانش‌آموز بودند. همچنین روز 19 بهمن، اتوبوس حامل تیم واترپلوی دختران ارومیه که عازم مسابقات قهرمانی کشور در اصفهان بود، در محور دلیجان-اصفهان واژگون شد. این حادثه 2 کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جا گذاشت که تعدادی از ورزشکاران نیز در میان مصدومان هستند. برخی تلاش می‌کنند راننده را علت اصلی حادثه بدانند اما سهم ناایمن بودن خودروها و جاده‌ها در مرگ‌ومیر جاده‌ای مهم است. آنچه جای تأسف دارد اینکه این حوادث قبلاً هم اتفاق افتاده و باعث مرگ دانش آموزان، خبرنگاران، سربازان و ... شده اما اقدامات پیشگیرانه در این خصوص تاکنون مؤثر نبوده است.  

بی‌تفاوتی نسبت به از دست دادن سرمایه‌های کشور
حمید سوری رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ دانشگاه شهید بهشتی به خبر آنلاین می‌گوید: «این حادثه اولین و آخرین بار نیست که اتفاق می‌افتد، آنچه ما را از جوامع دیگر متفاوت می‌کند، بی‌تفاوتی نسبت به از دست دادن سرمایه کشور است. عده کثیری از تیزهوشان از کشور رانده شدند و این‌ها هم که مانده‌اند زیر فشار جهل و خودخواهی دیگران پرپر می‌شوند. احساس غم شدید که بر نزدیکان بازماندگان کرمانی غالب شده است، سخت است.»

سهم وسایل نقلیه از تلفات جاده‌ای 
سوری با ارائه آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای می‌گوید: « سالانه در سوانح ترافیکی بیش از ۲۰ هزار کشته به کشور تحمیل می‌کند، سه عامل انسان، محیط و وسیله نقلیه نقش کلیدی در وقوع تصادفات دارند. مطالعات، مهم‌ترین عامل را در بروز تصادفات خطای انسانی می‌داند ولی سهم وسیله نقلیه را ناچیز و در حد ۵ درصد ادعا می‌کنند! ما با مستندات علمی بومی فریاد زدیم که این سهم نه ۵ درصد، بلکه حدود یک‌چهارم علت مرگ‌های سوانح ترافیکی است توجه نکردند تا برای ایمنی خودروها کاری بکنند. برنامه نوشتیم، نقشه راه تهیه و ارائه دادیم و التماس کردیم که لطفاً توجه کنید ولی دریغ از یک جمله مؤثر از زبان مسئولان که اهمیت این موضوع را بشنویم. 


علت حوادث جاده‌ای
سوری گفت: با اتکا به مستندات موثق سه عامل «انسان، محیط (راه) و وسیله نقلیه» در ارتباط مستقیم با ناکارآمدی مدیریتی، خطاهای راهبردی حکمرانی و خطا در تشخیص اولویت‌های کشور است. کدام مسئول پیشگیری از مرگ ۲۰ هزار انسان با میانگین سنی ۳۵ سال را در برنامه خود قرار داده است؟  متخصص در جای خود نیست! رئیس کمیسیون عمران مجلس سال‌هاست یک پزشک عمومی است! در وزارت بهداشت کوچک‌ترین ساختار به دفتر پیشگیری از سوانح اختصاص‌یافته است. سال‌هاست سهم بودجه‌ تحقیقاتی برای مطالعه در خصوص پیشگیری از سوانح ترافیکی آن‌قدر اندک است که قابل‌طرح نیست، در آموزش‌های دانشگاهی هیچ واحد درسی دراین‌باره وجود ندارد. سال‌هاست گفتگو با وزارت آموزش‌وپرورش برای درج حتی یک صفحه برای این موضوع ره به‌جایی نبرده است. رسانه ملی برای آموزش همگانی مردم در پیشگیری از سوانح ترافیکی، طلب هزینه‌ چندمیلیاردی می‌کند.»

مرگ‌ومیر جاده‌ای در آلمان یک‌دهم ایران
سوری می‌گوید: «کشوری مانند آلمان با جمعیتی مشابه کشور ما و تعداد خودرو موتوری بیش از دو و نیم برابر، حدود ۲۵۰۰ کشته سوانح ترافیکی یعنی حدود یک‌دهم کشور دارد، پس سانحه ترافیکی سرنوشت محتوم یک ملت نیست، غیرت و درایت مدیریت می‌خواهد که متأسفانه جذابیت‌های مدیریتی، غیرت کنار رفتن و میز را به افراد قابل سپردن را از بین برده است.»

شاید نفر بعدی خودتان باشید
رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگرد از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند: «ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های این عزیزان و ملت شریف ایران به مسئولان می‌گویم، هرچند شما معمولاً سوار بر خودروهای خاص و ایمن می‌شوید، برخی آقازاده‌ها با درآمدهای چندمیلیاردی، خودرو  چندمیلیاردی می‌رانند و در خارج کشور در جاده‌های ایمن می‌رانند ولی اگر به این موضوع نپردازید چه‌بسا قربانی بعدی خودتان باشید. ای‌کاش مجلس و هیئت دولت برای درگذشت این عزیزان کرمانی یک دقیقه سکوت می‌کردند.»

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • دولت چهاردهم مثل دولت سیزدهم در مسیر فرصت سوزی
  • تحریم های آمریکا کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد
  • آشفتگی اورژانس قلب تهران/ ازدحام، معطلی،صف نوبت دهی، ظرفیت ناکافی و...
  • فحاشی به حسن روحانی در مراسم22 بهمن
  • خود دانید ومملکتتان
  • الگوی چین برای توسعه ایران
  • مسئولیت نهادها در تصادفات رانندگی
  • ایستِ ایران در گفتگو با ترامپ
  • نتانیاهو رسماً مذاکرات مرحله دوم توافق غزه را متوقف کرد
  • فشار شوک ارزی
  • خطای حکمرانی علت افزایش مرگ‌ومیر جاده‌ای
  • موانع توافق نهایی استقلال با ماتزاری
  • ورود استراماچونی و موسیمانه به فوتبال ایران تا ابد ممنوع شد!
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.