هنرنمایی گوشنواز تعدادی از نوازندگان معتبر کشورمان از نکات قابل توجه در کنسرتهای علیرضا قربانی خواننده موفق این روزهای موسیقی کشورمان در مجموعه سعدآباد تهران است.
مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران شامگاه روز شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲ میزبان جمعی از مخاطبان و علاقهمندان موسیقی ایرانی در قالب برگزاری برنامه دیگری از مجموعه کنسرتهای «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قربانی بود.
این خواننده شناختهشده موسیقی ایرانی که طی سالهای اخیر پس از تولید پروژه «با من بخوان» با موسیقی حسام ناصری و نزدیک شدن به سلیقه شنیداری طیف وسیعتری از مخاطبان، فصل جدیدی از فعالیتهای موسیقایی خود را آغاز کرده است، طی ماههای گذشته تلاش کرد تا با برگزاری دور تازه این پروژه موسیقایی که چند سال قبل هم پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود، شروع کننده جریان جدیدی از توجه به «موسیقی جدی» در میان مخاطبانی باشد که این سالها در محاصره شدید موسیقی سرگرمکننده هستند. در لزوم تنوع در ارائه محصولات موسیقایی در سبکهای مختلف و مبتنیبر سلایق گوناگون تردیدی نیست، اما آنچه میتواند مورد توجه قرار گیرد، شکلگیری جریانی از ارائه محصولات موسیقایی بهویژه در چارچوب اجراهای زنده در سالهای اخیر است که کلیدواژه «موسیقی جدی» در آن تبدیل به گوهری نایاب شده است. هنرمندان مقبولی چون علیرضا قربانی و تعداد دیگری از هنرمندان میتوانند به دلیل جایگاه فرهنگی و هنری که در میان مردم دارند، شرایط موثرتر و بهتری را برای تقویت گوش شنیداری مخاطبان در جهت توجه به موسیقی جدی و آثار مبتنی بر ادبیات و فرهنگ غنی کشورمان فراهم آورند. این جنس از موسیقی در این چند ساله تنها از سوی تعداد بسیار محدودی از خوانندگان و هنرمندان به ویژه هنرمندانی که در حوزه موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی تلفیقی فعال هستند مورد توجه بوده و متاسفانه جریان غالب بازار موسیقی به سمت و سویی هدایت شده که باید برای برون رفت از این بحران جدی به فکر چارهای بود. آنچه علیرضا قربانی و برخی دیگر از هنرمندان از جمله سهراب پورناظری، تهمورس پورناظری، علی قمصری و تعدادی اندک از هنرمندان در این روزها مشغول انجامش هستند، فارغ از انگیزههای اجتنابناپذیری که در حوزه اقتصادی فرآیند تولید و ارائه محصولاتشان میتواند برای آنها مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای ارتقای کیفی گوش شنیداری مخاطبانی است که پس از عبور از بحران کرونا و بازگشایی مجدد کنسرتها در پس برخی التهابات اجتماعی به دنبال شنیدن جلوهای از موسیقی هستند که میتواند برای آنها دربرگیرنده حس و حال متفاوتی به لحاظ دریافت محتوا در کنار سرگرمی باشد. به هر ترتیب علیرضا قربانی و یارانش شامگاه شنبه سوم تیرماه تازهترین اجرای زنده خود را در میان استقبال مخاطبان روی صحنه بردند. اجرایی که اگرچه در آن رد و نشان خستگی چندین هفته فعالیت مستمر علیرضا قربانی برای اجراهای زنده مشهود بود، اما او به واسطه توانمندیهای کمنظیری که در حوزه خوانندگی و تسلطش در اجرای صحنهای دارد، توانست مخاطبان و طرفدارنش را راضی از کاخ سعد آباد روانه خانه کند. کنسرتی که فارغ از محتوای موسیقایی و فرهنگی، از منظر اجرایی به واسطه توانمندی یک تیم از نوازندگان موسیقی ایرانی و کلاسیک که هر کدام از بهترینها و معتبرترینها هستند، توانست شب خاطره انگیزی را برای مخاطبان رقم بزند. علیرضا قربانی در ابتدای این کنسرت بود که در میان تشویق طرفداران خود که به دلیل حجم گسترده ترافیک منطقه سعدآباد و تجریش ساعتی زودتر خود را به محل اجرای برنامه رسانده بودند، قطعه «عروج» با شعری از ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری را اجرا کرد. شرایطی که به نظر میآید مخاطبان با کنسرت کارگردانی شدهای روبهرو هستند که حرکت خواننده، جلوههای تصویری و چینش نوازندگانش باری به هر جهت نیست و میتواند دربرگیرنده مفهوم و نشانهای باشد. از نکات جالب توجه اجرای آثار این بخش، توجه قربانی به آثار خوانده شده خود، پیش از پروژه «با من بخوان» از جمله «ارغوان» بود که به دلیل جای گذاری صدای هوشنگ ابتهاج در مقدمه موسیقی و همچنین تنظیم جدیدی که برای قطعه در نظر گرفته شده بود، با استقبال مخاطبان مواجه شد.