ابراهیمبای سلامی - جامعه شناس
نسبت به دیگر حوزه های معرفت ، ادبیات اندکی درباره «هنر»موجود است.معرفت هنری بیش از هرچیز دیگر بن مایه های خود را از«دل»و «روان» انسان می گیرد و برحسب نگرش، ایستارها ، تدبیر و تجارب نویسنده برقلم جاری می گردد.
اصولا نوشتن مثل زائیدن است ازهنگامی که نطفه یک اثر در ذهن نویسنده ایجادمی شود و مفاهیم اصلی در وجود او با گزاره های متعدد به چالش کشیده می شود تا وقتی نویسنده از تلاش بیشتر در می ماند و تسلیم عبارات می شود و یک اثر به تدریج پابه دنیا می گذارد فرایند ویژه ای رقم می خورد.
خلق یک اثر فرهنگی در حوزه پر ظرافت هنر و تبیین و تفسیر یک محتوای هنری برای توسعه یک مفهوم آسان نیست«حوریه مقدم» بازیگر خوش ذوق وهنرمندی است که با نگارش چند کتاب ارزشمند جایگاه متفاوت و ممتازی پیدا کرده و تداوم این راه دشوار ولی مهم او را ماندگار خواهد کرد.
به دعوت این هنرمند جوان برای رونمایی دوکتاب وزین «شخصیت شناسی در بازیگری» و «حرف هایی که در ذهن مان می ماند» در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به «خانه هنرمندان» رفتم. بسیاری ازاستادان و هنرمندان جوان سینما و تئاتر ایران در محفلی صمیمی گرد آمده بودند
ابولفضل جلیلی نخستین سخنران بود که درشتی و نرمی سخن را بهم دوخت و با همان طنازی ویژه خودش گفت آثار حوریه مقدم را ورق زدم دو صفحه اول را خواندم ودریافتم این کاردل است و فقط با عشق می توان اینچنین نوشت اما اساسا من اهل خواندن نیستم من یک هنرمند متدینم که هنر
را زندگی می کنم اسلام را از اروپا آموختم
و آن هنگامی بود که هرچه می گفتم آنها باور می کردند حتی دروغهایم را، درآنجا فهمیدیم که کلید تربیت و تزکیه واقعی راست گفتن و اعتماد به دیگری است نه ادعا و ادا ، این همان ساز کاریست که سرمایه فرهنگی و اجتماعی خلق را می کند
حسین مسافر آستانه کارگردان تئاتر با صلابتی که از یک استاد انتظار می رود سخن گفت و خاطرنشان کرد
آنچه در کتاب حوریه آمده مقدم دیالوگهای زندگی اند.
بازیگری بعد از کار در معدن دومین کار سخت جهان است. بازیگری سخت است چون بازیگر باید تفاوت و تمایز شخصیت را نشان دهد.
«نفسیه روشن »بازیگری که تجربه
«ازشام آخر » با شادروان« آتیلا پسیانی» را دارد با تا کید بر پاسداشت اخلاق حرفه ای و یاد آوری اندوه بزرگ وتراژدیک هجران استادداریوش مهرجویی و فقدان استادان «خسرو شکیبایی» و «امین تارخ»یاد کرد و گفت در روزگار بی مهری به هنر طاقت نمی آورم گاهی درداغ این عزیزان بغض می کنم و واقعا از این سوگ های جانگداز و تابسوز گریه ام می گیرد وجانم می سوزد، دشوارتر آنست که برخی از مردمگمانمی کنند این گریه ها از سر بازیگری است ومی گویند بازیگراست دیگر ، می تواند هروقت خواست اشک بریزد.
علیرضا جلالی تبار گفت خوشحالم که کتاب حوریه مقدم در حوزه سینما منتشر می شود بومی سازی این هنر در ایران به گونه ای است که به بازیگر دانش شخصیت می دهد
ابزار و شاخص شخصیت از دانش و روش علمی بدست می اید .در کتاب « حرف هایی که در ذهن مان می ماند»کشکولی از محتوای غنی سینمای ایران را می بینم
سید علی هاشمی نیز تاکید کرد که این
کتاب کاملتر از آثار موجود است
و خوب است در ارجاع و رفرنس مطالب نام نویسنده که خالق هر متن است نیز درج شود
ایرج افشاری اصل گفت:با نوشتن کتاب می خواهیم خودرا جاودانه کنیم
روژگاردی سه مفهوم اصلی زندگی
را اندیشه، عشق و خلاقیت می داند و ژاک روسو چه زیبا گفته است که «ذهن انباشته به کار نیاید ذهن پرورده باید» و
شخصیت شناسی بر سه مرحله تحلیل، شناسایی، و ارایه استواراست ودر این خصوص مرحوم پرویز فنی زاده پیش از این کارهای ویژه انجام داده اند. استاد محمدعلی نجفی که متفکرانه از ابتدا با تواضع ومهربانی پذیرای محبت شاگردان خود بود از هر دو کتاب پرده گشایی کرد تا بازیگری و حرف های که بیاد می مانند در تشکیل شخصیت و جامعه پذیری نسل جوان متکی به تجربه زیسته هنرمندان باشد بلکه دنیا پذیرفتنی تر شود.
در رویکرد گسترده تر ی از جامعه شناختی نیز مردمجهان بازیگرند وشخصیت همه ما از سخن هایی که می شنویم، کنشهایی که می بینیم ، مواضعی که شاهدیم و در هر واکنش می گیریم به تدریج شخصت ما را می سازند و به قول ژاله مستانه اصفهانی:
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.