ساوجبلاغ - غلامرضا زارع: در پی ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام هشتگرد از سوی سازمان فرهنگی ،هنری یونسکو محمدرضا البرزی فرماندارشهرستان ساوجبلاغ انجام این رخداد را به مردم شهرستان تبریک گفت.در پیام فرماندار در این رابطه آمده است: ایرانیان از ۲۵ قرن پیش با ابداعی متفاوت به نام چاپارخانه، امکانی را فراهم کردند که مسافران بتوانند مناطق فرامرزی را آسوده و ایمنتر بپیمایند و این بنای بیهمتا در سایه نبوغ و پویایی ایرانیان نهتنها حفاظت شد، بلکه پس از ۲۰ قرن و در دوره صفویه با نام کاروانسرا، شرق و غرب و شمال و جنوب جهان را به هم پیوند داد.وی در ادامه آورده است: کاروانسرایی که ایرانیان ساختند تنها کالا و مردم را جابجا نمیکرد بلکه فراتر از آن، اندیشهها و تجارب را نیز بین مردمان سرزمینها انتقال میداد، پس بیراه نیست که این سازه ایرانی را رُکن اساسی تحول تجارت بین سرزمینی بنامیم و نظر به اهمیت این میراث ماندگار بشری، یونسکو پرونده زنجیرهای کاروانسراهای ایرانی را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند که کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز نیز یکی از نگینهای این پرونده سترگ است که اینجانب ضمن تبریک این اتفاق مهم به مردم فهیم استان به ویژه اهالی شهرستان ساوجبلاغ، امیدوارم بتوانیم دست در دست هم از ظرفیت این میراث ماندگار جهانی برای رشد، تعالی، مشارکت علمی و عملی بخشهای مختلف استان و شهرستان در پیشبرد و بهبود اهداف کلان اقتصادی بهره ببریم.
بازگشت کنکور به روال قبل!
وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساختهای لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند. با رأی نمایندگان مجلس تاثیر قطعی معدل در کنکور تا سال ۱۴۰۶ به تاخیر افتاد. نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها در نشست علنی دیروز با پیشنهاد ذوالنوری مبنی بر تعویق تاثیر معدل در آزمون سراسری تا سال ۱۴۰۶ موافقت کردند و کنکور تا آن سال طبق سالهای قبل برگزار میشود. وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف شد تا سال مذکور تمام زیرساختها را برای تاثیر معدل در کنکور فراهم کند.
تأثیر مثبت قلم و کاغذ
در یادگیری از نگاه محققان
اکونومیست نوشت: تحقیقاتی که روی قلم و کاغذ انجامشده مزایای استفاده از آنها را نشان میدهد. مجموعهای از تحقیقات مزایای یک «نوآوری» را نشان میدهد که پیش از رایانهها به وجود آمده است: نوشتن با دست. مطالعات نشان دادهاند که نوشتن روی کاغذ میتواند همه چیز را از یادآوری یک سری کلمات تصادفی گرفته تا درک بهتر مفاهیم پیچیده را بهبود بخشد. برای یادگیری همیشگی مطالب مختلف، از شکل حروف گرفته تا املای کلمات انگلیسی، مزایای استفاده از خودکار یا مداد در این است که حافظه حرکتی و حسی همراه با نوشتن کلمات روی کاغذ، یادگیری آن مطالب را تقویت میکند. چیدمان خطوط کشیده شده با دست در یک صفحه در حافظه بصری جای میگیرد: افراد ممکن است کلمهای را که در کلاس زبان خود نوشتهاند بهعنوانمثال در پایین سمت چپ در صفحه به خاطر سپرده و به یاد بیاورند. به نظر میرسد یکی از بهترین مزیتهایی که در خصوص دستنویسی به اثبات رسیده است، یادداشتبرداری است. در مطالعهای در سال 2014 توسط پام مولر و دنی اوپنهایمر، دانشآموزانی که تایپ میکردند تقریباً دو برابر بیشتر کلمات و عبارات دقیق را از سخنرانیها یادداشت میکردند، که نشان میداد آنها آنقدر سریع مطالب را کپی میکردند که آنها را نمیفهمیدند. نوشتن با دست - که تقریباً برای همه دانشجویان دانشگاهی زمان بیشتری میبرد - یادداشتبرداریان را مجبور میکند تا مفاهیم را با کلمات خود ترکیب کرده و به زبان خود دربیاورند. این به درک مفهومی در لحظه نوشتن کمک میکند. کسانی که با دست یادداشت میکنند همچنین در آزمونها بهتر عمل میکنند. زمانی که به دانشآموزانی که تایپ میکردند به صراحت دستور داده شد که مطالب را با کلمات خود بازنویسی کنند، تأثیر یادداشتبرداری همچنان ادامه داشت. محققان خاطرنشان میکنند که این دستورالعمل در کاهش یافتن کلمات به هنگام یادداشتبرداری «کاملاً بیتأثیر» بود: آنها چندان مطالب را درک نمیکردند بلکه طوطیوار آنها را تکرار میکردند. بسیاری از مطالعات فواید نوشتن با دست را تأیید کردهاند. اگرچه برنامه درسی در آمریکا از سال 2010 الزامی برای آموزش دستنویسی در کلاس اول ابتدایی (تقریباً ششسالگی) ندارد، تقریباً نیمی از ایالتها از آن زمان به لطف کمپین پژوهشگران و حامیان دستنویسی، آموزش بیشتر آن را اجباری کردهاند. در سوئد فشار بیشتری برای نوشتن با دست و کتابهای چاپی و استفاده کمتر از دستگاهها وجود دارد. برنامه درسی ملی انگلستان هماکنون آموزش اصول خط شکسته را تا سن هفتسالگی تجویز میکند. با این حال، چندین نظام آموزشی در آمریکا تا آنجا پیش رفتهاند که اکثراً لپتاپها را ممنوع کردهاند. این اقدام افراطی است. برخی از دانش آموزان دارای معلولیتهایی هستند که نوشتن با دست را به خصوص سخت میکند. تقریباً همه درنهایت به مهارتهای تایپ نیاز دارند. (اقتصاد آنلاین)