وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش کنیم کسانی که قهر کردهاند را بازگردانیم و البته در حل مشکلات برخی هنرمندان دنبال سر و صدا کردن نباشیم. بخش اعظم اهالی سینما نسبت به سینمای ایران تعصب دارند، به همین دلیل برداشت من این است که اگر گامهای مثبتی برداریم، میتوانیم اعتمادهای از دست رفته را بهزودی بازگردانیم.
به گزارش هنرآنلاین، سیدعباس صالحی با تاکید بر اینکه مسیر پیشرو باید با همگرایی هرچه بیشتر طی شود، بیان کرد: در ارتباط با اصل سینما، جشنواره و راجعبه برخی مسائل باید بیشتر گفتوگو کرد. البته ممکن است در جشنواره امسال نتوانیم همه خواستهها را محقق کنیم اما باید چشم انداز مشخص شود و مسیر را براساس آن جلو ببریم.
صالحی با اشاره به نگاههای مختلف در برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: یک نگاه به جشنواره فجر و سایر جشنوارهها نگاه مناسکی است. مناسک کارکردهایی دارد از جمله همکاری و همبستگی جمعی، بالا بردن تابآوری اجتماعی و...بنابراین نگاه، جشنواره فیلم فجر میتواند همبستگی سینماگران را افزایش دهد. البته با توجه به ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نگاه دومی هم به این رویداد شکل گرفته که همان نگاه جشنوارههای گلخانهای است که از طریق آن، یک یا چند قالب و گونه تقویت میشود که در برخی دورههای جشنواره فجر چنین رویکردی را شاهد بودیم.
وزیر فرهنگ با تاکید بر این که همه اجزای جشنوارهای مانند جشنواره فیلم فجر باید به پنج وجه وفادار باشد، گفت: وجه اقتصاد سینما، وجه اندیشه و هنر سینما، وجه فنآورانه سینما، وجه بینالملل سینما و سینما به عنوان امری انسانی؛ اگر این پنجگانه را بپذیریم باید بررسی کنیم جشنوارهها چه کمکی به این پنج ضلع میکنند. وی با تاکید بر اینکه مسیر برگزاری جشنواره فیلم فجر باید به گونهای تعریف شود که جشنواره امسال متفاوت از گذشته باشد، گفت: بخشی از این هدف باید به صورت نمادین پیگیری شود تا هنرمندان تغییر را لمس کنند. در بخش دیگر نیز باید در اندک زمان باقی مانده بررسی کنیم که چگونه میتوان تماشاگر فرهیخته قهر کرده، که سابقه دیرینی با جشنواره دارد، را به آن بازگرداند. همچنین بدانیم که جشنوارههای فجر در صورت برگزاری مناسب، میتوانند امید و نشاط اجتماعی ایجاد کنند و اکنون کشور و مردم به این نشاط نیاز دارند. بنابراین شورای سیاستگذاری باید ایدههایی بدهد که جشنواره در این مسیر قرار گیرد.
در این دیدار، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی کشور نیز تاکید کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر جزو چهارده جشنواره برتر اتحادیه بینالمللی فیاپ قرار داشت.
تعریف تماشاچی ایرانی را عوض کردند
علیرضا شجاع نوری درباره وضعیت فعلی سینمای ایران بیان کرد: بازسازی شان و شخصیت تماشاچی ایرانی باید در دستورکار قرار گیرد؛ متأسفانه در طول این سالها تعریف تماشاچی ایرانی را خیلی عوض کردند و باید این جایگاه را به آنها بازگردانیم. یکی از راههای چنین کاری، این است که به او نشان دهیم نمیخواهیم با شوخیهای مستهجن او را به زور بخندانیم. البته چنین کاری زمانبر است.
جشنواره فجر کارکردی نداشته است
محمدمهدی عسگرپور نیز در این دیدار اظهار کرد: یک نگاه این است که جشنواره فیلم فجر جزو ملزومات حاکمیت است و نگاه دیگر این است که خانه سینما متولی برگزاری جشنواره شود. متاسفانه جشنواره فجر در اکوسیستم سینما کارکردی نداشته و یا حتی در سالهای اخیر تخریبی بوده است تا آنجا که گاهی اوقات دعواها بر سر جایزه دادن بود و یا اینکه مسائل سیاسی در جایزه دادن به هنرمندان تاثیرگذار بوده است.
تولیدات ضعیف در حوزه آثار استراتژیک
علیرضا تابش نیز با اشاره به قهر بخشی از مخاطبان با سینما گفت: در طول چهار دهه گذشته، هر گروهی در برگزاری جشنوارهها رویکرد خاص خود را داشته است. ضمن آنکه سینمای ما در سالیان اخیر به سمت تک ژانری شدن پیش رفت و حتی در آثار استراتژیک نیز شاهد تولیدات بسیار ضعیفی بودهایم که به همین دلیل نتوانسته مخاطب زیادی را جلب کند. این موارد موضوعات مهمی است که باید به آن دقت بیشتری کرد.