نقاشی پرتره اثر «گوستاو کلیمت» که نزدیک به یک قرن پیش ناپدید شده بود به قیمت تخمینی ۵۴ میلیون دلار در یک حراجی به فروش گذاشته میشود.
خانه حراج وین اعلام کرد نقاشی پرتره با عنوان «فرئولین لیزر» که یکی از آخرین آثار گوستاو کلیمت است به تازگی و پس از حدود ۱۰۰ سال ناپدید بودن در مجموعه خصوصی یک شهروند اتریشی پیدا شده و پیشبینی میشود تا ۵۴ میلیون دلار به فروش برسد.
خانه حراج وین در بیانیهای مطبوعاتی در وبسایت خود گفت: «کشف دوباره این پرتره، یکی از زیباترین پرترههای آخرین دوره خلاقیت کلیمت، هیجانانگیز است. تاکنون کارشناسان تنها عکسهای سیاه و سفید پرتره را در کاتالوگهای آثار کلیمت دیده بودند که نمیتوانست شدت و عمق رنگ آن را نشان دهد و نقاشی با چنین اهمیت و ارزش هنری برای دههها در بازار هنر اروپای مرکزی موجود نبوده است.»
کاتالوگهای اخیر آثار کلیمت (۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) موضوع این نقاشی پرتره را دختری ۱۸ ساله به نام مارگارت کنستانس لیزر (متولد ۱۸۹۹) دختر صنعتگر بزرگ آدولف لیزر، معرفی میکند. تحقیقات جدیدی که توسط خانه حراج وین انجام شده اکنون نشان میدهد که دو عضو دیگر از خانواده لیزر ممکن است به عنوان الگوی کلیمت به کار گرفته شده باشند: هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچکتر آنها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱). خانواده لیزر متعلق به جامعه طبقه رده بالای وین و از حامیان مشهور گوستاو کلیمنت مدرنیست مشهور اتریشی بودند. یه گزاش ایسنا، کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. این نقاشی با چند بخش ناتمام بعدها به خانواده لیزر داده شد.
بریتانیا طلاهای غارتشده را قرض میدهد!
موزههای «بریتانیا» و «ویکتوریا و آلبرت» اعلام کردند گنجینههای طلا و نقره، که ارتش بریتانیا در جنگهای استعماری از غرب آفریقا غارت کرده بود، در یک قرارداد سهساله به غنا قرض داده میشود.
این مجموعه آثار تاریخی گرانبها که متعلق به دربار سلطنتی آسانته (āšāntī) بود، به عنوان بخشی از «روح ملی» غنا در نظر گرفته میشود و بر اساس این قرارداد، ۱۷ شیء از موزه ویکتوریا و آلبرت و ۱۵ شیء از موزه بریتانیا، اواخر امسال در موزه کاخ شهر کوماسی، در کشور غنا به نمایش گذاشته خواهند شد. خبر این قرارداد در حالی منتشر شده که یونان بار دیگر درخواست خود را برای بازگرداندن سنگهای مرمر پارتنون از موزه بریتانیا به آتن مطرح کرده است. بسیاری از این آثار طلا و نقره در طول جنگهای آنگلو ـ آسانته (اشانتی) در قرن نوزدهم میلادی از شهر کوماسی غارت شدند. برخی از آنها بخشی از غرامتی بود که در آن زمان به زور از پادشاه گرفته شد، اما شامل یک ساز چنگ ـ عود (ترکیبی از دو ساز) از جنس طلا نیز میشود که طی یک معاهده تجاری در سال ۱۸۱۷ به دیپلمات بریتانیایی توماس بودیچ اهدا شد.