گروه فرهنگ و ادب: بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران طی آیینی رسمی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه کشور روز گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه رسانههای ایران با اشاره به تعطیلی ۶ ساله این رویداد رسانهای، گفت: خوشحالم که یکی دیگر از امور معطل مانده در حوزه فرهنگ و هنر که وقفه در برپایی آن اتفاق افتاده بود با حضور اصحاب رسانه دوباره احیا شد. نمایشگاه یک رویداد برد-برد برای اصحاب رسانه و مردم است. زیرا در این مکان اصحاب رسانه و مردم میتوانند رو در رو تعامل، تبادلنظر، مباحثه و مفاهمه کنند. برگزاری نمایشگاه توان و امکان سختافزاری و نرمافزاری را به تصویر میکشد. جزئیات بیشتر را در ادامه میخوانید:
آگاهی بخشی
نمایشگاه میتواند سهم بزرگی در ارتقای سواد رسانهای جامعه و آشنایی مردم با این مقوله مهم و جهانشمول داشته باشد. نمایشگاه مکانی است که میتواند پذیرای مردم در ۴ روز باشد تا آنها بتوانند بهصورت مستقیم با مدیران رسانههای برخط و مکتوب سراسر کشور دیدار داشته و هرگونه پرسشی که دارند را بهصورت مستقیم با این مدیران در میان بگذارند. نمایشگاه مکان مناسبی برای تضارب آرا است. زیرا افراد میتوانند بدون خودسانسوری، پرسش و نگرانیهای خود را با کارشناسان و اصحاب رسانه در میان گذاشته و زمینه گفتوگو و تعامل را فراهم آورند.
حضور چهرهها در نمایشگاه
نمایشگاه همچنین در بخشهای جنبی خودپذیرای چهرههای مختلف فرهنگی، سیاسی، ورزشی و... است که میتواند کمک به شفافیت نظرات باشد و مردم مستقیم با چهره موردنظر خود دیدار و با آنها طرح مسئله کنند. نمایشگاه محفلی است تا اهالی رسانه، با یکدیگر دیدار داشته و به تبادل با یکدیگر بپردازند. فرصتهای شغلی یکی از ثمرات خوب نمایشگاه رسانههای ایران است. بسیاری از خبرنگاران و روزنامهنگاران، بهشکلی دورکار و حقالتحریری فعالیت دارند و نمایشگاه فرصت خوبی برای یافتن فرصتهای شغلی برای اهالی خبر است.
آسیب شناسی
نمایشگاه همچنین در تراز اجتماعی و سیاسی، حرکت نوین به حساب میآید تا آستانه آسیبشناسی مطبوعات محک زده شود. نمایشگاه فرصت برای عرضاندام جریان رسانهای در تراز بینالمللی است. تا آنها را در جریان مقولاتی چون گردش آزاد اخبار و نبود ممیزی هدفمند قرار دهند. این رویکرد سیاسی جشنواره، یکی از مهمترین پارامترهایی است که میتواند خلل گستردهای در تصویرگری آنچه بدخواهان میخواهند در جهان بازتاب داشته باشد، و چهره واقعی ایران را بهشکلی متمرکز از سوی رسانههای مختلف با گرایشهای متنوع سیاسی و اجتماعی به تصویر بکشاند.
زندگی در دنیای دیجیتالی
امروزه با توجه به گستره فناوریهای نوین، تمام انسانها نیازمند سواد رسانهای هستند. این مقوله با توجه به اهمیتی که در زندگی دنیای دیجیتال امروز دارد، در صدر نیازمندیهای بشر قرار داشته و یکی از ملاکهای باسوادی و تشخص مردم به حساب میآید. نمایشگاه رسانههای ایران فرصت مغتنی است تا مردم از نزدیک، با جریان رسانهای کشور بدون هیچ ممیزی و روتوشی آشنا شده و سواد تجربی خود را در این حوزه تخصصی که نیاز هر روزه هر انسانی روی کرده خاکی است ارتقا دهند. بنابراین باید این فرصت که پس از ۶ سال وقفه احیا شده را مغتنم شمرد و از ظرفیتهای پیدا و پنهان این رویداد، بهرهمند شد.
بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با شعار نجستم همیشه جز از راستی از دیروز به مدت ۴ روز با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه و شرکت دانشبنیان فعال در این حوزه میزبان مردم، اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری است. سالن شبستان مصلای امام خمینی در تهران تا دوم اسفندماه هر روز از ساعت ۹: ۳۰ صبح تا ۱۸: ۳۰، به روی علاقهمندان باز است.