ضریب کیفیت آموزشی
ما تا مهر بر اساس شهریه سال قبل کار خواهیم کرد و برنامههای تابستانی بر اساس همان شهریه برگزار میشود. ۱۵۰ شاخص ضریب کیفیتبخشی تعریف کردهایم.مدارسی که بالای ۵۰ درصد ضریب گرفتند شهریه آنها بیشتر خواهد بود. ۳۸ درصد شهریه مدارس به فوقبرنامه و برنامههای تابستانی و... اختصاص میدهند. در صلاحیت عمومی و حرفهای معلمان از حوزههای علمیه کمک خواهیم گرفت و همه این کارها منجر به صلاحیت حرفهای معلمان ما میشود. هزینههای این آموزش توسط معلمان و مؤسسان انجام میشود و میخواهیم بعدازاین شاهد نارضایتی معلمان، اولیا و دانشآموزان نباشیم.
وی گفت: ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی شهریه زیر ۲۰ میلیون میگیرند. هزار و ۲۵ مدرسه طی سال گذشته تخلف داشتند. از توبیخ مدیر تا بستن مدرسه را به عنوان مجازات برای این مدارس اعمال کردیم. همچنین ۸۰۰ آموزشگاه متخلف را پلمپ و متوقف کردیم.
آموزش و پرورش طبقاتیرا متوقف کنید
علیاصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در گفتوگو با ایرنا در خصوص خطر طبقاتی شدن دستگاه تعلیم و تربیت کشور و حمایت از افزایش مدارس غیردولتی گفت: شغل معلمی برای آقایان که مسئولیت اداره خانواده رادارند، با این حقوق مشکلات زندگی آنها حل نمیشود. تورم هم مدام در حال افزایش است، هرروز سفره این قشر کوچکتر میشود.
از موضع نظام؛ آموزش و پرورش در چنین وضعیتی طبقاتی میشود، کما اینکه جامعه نیز طبقاتی شده و ما تقریباً دیگر طبقه متوسط نداریم. از موضع آموزش و پرورش هم باید بگویم؛ این دستگاه در طول سال، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری بودجه دارد.
تفاوت فاحش مدارس دولتی و غیرانتفاعی
وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم تأکید کرد: یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در کشور ما در مدارس غیرانتفاعی درس میخوانند و ۱۳ میلیون دانشآموز در مدرسه دولتی هستند و در مجموع حدود ۱۵ میلیون دانشآموز داریم.
دولت هزینه کننده خوبی هست، اما بهرهور خوبی نیست. میدانید که بودجه امسال آموزش و پرورش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان است و این رقم را به ۱۳ میلیون نفری که در مدرسه دولتی درس میخوانند تقسیم کنید؛ میشود ۱۵ میلیون تومان.
یعنی دولت برای هر دانشآموز مدرسه دولتی به صورت میانگین حدود ۱۵ میلیون تومان در سال هزینه میکند. اگر کرایه ساختمانهای دولتی را حساب کنیم و به این ۱۵ میلیون تومان اضافه کنیم، به رقم ۲۰ میلیون تومان میرسیم. دولت بابت یک دانشآموز در مدرسه دولتی که کیفیت هم ندارد، در سال ۲۰ میلیون تومان هزینه میکند.
سهم اندک آموزش و پرورش از بودجه
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش و پرورش از GDP در حال حاضر ۲.۴ درصد است و میانگین جهانی ۴ درصد است. ما باید اول این فاصله را پرکنیم. پیشنهادم این است که سالی سهدهم درصد به سهم آموزش و پرورش اضافه شود و تا آخر برنامه هفتم توسعه، به میانگین جهانی (۴ درصد) برسیم.
همچنین سهم ما از بودجه عمومی کشور ۱۱.۲ درصد است و باید به ۱۶.۵ تا ۱۷ درصد برسد. تا زمانی که معیشت معلم تأمین نشود نتیجه نخواهیم گرفت. درگذشته یک معلم با ۱۰ سال سابقه صاحبخانه بود، اما الآن با سالها سابقه هنوز خانه ندارد!
افراط در ایدئولوژیک کردن آموزش و پرورش
اشکال دارد
فانی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه آموزش و پرورش ایران جزو دستگاههای تعلیم و تربیت ایدئولوژیک محسوب میشود، گفت: در ایدئولوژیک بودن آموزش و پرورش باید تعادل باشد، چراکه وقتی مطلبی را بیش از حد به دانشآموزان آموزش دهیم، نتیجه عکس میدهد. نمیشود که ایدئولوژی در مدرسه به صفر برسد، ایدئولوژی هم لازم است افراط در ایدئولوژیک کردن آموزش و پرورش اشکال دارد.