عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها نقش مؤثری در آلودگی هوای پایتخت دارند. بهزاد اشجعی در گفتوگو با ایسنا بابیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلتهای در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسودهاند، اظهار کرد: درصد قابلتوجهی از این موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلتسازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلتها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلتهای کاربراتوری قابلتوجه است. به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری میتواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودروهای نو شماره آلایندگی به همراه داشته باشد. او تنها راهکار مؤثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلتها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با دستگاههای سوخت انژکتوری دانست و گفت: دریکی از طرحهای شهرداری تهران ادعا کرده قصد دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند. در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت بازمیگردد. بخش قابلتوجهی از خودروهای دیزلی، کامیون، اتوبوس و مینیبوسها فرسودهاند. اغلب خودروها مردود خواهند شد. هسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است.