رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۳۰ درصد موتورسیکلتهای کشور در پایتخت تردد میکنند. به گزارش ایسنا، سرهنگ موسوی پور دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: غول ترافیک تهران در نیمه دوم سال بیدار میشود و همه نگران ترافیک سنگین در معابر هستند و ما تقریباً از دو ماه قبل با تشکیل کارگروههایی با همکاری شهرداری به فکر مهار غول ترافیک پایتخت بودیم.
وی بابیان اینکه در نیمه دوم سال به دلیل اضافه شدن سفرهای آموزشی و کاهش طول روز ترافیک افزایش مییابد، اظهار کرد: در نیمه دوم سال در یک بازه زمانی خاص اوج ترافیک خواهد بود. بهگونهای که از ساعت ۷ صبح با شروع مدارس ترافیک آغاز میشود و بعدازآن ترافیک ادارات و بعدازآن نیز ترافیک بازار آغاز میشود و ترافیک معابر سنگین است و حتی تا ساعت ۱۰: ۳۰ صبح نیز بار ترافیک ورودی راداریم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بابیان اینکه ۱۵ ورودی به شهر تهران داریم که بیشترین ورودی خودروها از غرب و بعدازآن هم جنوب و شرق پایتخت است، ادامه داد: اگر بتوانیم حملونقل عمومی به سمت کرج را افزایش دهیم بسیاری از مشکلات حلوفصل میشود.
تجمع مراکز آموزشی
وی بابیان اینکه حدود ۹ میلیون موتور و خودرو در سطح شهر تهران تردد میکنند، اما خیابانها هنوز همان خیابانهای قدیمی است، گفت: تجمع مراکز آموزشی باعث بروز مشکلاتی شده است. بهگونهای که در میدان اعجازی در منطقه یک حدود ۳۰۰۰ نفر سفر آموزشی دارند و به همین دلیل ما در تیرماه به فکر ایجاد منطقه مستقل پلیس راهور در شرق منطقه ۳ افتادیم. چراکه عمدتاً شاهد تجمع مراکز آموزشی در خیابانهایی همچون دولت، پاسداران، یخچال، هروی و ... هستیم که این مسئله باعث بروز معضل ترافیکی برای ما شده بود و به همین دلیل یک منطقه، راهنمایی مستقل ایجاد کردیم که خوشبختانه عملکرد مثبتی در این زمینه داشت.
۳۰۰ مدرسه در حاشیه معابر اصلی
موسوی پور گفت: ۳۰۰ مدرسه که در حاشیه معابر اصلی و مهم هستند را شناسایی کردیم و همچنین ۱۲۶ گلوگاه ترافیکی در تهران شناسایی شد که در حال احیاء پلیس مدرسه هستیم.
وی بابیان اینکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک در دو هفته ابتدایی مهر ورود کامیونهای بار و کالا ممنوع بود، تأکید کرد: در روز اول مهر ۸۰۰ کامیونت متوقف شد.
تصادفات تهران در صدر
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بابیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سفرهای روزانه از مرز ۲۰ میلیون سفر گذشت، گفت: بهطور میانگین روزانه ۹۰۰۰ مورد خبر دریافت میکنیم که ۲۲۰۰ مورد مربوط به تصادفات است و روزانه ۲۰۰ تصادف جرحی و کروکی داریم و باید بگویم که ۲۲ درصد تصادفات کل کشور در تهران است.
موسوی پور با اشاره به آمار تردد چهار میلیون خودرو در تهران و چهار میلیون موتورسیکلت در پایتخت گفت: معمولاً روزانه ۶۵۰ خودرو در تهران توقیف میشود و یکسوم اعمال قانون کشور در تهران است.
کنترل هوشمند ترافیک
وی بابیان اینکه راهبرد ما در کنترل ترافیک اصلاح هندسی است، افزود: مقررشده که یک کارگروه مشترک بین معاونت حملونقل و پلیس تشکیل شود و امیدواریم بتوانیم از هوش مصنوعی و کنترل هوشمند ترافیک استفاده کنیم، چراکه نصب یک دوربین در یک محور به ازای چند گروه گشتی پلیس فعالیت میکند. باید به سمت نظارت سامانهای پیش برویم و امیدواریم با افزایش دوربینهای ثبت تخلف و پلاک خوان این مسئله پوشش داده شود.
وی بابیان اینکه ما نمیتوانیم با سامانههای سنتی ترافیک تهران را با این حجم سفر کنترل کنیم، گفت: ۵۸۰۰ تقاطع، ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۸۰۰ کیلومتر معابر درجه ۱ داریم که با روشهای سنتی نمیتوان آن را کنترل کرد.
برخورد با تخلفات حادثهساز شبانه
موسوی پور بابیان اینکه برخورد با تخلفات حادثهساز شبانه را در دستور کار قراردادیم. چراکه تعداد قلیلی با حرکات نامتعارف در بزرگراهها جان خود و دیگران را به خطر میاندازند، گفت: موتورسیکلتها یک معضل هستند. چراکه ۳۰ درصد موتورسیکلتهای کل کشور در تهران تردد دارند و این در حالی است که حدود ۴۰ درصد این موتورها موتورسیکلت کار هستند و ۱۸ درصد برای تحصیل و ۱۳ درصد نیز برای خرید از موتور استفاده میکنند.
ابطال گواهینامه خودروهای دودزا
وی در خصوص اقدامات انجامشده با خودروهای دودزا گفت: پیش از این خودروهای دودزا فک پلاک شده و با یک پلاک پنجرقمی در سطح شهر تردد میکردند اما حالا با دسترسی که به سامانه سیما داریم طرحی را در خصوص ابطال گواهینامه در دستور کار قراردادیم که رانندگان مجبور شوند که نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
رصد سرعت زیاد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در خصوص سرعت حادثهساز نیز گفت: سرعتهای نامتعارف رصد میشود و با هماهنگی که با مقام قضایی داریم کسانی که تعدد سرعت غیرمجاز دارند تحویل مراجع قضایی شوند.