رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: یکی از مشکلاتی که در مورد بزرگراهها وجود دارد این است که تردد عابران در بزرگراهها همچنان اتفاق میافتد. همین مسئله یکی از علتهای اصلی وقوع تصادفات است.احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص علت تفاوت حجم و کیفیت تصادفات در مناطق مختلف شهر تهران گفت: موقعیت و بافت فرهنگی و همچنین وضعیت معیشتی مردم در مناطق مختلف شهر یا شرایط جادهای در هر یک از این مناطق و مسئله نوع محورهای بزرگراهی که در هرکدام از مناطق شهر وجود دارد بر بحث تصادفات تأثیرگذار است و باعث میشود تا در مناطق مختلف شهر آمارهای متفاوتی درباره وقوع تصادفات شکل بگیرد.
عوامل مؤثر برافزایش تصادفات
مؤمنی افزود: ویژگیهایی نظیر وسعت، وضعیت جغرافیایی، تعداد بزرگراهها، شرایط فرهنگی و معیشتی ساکنان یک منطقه جزو عواملی است که بر حجم و کیفیت تصادفات اثرگذار هستند. مثلاً در بخش شرقی تهران و نقاطی مانند پاکدشت شمار کارتنخوابها یا مهاجران افغانستانی آمار بالاتری را به خود اختصاص دادهاند. وضعیت فرهنگی چنین نقاطی هم شرایط خاص خود را دارد. همه عوامل میتواند باعث افزایش یا کاهش حجم تصادفات بشود.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در واکنش به اینکه وجود شریانهای بزرگراهی چه اثری بر حجم تصادفات شهر تهران گذاشته گفت: تقریباً شصت درصد از حجم تصادفات شهر تهران در محورهای بزرگراهی اتفاق میافتد. یکی از مشکلاتی که در مورد بزرگراهها وجود دارد این است که تردد عابران در بزرگراهها همچنان اتفاق میافتد. همین مسئله یکی از علتهای اصلی وقوع تصادفات است.
عدم توجه عابران به پل هوایی
مؤمنی تصریح کرد: متأسفانه عابران پیاده به شکل قابلتوجهی در بزرگراهها تردد میکنند. به یاد داشته باشیم بزرگراههای شهر تهران محصور نیستند که عابران پیاده نتوانند در آنها تردد کنند. در کنار محصور نبودن بخشهایی از بزرگراهها، آنجاهایی هم که محصورشدهاند یا پل هوایی احداثشده است متأسفانه مورداستفاده قرار نمیگیرد و برای همین شاهد وقوع حوادث رانندگی میشویم. درحالیکه بسیاری از بزرگراهها از نرده و پل هوایی و حفاظ برخوردارند، ولی بازمیبینیم یا نرده را شکستهاند تا بتوانند وارد عرض بزرگراه بشوند یا اینکه از روی نرده میپرند و حاضر به استفاده از پل هوایی نیستند.
ضرورت کانالیزه شدن معابر بزرگراهی پایتخت
وی در خصوص ضرورت کانالیزه شدن معابر بزرگراهی پایتخت اظهار داشت: صحبتی که ما داریم این است که کانالیزه شدن معابر بزرگراهی برای جلوگیری از تردد عابران پیاده در این معابر حتماً باید اتفاق بیفتد. خواسته ما این است که کانالیزه شدن بزرگراهها باید به نحوی باشد که عابران پیاده نتوانند وارد سطح بزرگراهها بشوند. هرچقدر هم که نرده در آنجا نصب بشود عابران پیاده همه را میشکنند که بتوانند وارد سطح بزرگراه بشوند.