گروه اجتماعی - الهام روحانی: تحصیل دانش آموزان در دو دهه نخست انقلاب تقریباً برای همه در سطح یکسان قرار داشت. با ظهور مدارس غیرانتفاعی در دولت سازندگی و پیدایش دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی فاصله طبقاتی در جامعه، مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یافت و آموزش و پرورش از حالت برابر، تخصصی و اثرگذار فاصله گرفت و حالت انفعالی به خود گرفته است. متأسفانه فرایندی شکل‌گرفته که ورود به دانشگاه به نفع اغنیا و به زیان فقرا شده است به عبارت دیگر آموزش و پرورش و ورود به دانشگاه‌ها طبقاتی شده به‌گونه‌ای که پولدارها بهره بیشتری از آن می‌برند تا اقشار کم‌درآمد. بر اساس نتایج آزمون پرلز جهانی کیفیت آموزش در ایران از ۴ کشور اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی جلوتر و از 52 کشور دیگر پایین‌تر است.