عکسها سندی هستند که با ثبت یک لحظه، راوی تاریخ میشوند. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است؛ بهعنوان یک پدیده علمی متولد شد، بهشکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.
ایبنا به مناسبت 19 آگوست (28 مرداد) تعدادی از کتابهای حوزه عکاسی را مورد بررسی قرار داده است.
کتاب «نوشتارهای عکاسی مستند»
نوشتارهای عکاسی مستند مجموعه متونی است که نگارنده در باب عکاسی مستند اجتماعی به رشتۀ تحریر در آورده است. در این مجموعه برای سندیت و اثبات نوشتارها و ارجاعات تاریخی از کتابها و مقالات معتبری در زمینۀ عکاسی و دیگر رشتههای هنری استفاده شده تا مخاطب را با باورهای نگارنده همراه سازد.
چاپ نخست کتاب نوشتارهای عکاسی مستند در ۲۵۶ صفحه در قطع رقعی در خرداد ۱۴۰۲ توسط انتشارات کتاب پرگار تهران چاپ و منتشر شده است.
کتاب «روایت در مجموعه عکس مستند»
این کتاب با بررسی ساختارهای روایتی در مجموعهعکس و واکاوی و تطبیق آن با ساختارهای روایی رایج در ادبیات و سینما، به اهمیت و نحوهی استفاده از روایت در مجموعه عکس مستند اجتماعی میپردازد. این کتاب راهنمایی برای عکاسان در تهیه مجموعه عکس مستند اجتماعی است و عکاسان را از ایده تا پژوهش و انتخاب موضوع، مراحل عکاسی، انتخاب ساختار روایتی حین عکاسی، نحوه استفاده از عناصر انسجام، ویرایش بصری و تدوین عک ها در قالب ساختار روایتی و در نهایت آمادگی برای انتشار، همراهی میکند.کتاب «روایت در مجموعه عکس مستند» نوشته فرهاد مطاعی در ۲۷۶ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه در سال 1401 از سوی نشر کتاب پرگار منتشر شده است.
کتاب «هنر عکاسی»؛
رویکردی به بیان شخصی در عکس
کتاب «هنر عکاسی» ترجمه اثر بسیار مشهور و کلاسیک بروس برانبام است که اولین بار در سال ۱۹۹۴ به چاپ رسید.
به اعتقاد صادق طاهری؛ مترجم، این کتاب «خواناترین، شیواترین و کاملترین کتاب آموزشی عکاسی» است که از مبتدی تا پیشرفته با برگبرگ آن ارتباط برقرار میکنند و با مثالهای کاربردی و خلاقانه عکاسی را به علاقمندان آموزش میدهد. به همین خاطر نویسنده، عکاسی را نوعی برقراری ارتباط غیرکلامی میداند که باید تفکر خلاق عکاس به ذهن پیچیدهی بیننده منتقل شود.
کتاب «هنر عکاسی خیابانی: نگاه عکاسان معاصر»
برخی از عکاسان خیابانی خود را ماهیگیر میدانند. آنها موقعیت و ترکیب عالی را مییابند و صبورانه منتظر از راه رسیدن سوژه خود هستند. در حالی که دیگران رویکرد خود را مثل شکار میدانند. آنها همیشه در حال حرکت هستند، در تعقیب آنچه پیشگام این سبک، آنری کارتیه برسون، آن را «لحظه تعیینکننده» (لحظه قطعی) نامید؛ وقتی همه عناصر تصویر در یک لحظه با هم جور میشوند.
کتاب «مشاهده گر تاریخ عکاسی خیابانی»
این کتاب نوشته کالین وستربک جوئل مایروویتز با ترجمه مهدی حسینی رچی بوده، موضع اصلی آن هنر و مرتبط با هنر عکاسی بوده. این کتاب در 436 صفحه از سوی انتشارات سیه در سال 1400 منتشر شده است.
این کتاب را انتشارات انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با بیش از ۲۷۰ عکس سیاهوسفید و رنگی روی کاغذ گلاسه اولین بار در سال 1395 منتشر کرد.
کتاب «تاريخ جهاني عكاسي»
«تاريخ جهاني عکاسي»، اثر نیومی روزنبلوم، تاريخ معتبري است که از سوي بيشتر متخصصان رشتههاي مختلف، خوانندگان عمومي و همچنين دانشجويان مورد استقبال و پذيرش قرار گرفته است. اينگونه آثار با گذشت زمان کلاسيک و کهن ميشوند، نه کهنه. تاريخ كلاسيک عكاسي نيومي روزنبلوم، سير تحولات اين شكل هنري جوان را به ترتيبِ تاريخي و همچنين موضوعي، مورد بررسي قرار ميدهد.اين کتاب که تا بهحال به زبانهاي فرانسوي، ژاپني، لهستاني و چيني ترجمه شده است، بهعنوان مرجعي استاندارد و ارزشمند براي کارورزان، منتقدين و مورخين رسانه عکاسي بهشمار ميآيد.
کتاب «عکسیه؛ جستارهای تاریخ عکاسی ایران»
این کتاب به کوشش محمدرضا طهماسبپور و توسط انتشارات خانه فرهنگ و هنر مان چاپ و روانه بازار نشر کتاب ایران شده است. «عکسیه»، کتابی است شامل مجموعه مقالات تالیف یا ترجمه توسط پژوهشگران حوزه تاریخ عکاسی ایران و عمدتاً مربوط به دوران قاجار است. این کتاب شامل یک پیشگفتار به قلم محمدرضا طهماسبپور و ۱۱ مقاله دیگر از نویسندگان ایرانی و غیرایرانی است.
کتاب «تاریخ عکاسی»
کتاب تاریخ عکاسی نوشته بیومونت نیوهال، کتابی درباره تاریخ عکاسی در جهان است. از سال ۱۸۳۹ عکاسی ابزاری حیاتی برای ارتباط و بیان بوده است و رشد این ابزرا ارتباطی موضوع کتاب حاضر است. این اثر بیشتر تاریخ عکاسی به عنوان یک رسانه است تا یک تکنیک هنری. اختراع دوربین عکاسی، عکاسی هنری، راه جدید ارتباط از طریق عکاسی، عکاسی مستند، عکاسی رنگی و... از موضوعات این کتاباند.