سردار کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با تأکید بر اینکه وقوع تصادف در محورهای مواصلاتی درونشهری و برونشهری اجتنابناپذیر است، گفت: آمار تصادفات ازجمله تصادفات فوتی و جرحی در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و باید دستگاههای ذیربط ازجمله وزارت صمت و خودروسازان به تکالیف قانونی خودشان عمل کنند تا آمار تصادفات را در کشورمان به حداقل برسانیم. رئیس پلیس راهور فراجا گفت: از مسیر تولید داخل یا واردات، باید خودروی ایمن در اختیار مردم کشور بگذاریم تا سلامت و امنیت هموطنان حفظ شود.
ضرورت نظارت بر کیفیت بد خودروهای داخلی
هادیان فر در گفتوگو با ایرنا گفت: پلیس بارها تذکرات دلسوزانه خود درباره خودروهای داخلی مطرح کرده است. اکنون باید مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان پاسخ دهند که چرا هنوز تغییری در ارتقای وضعیت ایمنی و امنیت خودروهای داخلی به وجود نیامده است. مردم همچنان به در این زمینه گلایهمند هستند. اغلب خودروهای تولید داخل، بر اثر کوچکترین تصادف، دچار صدمات شدید میشوند و بارها دیدهایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جادهها، به دو تکه تقسیمشدهاند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده میشود که اتفاقات دردناک و عجیبی بر اثر تصادفات ساده این خودروها در جادهها رخ میدهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار میشوند.
ایمنی در صنعت خودرو
هادیان فر گفت: وقتی تصادفی رخ میدهد، مهمترین ابزاری که از جان راننده و سرنشینان حفاظت میکند، کیفیت وسیله نقلیه است؛ به نحوی که هرچقدر وسایل نقلیه اعم از خودروها، اتوبوسها و ... از ایمنی بالاتری برخوردار باشند، احتمال بروز آسیبهای جسمی برای رانندگان و سرنشینان این وسایل کمتر میشود. به همین دلیل است که اغلب شرکتهای خودروسازی جهان، در کنار موضوعاتی نظیر طراحی زیبا، شتاب بالا، مصرف سوخت پایین، سهولت استفاده، قیمت بهصرفه و سایر ویژگیهای موردنیاز برای یک وسیله نقلیه، به صورت جدی به ارتقای سطح ایمنی آن وسیله توجه دارند. اهمیت ایمنی در صنعت خودروسازی کشور هنوز بهاندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است. ایمنی و کیفیت خودرو مطالبه پلیس و مردم است.
واردات خودروهای ایمن
هادیان فر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا آزادسازی واردات میتواند به رقابتی شدن بازار خودرو و درنتیجه ترغیب خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت و ایمنی محصولاتشان منجر شود یا خیر؟ گفت: اگر به سمت واردات خودروهایی برویم که هم از نظر فنی و ایمنی و هم از نظر آلایندگی از استاندارد مناسبی برخوردار هستند، شاهد نتایج ملموسی در کاهش آلودگی هوا و کمتر شدن آمار تصادفات فوتی و جرحی خواهیم بود. در سال ۸۳ نیز این تجربه در کشور به دست آمد که واردات خودروهای ایمن به کاهش آمار جانباختگان تصادفات کمک کرد. باید یا از مسیر تولید داخل یا از طریق واردات، خودروی ایمن در اختیار مردم قرار گیرد تا سلامت و امنیت هموطنان در هنگام تردد در محورهای مواصلاتی حفظ شود.